PH utan kalk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ganders
    • September 2007
    • 79

    PH utan kalk

    Hej!

    Jag har precis bytt upp mit malawi kar i storlek. Innan hade jag massor med vit kalksten vilket enligt utsago ska vara bra för att höja PH.

    Nu i den nya karet däremot har jag gjort om och har ingen kalksten utan tillsätter enbart bikarbonat. Vad kan jag göra (förutom att lägga krossade snäckor i ytterfiltret) för att få upp PH i bra nivåer.

    Jag vet ärligt talat inte vad jag har för PH i kranen (bor i centrala Jönköping) så det kanske inte ens behövs ytterligare tillsatser??

    Hur gör ni som inte har snäck-skal eller kalksten till era Malawi??

    Tacksam för svar
    MVH
    Anders
    _________________________

    222 l - Malawi
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Ursprungligen postat av ganders
    Hej!

    Jag har precis bytt upp mit malawi kar i storlek. Innan hade jag massor med vit kalksten vilket enligt utsago ska vara bra för att höja PH.

    Nu i den nya karet däremot har jag gjort om och har ingen kalksten utan tillsätter enbart bikarbonat. Vad kan jag göra (förutom att lägga krossade snäckor i ytterfiltret) för att få upp PH i bra nivåer.

    Jag vet ärligt talat inte vad jag har för PH i kranen (bor i centrala Jönköping) så det kanske inte ens behövs ytterligare tillsatser??

    Hur gör ni som inte har snäck-skal eller kalksten till era Malawi??

    Tacksam för svar
    MVH
    Anders
    Jag använder bikarbonat
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • lillfrasse
      • February 2002
      • 2228

      #3
      Jag hävde i lite bikarbonat när jag körde Malawi. Varför krångla till det när det bara är att tillsätta lite efter varje vattenbyte.
      Simma lungt..
      Lillfrasse..

      Kommentar

      • ganders
        • September 2007
        • 79

        #4
        Okej! Då får jag helt enkelt prova mig fram med bikarbonaten tills jag träffar rätt.

        Jag vet att det finns mängder med trådar ang detta, men vilka mängder kör/körde ni på? Typ 1 dl/100 liter vatten?

        //Anders
        _________________________

        222 l - Malawi

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          #5
          Beror helt på dina grundförutsättningar. Köp ett PH och ett KH test det är bra att ha. Jag körde 2-3 msk per 100 liter vatten och ha aldrig i bikarbonat utan att ha gjort ett vatten byte.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av ganders
            Okej! Då får jag helt enkelt prova mig fram med bikarbonaten tills jag träffar rätt.

            Jag vet att det finns mängder med trådar ang detta, men vilka mängder kör/körde ni på? Typ 1 dl/100 liter vatten?

            //Anders
            Går inte att ange en viss mängd eftersom pH stiger logaritmiskt. Dvs vid ett lågt pH behövs det pyttelite för att höja 0,1, vid ett högt pH går det åt mängder för att höja 0,1
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • lillfrasse
              • February 2002
              • 2228

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Går inte att ange en viss mängd eftersom pH stiger logaritmiskt. Dvs vid ett lågt pH behövs det pyttelite för att höja 0,1, vid ett högt pH går det åt mängder för att höja 0,1

              Kan ju tilläga att jag har PH 7 Och 4-5 KH ur kranen så det går ju inte åt så mycket för att höja till önskvärt PH.
              Simma lungt..
              Lillfrasse..

              Kommentar

              • CyberLizard
                • October 2009
                • 165

                #8
                Vi har, här i Jönköping, väldigt mjukt vatten. Har för mig det ligger på runt 3 på hårdhetskalan. 98% av vattnet här i stan kommer från ett vattenverk som tar det från vättern, och de tillsätter dessutom en mindre mängd klor i vattnet. Bara så du vet.
                Projektråd 160L SA

                Kommentar

                Arbetssätt...