Flyttat akvarium, hur länge ska man räkna det som "nystartat"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jim_J
    • October 2009
    • 254

    Flyttat akvarium, hur länge ska man räkna det som "nystartat"?

    Hej!

    I Söndags var jag iväg och köpte ett begagnat akvarium inkl. fisk och allt. Det är på 160L, fluval 305 ytterfilter.
    Vi håvade över fisken i en balja med lock, och tömde 50 liter vatten i plastdunkar, sedan pumpade vi ur så det var bara lite vatten kvar i sanden. Filtret tömdes också. Karet flyttades med sand.
    När jag kom hem efter ca 2 timmar planterade jag växter, rengjorde filtret i kallt vatten, fyllde i det gamla vattnet i karet och resten med nytt vatten + bakteriekultur.

    Nu undrar jag hur länge jag är i farozonen för nitrit m.m? Hur ska jag göra med vattenbyten? Ska jag räkna karet som nystartat (mata jättelite, inte göra delvattenbyte på 3 veckor m.m.), eller ska jag byta 20% vatten 1 gång i veckan och har mata normalt?

    Första gången jag flyttat ett akvarium, så kan absolut inget om detta. Enda testerna jag har tillgång till är PH-test..

    MVH Jim
    160L Sällskap + räkvas 25x45 cm (nedlagt)
    350L Diskus
    160L Vattenskalle (lejonhuvud)
  • icefudge
    • August 2009
    • 177

    #2
    eftersom du har kvar samma sand så finns gott om nyttiga bakterier som sitter i den. men du behöver ju inte överdriva med maten den första månaden så går det nog galant
    Malar is the shit

    Kommentar

    Arbetssätt...