Algsoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jerry_ciklid
    • January 2008
    • 476

    Algsoppa

    Såg i måndags att vattnet i mitt 720 började bli grönt. Fick rådet att byta 50 % vatten varje dag tills vattnet blev klart igen... Har följt det och det ser ju bra ut en stund men dagen efter är det lika grönt igen...
    Finns det nåt mer jag kan göra??

    Tack på förhand!
  • micket
    • February 2008
    • 256

    #2
    UV-Filter.

    Jag ska själv prova detta snart, saknar en slang bara.

    Kommentar

    • Jerry_ciklid
      • January 2008
      • 476

      #3
      Ursprungligen postat av micket
      UV-Filter.

      Jag ska själv prova detta snart, saknar en slang bara.
      Är inte alls hemma på UV men ska plugga på lite sen kanske jag ger det ett försök...

      Kommentar

      • micket
        • February 2008
        • 256

        #4
        Den dödar dom algerna som flyter fritt men har ingen effekt på dom som sitter fast.

        Kommentar

        • eckick1
          • November 2009
          • 121

          #5
          som komplemet till UV-filtret kan du ju köpa några algätare.
          Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

          Kommentar

          • micket
            • February 2008
            • 256

            #6
            Har du skaffat ett UV-filter än? Jag måste vänta med att koppla in mitt för jag medicinerar mot vita prick nu

            Kommentar

            • thobiastt
              • September 2009
              • 149

              #7
              Hade samma problem. Jag var runt på lite olika akvarieaffärer och frågade om just detta. Jag fick oxå uvc filter som svar på min fråga här på zoopet så det var en av frågorna jag ställde till akvarie affärerna ang mitt problem om det kunde hjälpa eller inte. Deras svar var att det hjälpte inte lösa problemet , iaf inte i stora kar , de sa att möjligen kunde det hjälpa i mindre kar typ 60 liters och så. Fattade aldrig riktigt ordentligt va de sa men det va nåt i stil med att det finns klorofyll i vattnet , växter i akvariet tar upp klorofyllet och gör om det till nåt annat , så fylla på med växter hjälper. Men jag fick rådet att släcka ner i 4-5 dygn sen sätta i mera växter. Det skulle slå ut "gröna dimman".
              Idag har mitt akvarie vart släckt i 4 dygn ch jag tände upp det en snabbis för att se och nu är vattnet klart o fint igen. vi får se dock om det håller sig så eller inte.

              Kommentar

              • Luxur
                • October 2009
                • 127

                #8
                Ursprungligen postat av thobiastt
                Hade samma problem. Jag var runt på lite olika akvarieaffärer och frågade om just detta. Jag fick oxå uvc filter som svar på min fråga här på zoopet så det var en av frågorna jag ställde till akvarie affärerna ang mitt problem om det kunde hjälpa eller inte. Deras svar var att det hjälpte inte lösa problemet , iaf inte i stora kar , de sa att möjligen kunde det hjälpa i mindre kar typ 60 liters och så. Fattade aldrig riktigt ordentligt va de sa men det va nåt i stil med att det finns klorofyll i vattnet , växter i akvariet tar upp klorofyllet och gör om det till nåt annat , så fylla på med växter hjälper. Men jag fick rådet att släcka ner i 4-5 dygn sen sätta i mera växter. Det skulle slå ut "gröna dimman".
                Idag har mitt akvarie vart släckt i 4 dygn ch jag tände upp det en snabbis för att se och nu är vattnet klart o fint igen. vi får se dock om det håller sig så eller inte.
                Har haft exakt samma problem med ett akvarium på mitt arbete. Fick rådet att släcka belysningen en vecka och täcka över med en filt så de blev alldeles mörkt och mata minimalt. De gav mycket bra resultat. De är nu 2 månader sedan och dom algerna har inte kommit tillbaka.
                Då du skall tända i akvariet igen låt då fiskarna vänja sej vid ljuset lite försiktigt. Annars blir dom bländade och chockade
                54 liter. Molly.
                200 liter. Olika fiskar.

                Kommentar

                • Jerry_ciklid
                  • January 2008
                  • 476

                  #9
                  UV-filter är beställt, men 2 dagar efter beställningen så var det nästan fritt på alger i karet Men ett filter är alltid bra att ha

                  Kommentar

                  Arbetssätt...