Viktigt, flyttat till gammal villa, vattenfrågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    Viktigt, flyttat till gammal villa, vattenfrågor.

    1918 är min villa byggd, har inte flyttat hit karet ännu.

    Inte nog med att huset är gammalt så ligger den även i en helt annan stad. Akvariet är i eskilstuna, där vet jag att vi har riktigt bra vatten. Flytten är till västerås och villan är då väldigt gammal som ni förstått.

    Vad jag undrar är om 1, kranvattnet i västerås är bra? 2, kan det bli knas med att tex vattenrören i detta hus är dåliga, släpper gifter, är gjorda av giftigt material som kan döda fiskarna mm ?

    Minns att jag läst om att man ska akta sig när det gäller gamla hus, att det spekulerats mycket om det ena och det andra, finns det något jag bör tänka på ?

    Mina fiskar är nämnligen värda ca 7-8 tusen kr. Har en del riktigt unika fina exemplar bland dem som jag verkligen inte skulle klara av att förlora, spec inte pga jag vart dåligt påläst.

    uppskattar all hjälp. Tack på förhand
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det första du skall göra är att köpa ett koppartest. Testa först utan att du har spolat någonting, både kall- och varmvatten. Testa sedan efter att du spolat i en minut eller så. Detta för att ta reda på om det finns koppar i vattnet och ifall du behöver vattenberedningsmedel även ifall du spolar.
    Vad gäller tillsatser i dricksvattnet får du nog ringa till Mälarenergi och fråga ifall de kör med någon klortillsats eller annat. Det går inte att få reda på det från deras hemsidor.
    Skriv gärna och berätta ifall de gör det...jag vill isåfall gärna föra in det i min kloraminlista (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133792).
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Amaro
      • January 2007
      • 1709

      #3
      Jens tack för informationen, förklara gärna mer avseende koppartestet, hur man gör testet, hur det ser ut mm, har aldrig gjort sånt tidigare ?

      ska jag prova från både kökets och toalettens kran eller räcker det med kökets (det är kökets jag ska använda för påfyllning nämnligen)

      ska göra som så att jag ringer mälarenergi och kikar med dem, specifika frågor jag bör ställa ?
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Prova där du tänker hämta vatten till karen ifrån, så det räcker i köket, då.

        Koppartestet är ett vanligt dropptest. Seras test är ok, och jag antar att Tetras test också är bra. Ta bara vatten i ett glas från kranen och ös den mängd det skall vara i kyvetten som följer med testet. Det är bara följa bruksanvisningen.

        Du skall fråga ifall de använder någon form av klortillsats någonstans i processen (obs-inte bara kloramin!), eller om de gör det vid t ex rörarbete eller annat underhåll.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Amaro
          • January 2007
          • 1709

          #5
          Tack för din hjälp jens, nu vet jag hur jag ska göra, uppskattar det.
          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

          Kommentar

          • Olivin
            • July 2006
            • 573

            #6
            Välkommen till Västerås!

            För att svara på 1) så generellt är det inga problem med vattnet här. Bra att ringa och kolla med vattenverket ändå förstås.

            Vad gäller vattenvärden från Hässlö vattenverk så finns det lite uppg här på Zoopet http://www.zoopet.com/forum/showthre...ght=h%E4ssl%F6 OBS att det är en gammal tråd.

            Enl nyheterna på Mälarenergis sida så kommer man göra ventilbyten med missfärgat vatten i stan som följd de kommande dagarna.
            Medlem i VAAF www.vaaf.se

            Kommentar

            • Amaro
              • January 2007
              • 1709

              #7
              Tackar hehe, växte upp i vässan, bodde 10 år på gryta som barn och 8 mån sen flytta jag tillbaka hit, har dock inte vart läge att hämta karet fören nu

              Finns mkt hobbyakvarister i västerås så jag antar att vattnet lär vara bra här efter att ha tänkt till lite. Koppartestet ska jag dock göra, jag hoppas verkligen att det inte är nå större problem, vore drygt om det skulle vara för höga värden.

              Ang missfärgningen, är det skadligt eller är vattnet bara grumligare än det är i normala fall ? Bör jag vänta med flytten tills det är åtgärdat kanske ?
              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Amaro
                Tackar hehe, växte upp i vässan, bodde 10 år på gryta som barn och 8 mån sen flytta jag tillbaka hit, har dock inte vart läge att hämta karet fören nu

                Finns mkt hobbyakvarister i västerås så jag antar att vattnet lär vara bra här efter att ha tänkt till lite. Koppartestet ska jag dock göra, jag hoppas verkligen att det inte är nå större problem, vore drygt om det skulle vara för höga värden.

                Ang missfärgningen, är det skadligt eller är vattnet bara grumligare än det är i normala fall ? Bör jag vänta med flytten tills det är åtgärdat kanske ?

                rörarbete kan förosaka feteproblem.

                kommunen röjde lite i rören längre ner på vår gata.

                det blev ingen missfärgning, men jag mitt nöt bytte vatten i ett
                kar samma kväll, dagen efter var 50% av fiskarna döda.

                hos grannen slog det helt ut ett 375 liters kar med alla firrar liggandes
                på botten dagen efter vattenbytet.


                .
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Ursprungligen postat av Amaro
                  Tack för din hjälp jens, nu vet jag hur jag ska göra, uppskattar det.
                  ifall du inte tänkt på det så skiljer det säkert ganska mycket på koppartestet om du använder varmvatten eller kallvatten, såvida du inte har en nyare varmvattenberedare eller annat uppvärmningssystem.
                  kan va av intresse att kolla just varmvattnet för nu på vintern kanske man inte vill köra bara kallvatten då det brukar va riktigt kallt då.

                  Kommentar

                  • Olivin
                    • July 2006
                    • 573

                    #10
                    Ursprungligen postat av Amaro
                    Ang missfärgningen, är det skadligt eller är vattnet bara grumligare än det är i normala fall ? Bör jag vänta med flytten tills det är åtgärdat kanske ?
                    Ingen aning Här är länken iaf: http://www.malarenergi.se/sv/om-mala...akrare-drift-/
                    Medlem i VAAF www.vaaf.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...