Sänka Ph med hjälp av lufttillförsel från pumpen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gusten86
    • June 2008
    • 84

    Sänka Ph med hjälp av lufttillförsel från pumpen.

    Jag mätte mitt Ph värde igår och upptäkte att det låg vid ca 8 vilket jag tycker är lite högt då jag har fjärilar och paletter. När jag använde sera KH test gav det kraftigt utslag vid 1 vilket jag tolkar som att det är ännu lägre, man kan bara mäta exakta tal och inte decimaler med det testet. Vidare så har jag i mitt innerfilter en finess som gör att man kan leda ner luft i vattnet med hjälp av en slang, så min fråga är kan jag men hjälp av den koldioxiden som finns i luften sänka ph värdet till en mer rimlig nivå?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Du använder kommunalt kranvatten? Standardvärden för kommunalt kranvatten är ett pH på 8 - 8.5 (för att motverka rost i rören) och en låg hårdhet (för att hindra att det bildas pannsten i värmeväxlare). Paletter och fjärilar trivs utmärkt i sånt vatten, jag rekommenderar inte att du börjar mecka med parametrarna.

    Att öka genomluftningen kommer inte att sänka ditt pH, ditt vatten är sannolikt redan i balans med atmosfären m.a.p. koldioxid, så ökad bubbling gör ingen skillnad.

    Don't worry, be happy.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • gusten86
      • June 2008
      • 84

      #3
      Tack för svaret! Då gör jag alltså ingenting

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #4
        Du har ett farligt lågt kh och därmed instabilt vatten och då är det viktigt med täta delvattenbyten eller tillsats av bikarbonat!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Ursprungligen postat av gusten86
          JNär jag använde sera KH test gav det kraftigt utslag vid 1 vilket jag tolkar som att det är ännu lägre, man kan bara mäta exakta tal och inte decimaler med det testet.
          Om du kör med dropptest så kan man dubbla vattenmängden för att få halva steg.
          Tar du 10ggr med vatten så får man tiondelar
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • gusten86
            • June 2008
            • 84

            #6
            Vad jag vet så uppskattar fjärilar väldigt mjukt vatten, men om man nu skulle höja kh värdet kan man använda tex kalksten istället för bikarbonat. Det känns lite säkrare än att ha i en massa kemikalier i vattnet.

            Kommentar

            Arbetssätt...