Hej alla!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mrs Peel
    • October 2009
    • 115

    Hej alla!

    Jag kommer snart skaffa mitt första akvarium som vuxen så att säga Har studerat forumet och artiklar flitigt för att förbereda mig inför starten. Men jag har nu kommit på en fråga som jag faktiskt inte läst mig till... det gäller filtreringen av vattnet. Jag har tänkt köpa Juwels 240-liters akvarium där det ingår en pump som ska filtrera vattnet och den sitter i akvariet. Jag har tänkt skaffa ett gäng fiskar och massa växter och funderar på om det räcker med denna pumpen eller om jag bör komplettera med ytterligare en pump? Sen funderar jag på vad det egentligen är för fördel med att eventuellt ha en ytterpump? Verkar lite bökigt ifall det skulle bli något problem med den och plötsligt ha massa vatten på golvet... räcker det inte gott med filtrering i vattnet så att säga, eventuellt två då? Nån som har erfarenhet av jewel och vet om det räcker med den pumpen som följer med köpet?
    240 l blubb blubb
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    I standard akvarierna, som detta är ett är pump/filtrering tunn, men beror sedan på hur mkt fisk du har, hur mkt vattenbyten du gör och hur mkt växter du har. I mina Juwelakvarier har jag kompletterat med ytterfilter, då har jag också en hel del fisk i mina akvarier. Börja mkt försiktigt med antal fisk och känn dig fram. Läs på ordentligt innan du startar upp finns flera bra startartiklar här.

    Kommentar

    • Mrs Peel
      • October 2009
      • 115

      #3
      Tack, har läst ganska mkt om uppstart, men inte så mkt om pumpar och filtrering. Som jag förstått det är filtret för klent om jag behöver rengöra det för ofta, hur ofta för ofta nu kan tänkas vara. Men jag lär mig väl med tiden Vill helst undvika ytterpump, men vet inte egentligen varför jag fått för mig detta, annat än vibbar jag fått då jag läst andras foruminlägg. Det är väl rädslan för det okända...
      240 l blubb blubb

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Finns ingen direkt regel vad gäller filterkapacitet. Du klarar dig dig säkert med innerfiltret som sitter i Juwelkaret. Juwelpumpen kan ju bytas mot en med mer "flås" senare ifall man vill. Det där med hur ofta man får/bör göra rent filtret beror ju som sagt tidigare på hur man sköter akvariet i övrigt, fiskbelastning mm.

        Kommentar

        • Nilsrolf
          • November 2006
          • 549

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Finns ingen direkt regel vad gäller filterkapacitet. Du klarar dig dig säkert med innerfiltret som sitter i Juwelkaret. Juwelpumpen kan ju bytas mot en med mer "flås" senare ifall man vill. Det där med hur ofta man får/bör göra rent filtret beror ju som sagt tidigare på hur man sköter akvariet i övrigt, fiskbelastning mm.
          Glömde skriva det, d v s byta upp pumpen till en kraftigare, kanske man ev t o m kan "deala" om när man köper hela paktetet.

          Kommentar

          • Mrs Peel
            • October 2009
            • 115

            #6
            Ja, det är sant...ska höra mig för när jag köper det! Har ju tänkt ha mkt liv i akvariet, även växter skräpar ju ner.. Jag vill inte råka illa ut i onödan ifall det går att undvika med bättre filtreringskapacitet. Samtidigt känns det som det borde vara rätt ok pump som följer med om det ändå är till för karet. Men det behöver ju inte betyda något. Får försöka leta fram mitt sunda förnuft och komma fram till något där.

            Tack så mycket för hjälpen, det är bra att bli pushad i en viss riktning (förhoppningsvis åt rätt håll)
            240 l blubb blubb

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Ursprungligen postat av Mrs Peel
              Jag kommer snart skaffa mitt första akvarium som vuxen så att säga Har studerat forumet och artiklar flitigt för att förbereda mig inför starten. Men jag har nu kommit på en fråga som jag faktiskt inte läst mig till... det gäller filtreringen av vattnet. Jag har tänkt köpa Juwels 240-liters akvarium där det ingår en pump som ska filtrera vattnet och den sitter i akvariet. Jag har tänkt skaffa ett gäng fiskar och massa växter och funderar på om det räcker med denna pumpen eller om jag bör komplettera med ytterligare en pump? Sen funderar jag på vad det egentligen är för fördel med att eventuellt ha en ytterpump? Verkar lite bökigt ifall det skulle bli något problem med den och plötsligt ha massa vatten på golvet... räcker det inte gott med filtrering i vattnet så att säga, eventuellt två då? Nån som har erfarenhet av jewel och vet om det räcker med den pumpen som följer med köpet?
              Fördelen med ytterfilter är att den har stor filtervolym och tar inte upp plats i karet och är lätt att koppla bort och rengöra! Filtret som följer med juwels kar är ett innerfilter med stor kapacitet (stor filtervolym) och räcker för det mesta gott och väl!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Mrs Peel
                • October 2009
                • 115

                #8
                Åh, tack! Det känns bra att höra. Då kan jag se ytterfiltret som ett alternativ till om jag inte är nöjd med innerfiltret (som ska räcka gott och väl)
                240 l blubb blubb

                Kommentar

                Arbetssätt...