Uppstart med inkört filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke_999
    • February 2009
    • 101

    Uppstart med inkört filter

    Har just startat upp ett 500L kar. Jag flyttade ytterfiltret direkt från ett annat kar till det nya. Alltså är ytterfiltret väl inkört. Har planterat en del växter och haft i Vattenberedningsmedel, Klorborttagningsmedel, pmdd och EC. Hade även i ca 20L från ett av mina andra kar.

    Det sägs ju att man ska vänta 1 vecka innan man släpper i de första fiskarna och sen ta det försiktigt stegvis. Men det gäller väl framförallt vid nystart av ett filter och inte av själva akvariet?

    Ytterfiltret gick till att börja med i kallt vatten eftersom jag fyllde det nya karet med kallvatten, slog på värmaren och sedan ville ha igång filtret så fort som möjligt för att det inte skulle bildas gifter i filtret. Filtret stog utan genomströmning i ca ½h. Kallvatten dödar väl inte bakteriekulturen som fanns i filtret?
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av jocke_999
    Har just startat upp ett 500L kar. Jag flyttade ytterfiltret direkt från ett annat kar till det nya. Alltså är ytterfiltret väl inkört. Har planterat en del växter och haft i Vattenberedningsmedel, Klorborttagningsmedel, pmdd och EC. Hade även i ca 20L från ett av mina andra kar.

    Det sägs ju att man ska vänta 1 vecka innan man släpper i de första fiskarna och sen ta det försiktigt stegvis. Men det gäller väl framförallt vid nystart av ett filter och inte av själva akvariet?

    Ytterfiltret gick till att börja med i kallt vatten eftersom jag fyllde det nya karet med kallvatten, slog på värmaren och sedan ville ha igång filtret så fort som möjligt för att det inte skulle bildas gifter i filtret. Filtret stog utan genomströmning i ca ½h. Kallvatten dödar väl inte bakteriekulturen som fanns i filtret?
    1, att man skall låta ett kar stå utan fisk för att mogna eller vad det heter är en seglivad korkad myt. det händer ett smack med vattnet utan fiskar.
    man räknar med uppstarten samma dag som första fisken släpps i.

    2, kallt vatten dödar inte bakterierna, det bara slöar till tillväxten.

    3, har filtret varit igång utan fiskar i karet under en vecka, så skulle jag:

    a) tro att många bakterier har dött, de får ingen mat ju
    b) mängden bakterier som är kvar är inte många
    c) vara rädd för att det har bildats en massa skit i filtret
    d) räkna filtret som förbrukat, tagit ur filtermatrialet, skjölt det noga
    stoppa tillbaka i maskinen, och sedan startat upp karet som om
    det var färskt.

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • jocke_999
      • February 2009
      • 101

      #3
      Karet har varit vattenfyllt i knappt 2 dygn. Det bästa är med andra ord att släppa i en del av fiskarna redan idag?

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av jocke_999
        Karet har varit vattenfyllt i knappt 2 dygn. Det bästa är med andra ord att släppa i en del av fiskarna redan idag?


        väldigt få fiskar,,,,,,om tempen är ok.

        men jag skulle iaf varit livrädd för bakteriefloran i filtret......



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • jocke_999
          • February 2009
          • 101

          #5
          Ursprungligen postat av Kensa
          men jag skulle iaf varit livrädd för bakteriefloran i filtret......
          .
          Varför?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av jocke_999
            Varför?

            därför att dom dör väldigt fort om det inte finns mat.
            och de har då inte fått mat på två dygn.


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Broddan
              • February 2007
              • 536

              #7
              Jag skulle inte vara orolig. Det finns säkerligen tillräckligt med nyttobakterier för ett mindre gäng uppstarts fiskar. Macro eller micro ämnen från gödningen (osäker på vilket men nitrat torde nåt av det tillföra?) och det gamla vattnet torde ha underhållt ditt filter 2 dar. Men vad vet jag? Jag skulle inte tveka personligen.
              Senast redigerad av Broddan; 09 November 2009, 13:51.
              Hälsningar

              D

              Kommentar

              • Broddan
                • February 2007
                • 536

                #8
                Detta med att vänta ett tag innan första fisken är ju inte helt och hållet en myt. Det är ju rätt detta med att det behövs mat till nyttobakterierna (vilket är det viktigaste). Men om man ska droppa i fisk som bökar/gräver kan det ju vara en idé att låta växterna i alla fall börja rota sig och dessutom kan hjälpa till rena och syresätta vattnet under uppstarten. Vet inte riktigt när nya växter börjar växa men kan tänka mig efter nån eller två vecka.
                Senast redigerad av Broddan; 09 November 2009, 13:47.
                Hälsningar

                D

                Kommentar

                • endymion
                  • October 2006
                  • 680

                  #9
                  Kan kan berätta hur man gör i praktiken när man drar igång nya kar som tål hög belastning från dag 1. Men eftersom man hela tiden blir ifrågasatt då hoppar jag det den här gången. (Har startat 15 nya kar senaste veckan som belastas hårt direkt)

                  ps. Ny sand innehåller ofta en hel del organiskt skräp som funkar som mat till bakterierna.

                  Kommentar

                  • jocke_999
                    • February 2009
                    • 101

                    #10
                    Ursprungligen postat av endymion
                    Kan kan berätta hur man gör i praktiken när man drar igång nya kar som tål hög belastning från dag 1. Men eftersom man hela tiden blir ifrågasatt då hoppar jag det den här gången. (Har startat 15 nya kar senaste veckan som belastas hårt direkt)

                    ps. Ny sand innehåller ofta en hel del organiskt skräp som funkar som mat till bakterierna.
                    Berätta gärna eller hänvisa till nån tråd där du skrivit detta. Olika teorier finns det alltid


                    Kommer nog släppa i 5 st rosentetror ikväll och ytterliggare 5 st på fredag.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13120

                      #11
                      Ursprungligen postat av endymion
                      Kan kan berätta hur man gör i praktiken när man drar igång nya kar som tål hög belastning från dag 1. Men eftersom man hela tiden blir ifrågasatt då hoppar jag det den här gången. (Har startat 15 nya kar senaste veckan som belastas hårt direkt)

                      ps. Ny sand innehåller ofta en hel del organiskt skräp som funkar som mat till bakterierna.
                      Om du med "hårt" menar många fiskar så javisst, allt hänger på hur mycket mat du ger dem! Men om du menar att du matar hårt så håller jag absolut inte med dig, det blir katastrof! De här 15 karen du startat upp har inte ännu kommit till den kritiska punkten, den kommer efter runt 14dgr man får alltid vara beredd på att bli ifrågasatt
                      Senast redigerad av åheim; 10 November 2009, 00:00.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Broddan
                        • February 2007
                        • 536

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Om du med "hårt" menar många fiskar så javisst, allt hänger på hur mycket mat du ger dem! Men om du menar att du matar hårt så håller jag absolut inte med dig, det blir katastrof! De här 15 karen du startat upp har inte ännu kommit till den kritiska punkten, den kommer efter runt 14dgr man får alltid vara beredd på att bli ifrågasatt
                        Tror faktiskt han har rätt bra koll på att dessa kar kommer fungera. Som jag förstått det har han fiskodling i lite större format med b l a massa viktoria ciklider.

                        Här har han angett hur mycket vatten han håller vid det tillfället.

                        Hälsningar

                        D

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Om filtret är väl inkört och inte har stått stilla någonting borde det inte vara några problem alls med att ösa i fisk med det samma. Eventuellt kan man förstärka med att pytsa i en dos Nitrivec eller liknande. Har själv gjort så många gånger.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          Arbetssätt...