Varför börjar PH plötsligt sjunka

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sehkn0
    • March 2009
    • 131

    Varför börjar PH plötsligt sjunka

    Hej,
    kör ett SA-akvarie sedan Februari och de senaste veckorna så har PH börjat sjunka ca 1 tiondel varje dygn.

    Förr kämpade jag för att få ner PH-värdet och jag hade svårt att få ner värdet under 7. Provade med kemikalier som skulle sänka till 6,5 utan lyckat resultat. Skaffade då CO2 och det har fungerat bra i snart ett halvår. Jag trodde först det blivit fel på CO2-utrustningen när PH-värdet helt plötsligt var under 6 men PH fortsätter att falla även när jag stängt av CO2.

    Diskusarna stormtrivs men värdena är i slutet på veckan ca 5,6 och de andra fiskarna trivs inte lika bra.

    Fakta:
    Göteborgsvatten
    Tillsätter automatiskt CO2 via flaska och PH-mätare
    Kör med PMDD
    Vattenbyte ca 25-30% varje vecka.
    Mycket växter i akvariet.
    Inget ytterfilter, enbart stor mängd filter bakom BTN-bakgrunden.

    Det enda som jag kan påminna mig som har ändrats är:
    Fler fiskar
    Nytt Artemia frysfoder.

    KH-värdet har sjunkit och är just nu väldigt lågt.
    Kan det skett förändringar i Göteborsvattnet?

    Jag antar att jag bör tillsätta bikarbonat för att få upp KH värdet för att få ett stabilare vatten, eller?

    Någon som kan förklara varför KH och PH plötsligt börjar sjunka?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Om du inte hade bytt vatten, hade jag trott att du kört slut på den hårdhet (eller alkalinitet, buffer, kärt barn har många namn) som fanns i vattnet, genom koldioxidtillförseln, rötter osv. Om du har bytt vatten och allt annat är oförändrat verkar det faktiskt som om kranvattnet ändrat sitt pH.
    Att tillföra bikarbonat fungerar, men det är lite jobbigt. Kanske du kunde lägga i något kalkhaltigt, som snäckskal eller kalksten för att långsamt få upp pH?
    Annars finns det ju buffertlösningar att köpa i butikerna, även om det är dyrare.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • sehkn0
      • March 2009
      • 131

      #3
      Tack för svaret Jens.

      Nu när du nämner det så kommer jag på att jag faktiskt har lagt i en extra rot.
      Har dock svårt att förstå att en enda extra mangroverot skulle kunna sänka KH så mycket?

      Skall nog följa ditt råd att lägga i en kalksten.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        KH kan sjunka pga att du inte längre kör CO2. Växterna måste få kol någonstans ifrån och finns inte CO2 så finns det många arter som ställer om sig att använda karbonater istället, dvs KH sjunker.

        Den extra roten är sen den troliga orsaken till att pH sakta sjunker mellan vattenbyten.

        EDIT: Läste ditt inlägg igen. så bortse från vad jag skrivit.
        Du kör alltså CO2 reglerad med controller?
        Öppnas magnetventilen trots att ditt pH är lägre än inställt pH?
        Du ska nog börja felsöka din CO2 utrustning.
        Senast redigerad av heeke; 30 October 2009, 11:48.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • sehkn0
          • March 2009
          • 131

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          KH kan sjunka pga att du inte längre kör CO2. Växterna måste få kol någonstans ifrån och finns inte CO2 så finns det många arter som ställer om sig att använda karbonater istället, dvs KH sjunker.

          Den extra roten är sen den troliga orsaken till att pH sakta sjunker mellan vattenbyten.

          EDIT: Läste ditt inlägg igen. så bortse från vad jag skrivit.
          Du kör alltså CO2 reglerad med controller?
          Öppnas magnetventilen trots att ditt pH är lägre än inställt pH?
          Du ska nog börja felsöka din CO2 utrustning.
          Heeke, tack för ditt svar.
          Jo, jag har en magnetventil för CO2.
          Ja, PH sjönk även när CO2 var inkopplat. Utrustningen var kalibrerad för PH 6,5.
          Nu har jag helt stängt av CO2-flaskan så nu kan ingen CO2 komma in i karet.

          Jag antar att PH sjunker för att mitt KH är för lågt och att vattnet därför inte är stabilt. Förhoppningsvis så skall en kalksten få upp KH på en nivå så att vattnet blir stabilare. Eller har jag fel?

          Kan dock inte förstå varför KH helt plötsligt dyker?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av sehkn0
            Jag antar att PH sjunker för att mitt KH är för lågt och att vattnet därför inte är stabilt. Förhoppningsvis så skall en kalksten få upp KH på en nivå så att vattnet blir stabilare. Eller har jag fel?
            Det tror jag också är fallet, en kalksten höjer visserligen KH men ytterst minimalt och efter en tid så löser den minimalt (det bildas ett "skyddande" skikt på sten som gör att kalk inte löses ut). Så antingen får du ha massor av kalkstenar i akvariet; ha kalkhaltigt grus; eller köpa in finmalet kalk och sprida ut i sanden, eller lägga i filtret eller placera i en nätstrumpa nära pumputblåset (där avttnet cirkulerar). I det senare fallet behövs ca. 2 dl per 100 liter vatten
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...