Mina "nyuppstarter"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Mina "nyuppstarter"

    Tänkte bara delge hur det fungerar för mig o mina fiskar när jag av någon anledning måste tömma karet för ex. flytt eller inredningsförändring.

    Jag tappar upp så mycket vatten som det tillfälliga ersättningskaret/baljan tillåter, och sedan i med pumen där tillsammans med fiskarna.

    När jag sedan är klar med vad jag nu gjort med akvariet under tiden, tappar jag i det "gamla" vattnet fiskarna gått i under tiden, och sedan fiskarna o pumpen. Efter det fyller jag på någon tredjedel vatten i karet. Inga tillsatser alls, eftersom jag redan har gammalt inkört vatten i karet.
    Låter pumpen o fiskarna gå i detta någon halvtimma, och fyller sedan på resten av nytt vatten.

    Det har fungerat jättebra så utan tillsatser iom att jag låtit tillsätta en delmängd vatten som fått spädas ut i det redan mogna vattnet innan jag fyller upp.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Gott att höra, men det är faktiskt inte vattnet som är den stora hjälpen utan ditt redan inkörda filter som gör det mesta.
    Har du även "smutsigt" grus är även detta en större fördel att spara, än det begagnade vattnet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Gott att höra, men det är faktiskt inte vattnet som är den stora hjälpen utan ditt redan inkörda filter som gör det mesta.
      Har du även "smutsigt" grus är även detta en större fördel att spara, än det begagnade vattnet.
      - Ja det är jag med på, men om man väljer att fylla på helt o enbart med kranvatten direkt, tror jag det ändå är vettigt med tillsatser för att hinna få en bra bakteriekultur på kort tid.
      Jag tycker att jag på det här delvattenstillsättandet spär ut och snabbare jämnar till värdena då. Ja givetvis med pumen som katalysator i processen : )

      Kommentar

      Arbetssätt...