PMDD. En miljon dumma frågor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bowzee
    • September 2009
    • 23

    PMDD. En miljon dumma frågor.

    Eller kanske bara en till att börja med.
    Killen jag frågade trodde nog att jag inte var riktigt klok, så jag vågade inte fråga mer.

    Jag fick klart för mig vilket som passade mitt kar och vatten osv.
    Men han skrev att jag skulle använda tre stycken halvlitersflaskor, Ramlösa, väl rengjorda.

    Måste det vara ramlösa?
    Ja, jag låter nog blond, men så är inte fallet.
    Jag tänkte mest om det var något olämpligt i cola-flaskor eller om han bara försökte förklara på dagisnivå för mig?

    Nåja, någon kanske har ett svar åt mig?
    Helst innan fredag, för då har nog min beställning kommit.
    /Josefin89a
    Mamma och fru.
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    #2
    En gissning från min sida är att det är minst "o-bra saker att hälla i akvariet" i ramlösa/loka/whatever, om man skulle slarva med rengörningen av flaskorna. Inga färgämnen osv.. Men som sagt, bara en gissning.

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

    Kommentar

    • Jenny_E
      • July 2004
      • 661

      #3
      Jag fick rekommendation "typ valfri läskflaska". Har två ramlösa och en fanta, hittills har jag inte märkt något konstigt bortsett från att växterna växer som ogräs (och det var ju liksom meningen...)

      Men visst, det är nog minst skit i ramlösa.

      Kommentar

      • Sultanen
        • January 2008
        • 2457

        #4
        Fungerar säkert precis lika bra med vilken flaska som helst, sålänge den är väl rengjord, problemet är väl att få den ren bara, en ramlösa flaska innehåller som sagt ingen skit och behöver iprincip bara sköljas i varmvatten för att få bort det som kan finnas iom. smaksättning osv.
        300L Räkkar
        400L Växtakvarium
        220L Saltvatten - Under uppstart
        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          #5
          Ursprungligen postat av Bowzee
          Måste det vara ramlösa?
          Nej.
          Tror det bara var ett exempel.
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • DAHLBERG
            • September 2008
            • 1598

            #6
            Ursprungligen postat av Sultanen
            Fungerar säkert precis lika bra med vilken flaska som helst, sålänge den är väl rengjord, problemet är väl att få den ren bara, en ramlösa flaska innehåller som sagt ingen skit och behöver iprincip bara sköljas i varmvatten för att få bort det som kan finnas iom. smaksättning osv.
            Tror inte att det lilla som är kvar efter en slarvig rengöring (kanske tom ingen alls) kan skada fiskar/djur i ett akvarium. Mängden t ex cola blir så ofantligt liten.
            DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
            750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
            540 liter kulfisk - T. lineatus
            120 liter salt - Koraller och fisk

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Tänker inte på vad som kan skada fisken, snarare vad som skulle kunna orsaka utfällningar eller andra tråkigheter i PMDD lösningarna.
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • snagge
                • September 2009
                • 101

                #8
                jag har en gammal fun light flaska, som det även har varit vin i... men om man gör rent ordentligt med hett vatten och inget rengöringsmedel så spelar det nog ingen roll, så länge det inte varit typ bensin eller lacknafta i flarran.

                Kommentar

                • Bowzee
                  • September 2009
                  • 23

                  #9
                  Tack för svaren!
                  Eftersom jag inte dricker ramlösa eller loka kändes det onödigt att behöva köpe tre flaskor bara för att hälla ut innehållet
                  /Josefin89a
                  Mamma och fru.

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Haha, jag köpte faktiskt tre Lokaflaskor halvlitare när jag blandade till min PMDD första gången, med olikfärgade korkar; Orange, Grön, Vit. Riktigt smidigt sätt att hålla reda på vad man hällt i och man gör inte missen man inte får göra, att hälla i dubbelmängd av en vätska och ingen av en annan

                    Köpte även ett sett med flaskor till en kompis, vilket resulterade i att jag hälde i mig 3 liter loka innan läggdags.... resultatet blev att jag vaknade ett par gånger på natten
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • snagge
                      • September 2009
                      • 101

                      #11
                      Ursprungligen postat av Sultanen
                      Haha, jag köpte faktiskt tre Lokaflaskor halvlitare när jag blandade till min PMDD första gången, med olikfärgade korkar; Orange, Grön, Vit. Riktigt smidigt sätt att hålla reda på vad man hällt i och man gör inte missen man inte får göra, att hälla i dubbelmängd av en vätska och ingen av en annan

                      Köpte även ett sett med flaskor till en kompis, vilket resulterade i att jag hälde i mig 3 liter loka innan läggdags.... resultatet blev att jag vaknade ett par gånger på natten

                      Annars kan man ju göra etiketter så att man vet vad som är vi varje flaska
                      En etikett görs lättast (om man inte vill att det ska vara as-snyggt, utan bara bryr sig om funktionalitet) med maskeringstejp där man skriver vilket pulver man blandat i just den flaskan... Smidigt va? Så slapp man köpa en massa bubbelvatten för dyra pengar samt kissa på sig under natten

                      Kommentar

                      • Bowzee
                        • September 2009
                        • 23

                        #12
                        Ursprungligen postat av snagge
                        Annars kan man ju göra etiketter så att man vet vad som är vi varje flaska
                        En etikett görs lättast (om man inte vill att det ska vara as-snyggt, utan bara bryr sig om funktionalitet) med maskeringstejp där man skriver vilket pulver man blandat i just den flaskan... Smidigt va? Så slapp man köpa en massa bubbelvatten för dyra pengar samt kissa på sig under natten
                        Eller så gör man som jag, ringer sin pappa som jobbar på ett tryckeri och får riktiga
                        Jag rengjorde tre colaflaskor ordentligt, och innan jag får mina etiketter så har jag satt tre olika klistermärken på flaskorna för att kunna skilja dem åt.

                        Hur länge håller näringen sig i flaskorna?
                        Och hur ofta/mycket behöver jag göra VB och fylla på med pmdd för att det ska göra riktig nytta?
                        Ska jag fylla på med lika mycket pmdd som denna första gång, varje gång?
                        /Josefin89a
                        Mamma och fru.

                        Kommentar

                        • snagge
                          • September 2009
                          • 101

                          #13
                          Ursprungligen postat av Bowzee
                          Eller så gör man som jag, ringer sin pappa som jobbar på ett tryckeri och får riktiga
                          Så kan man också göra Jag är dock väldigt nöjd med mina hemmagjorda maskeringstejp-etiketter. Känns genuint på något sätt

                          Kommentar

                          • Bowzee
                            • September 2009
                            • 23

                            #14
                            Ursprungligen postat av snagge
                            Så kan man också göra Jag är dock väldigt nöjd med mina hemmagjorda maskeringstejp-etiketter. Känns genuint på något sätt
                            Haha, klart, men kan man, så
                            /Josefin89a
                            Mamma och fru.

                            Kommentar

                            • Martin85
                              • February 2008
                              • 465

                              #15
                              Tror stenhårt på min kombination av sportdrycksflaskor. Det minst dubbla effekten. Om inte annat så är det lämpligt med snabbkorkar så man slipper skruva av dem

                              Ettikett? Nja, man tejpar fast den som PMDD:t kommer i.

                              Glöm inte att det ska vara extra bred och genomskinlig tejp, annars neutralierar det kraften av sportdrycksflaskorna.

                              Sen det mikroskopiska som kan följa med olika flaskor spelar nog ingen roll. Vet ett akvarium som fick en halv cola-grogg i sig av misstag som inte tog synbar skada.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...