Eheim 2260 till 936L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe

    • June 2009
    • 2227

    Eheim 2260 till 936L?

    Jag har länge letat efter ett kar i denna storlek och nu har jag hittat det, dock följde det med 2 innerfilter. Eheim samt rena inbyggda i moduler på var sida.
    Eheim 2252 tror jag.
    Ferplast BluModular 2.
    Båda 1200 L/h
    Räcker dessa?

    dock var eheimen trasig, så beslöt jag mig för att leta efter ett annat och hittade ett eheim 2260 till bra pris.

    Jag tänkte då att eheim brukar vara kända för att vara tysta och med det flödet så ska det vara tillräckligt, men sedan (efter köpet) såg jag en tråd på ciklid.se om att detta filter hade extremt hög ljudnivå. Jag har ännu inte haft möjlighet att testa.

    Har någon här erfarenhet av detta filter?
    Jag var annars inne på ett Fluval FX-5. Men ehaimet borde vara i par med fluvalen tyckte jag.

    Vad bör jag göra? Sälja alla och köpa något annat, köra på 2 innerfilter och reparera eheimen.
    Checking out...
  • Ouscazz

    • February 2009
    • 910

    #2
    Ta av motorkåpan på 2260 så blir det tystare. Har inga problem med mitt.
    www.diskusforum.se
    www.loricariidae.se

    Kommentar

    • DaRe

      • June 2009
      • 2227

      #3
      Ok, jag har inte provat det än, men fick lite kalla fötter då jag läste om oljuden. Dock kommer det hela att stå i ett hobbyrum så lite noice kanman alltid stå ut med.

      Räcker detta filter i ett 936 liters kar med SA ciklider? Givetvis beror det ju på hur många och vilka, men generellt.
      Checking out...

      Kommentar

      • Z06
        • July 2009
        • 1

        #4
        Jag tycker nog att du ska ha mer cirkulation till det karet. Jag har ett 1000 liters med 2 st E 2080 som är ganska lagom. (tycker jag iallafall)

        /Z06

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          #5
          Ursprungligen postat av Dre
          Ok, jag har inte provat det än, men fick lite kalla fötter då jag läste om oljuden. Dock kommer det hela att stå i ett hobbyrum så lite noice kanman alltid stå ut med.

          Räcker detta filter i ett 936 liters kar med SA ciklider? Givetvis beror det ju på hur många och vilka, men generellt.
          Det räcker gott. Kör med strilrör monterat strax under ytan och riktat svagt uppåt i ena kortänden av karet så får du bra cirkulation. Om du ska ha väldigt varmt vatten i karet kanske du behöver komplettera med ett eller par powerheads för syresättningens skull. Killen jag köpte mitt 2260 av hade haft det som enda filter i ett 2000l diskuskar.

          2252, skulle jag behöva ett....
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Perfekt ska kul att testa. Jag har precis slutför renoveringen av det rum som akvariet ska stå i. Det blir ett hobbyrum, tidigare garage , garageporten är kvar. Jag kommer att ha rumstemp på runt 15 grader, så det är tofflor och tröja som gäller. Akvariet får agera element.
            Checking out...

            Kommentar

            Arbetssätt...