Kh - KarbonatHårdhet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    Kh - KarbonatHårdhet

    Det har blivit lite rörigt =)

    Enligt Seras dropptest så har jag i kranen ett KH på 4 och i karen ett KH på mellan 5-6.

    Vad jag har läst så räknas KH 4 som mjukt vatten?

    men Kranvattnet ska enligt uppgift vara "medelhårt".
    Hårdhet (tyska grader) - 5.1 dH
    Alkalinitet (HCO3) - 85 mg/l

    Har det automatiskt dålig buffringsförmåga då eller är det mer som spelar in?
    För som jag har upplevt det så ligger PH otroligt stabilt.
    Lyssna inte på mig
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Har kommunalt Göteborgsvatten med KH3-4. pH är stabilt och väldigt svårt att påverka neråt med mindre än att tillsätta CO2.

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Du blandar ihop KH (karbonathårdhet) med GH (totalhårdhet).

      När kommunen/vattenverket anger att vattnet är mjukt/hårt så pratar dom alltid om GH.
      Detta har främst med tvättmedelsdosering att göra

      När man mäter KH i akvariet så är det alkaliniteten man mäter.
      Alkalinitet kan anges i lite olika enheter tex mg/l HCO3 och mg/l CaCO3
      Det är alkaliniteten som även kallas buffringsförmågan.

      I ditt fall 85mg/l HCO3 => 85/21.5 => KH=3.95 (vilket stämmer bra med det du mätt i kranen)
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • gäst
        • June 2009
        • 66

        #4
        på hisingen där jag bor så är det ett kh på 2 i kranvattnet... jag tillsätter bikarbonat för att få upp det till iaf 4-5...

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          4 i KH räcker för att ge ett stabilt pH.
          Det är först när det börjar gå under 3 som det börjar bli farligt
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Triggerhappy
            • April 2007
            • 377

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            När kommunen/vattenverket anger att vattnet är mjukt/hårt så pratar dom alltid om GH.
            Detta har främst med tvättmedelsdosering att göra

            okej, men är GH samma sak som dH (tyska grader) då?
            För det brukar väl vara tyska grader man får höra vad det gäller tvättråd etc? =)


            Varför är det som får KH att öka i mina akvarier?


            Skulle vattnet vara ännu stabilare med ett högre alkalinitetsvärde?
            som du säger kjell att det är dåligt med KH under 3, men är tex 7 mycket bättre än 4?
            Lyssna inte på mig

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Ja dH är i sammanhanget (hårdhetsangivelse från kommunen/vattenverket) det samma som GH.
              dH är en enhet och står endast för tyskahårdhetsgrader. Både KH och GH kan anges i den enheten.

              För att reda ut vad som höjer dit KH i karet måste man först ha klart för sig att KH och alkalinitet egentligen inte är samma sak.
              KH är mängden karbonatjoner i vattnet medans alkalinitet är vattnets buffringsförmåga (vilken kan utgöras av annat än karbonatjoner)
              För att röra till det ytterligare så är det så att de på marknaden förekommande KH-test för hobby bruk inte alls mäter KH utan de mäter alkalinitet.

              Så vad kan utgöra alkalinitet i akvariet? Främst så är det just karbonater, men det skulle även kunna vara tex fosfatföreningar.
              Det mest troliga (om du inte tillsätter tex en fosfatbuffert eller bikarbonat) är att du har någon typ av kalksten i akvariet.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Triggerhappy
                • April 2007
                • 377

                #8
                okej, det är grymt schysst att du tar dig tid att svara så utförligt på mina frågor heeke! mycket uppskattat och intressant.

                och tack alla andra som svarat också, nu hänger man med lite bättre i alla fall =)
                Lyssna inte på mig

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Triggerhappy
                  Skulle vattnet vara ännu stabilare med ett högre alkalinitetsvärde?
                  som du säger kjell att det är dåligt med KH under 3, men är tex 7 mycket bättre än 4?
                  Marginellt stabilare
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Lån av tråd...

                    Ursprungligen postat av heeke
                    I ditt fall 85mg/l HCO3 => 85/21.5 => KH=3.95 (vilket stämmer bra med det du mätt i kranen)
                    Varför delat med 21,5? Linjärt, eller någon annan faktor som spelar in?

                    Från kommunne har jag infon att jag har 69 HCO3 mg/L vilket skulle ge ett KH på 3,2. Duger oxå detta?

                    Bör jag mäta KH?
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av heeke
                      Du blandar ihop KH (karbonathårdhet) med GH (totalhårdhet).

                      När kommunen/vattenverket anger att vattnet är mjukt/hårt så pratar dom alltid om GH.
                      Detta har främst med tvättmedelsdosering att göra

                      När man mäter KH i akvariet så är det alkaliniteten man mäter.
                      Alkalinitet kan anges i lite olika enheter tex mg/l HCO3 och mg/l CaCO3
                      Det är alkaliniteten som även kallas buffringsförmågan.

                      I ditt fall 85mg/l HCO3 => 85/21.5 => KH=3.95 (vilket stämmer bra med det du mätt i kranen)
                      Mitt huvud är lite segt för tillfället men är det inte 17,86 man skall dela med för att få fram KH?
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Om alkaliniteten anges som mg/l CaCO3 (alt bara CO3) så är det 17.86 man delar med, men anges den i mg/l HCO3 så är det ~21.5
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...