Panik och Akut problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #16
    Enligt denhär sidan http://theaquariumwiki.com/Metal_Poisoning så tycker jag symptomen låter lite som koppar-förgiftning?
    Är det möjligt?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Det är klart, arbetslös eller sjukskriven under denna regeringen är inte fett.
      Håll ändå koll på dina värden och på fiskarna så de inte blir sämre under de närmsta dygnen så kommer det förhoppningsvis att lugna sig. Pytsa i salt, mata försiktigt den närmsta tiden och var noga med att plocka upp ev. död fisk om det blir några, och meddela gärna hur det går allt eftersom.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #18
        Ursprungligen postat av Grodlund
        Enligt denhär sidan http://theaquariumwiki.com/Metal_Poisoning så tycker jag symptomen låter lite som koppar-förgiftning?
        Är det möjligt?
        Låter lite långsökt, men visst finns risken. Bor du i en gammal kåk med kopparrör eller har en varmvattenberedare i koppar?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Grodlund
          • January 2008
          • 560

          #19
          Nä de ska nog vara lungt med de sakerna..
          Men de e oroväckande att PH värdet störtdyker sådär...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #20
            Jo, det är därför jag misstänker något som förmultnar, tex en rot.
            Känn och kläm på dem om du kan, och skulle den vara lite mjuk så är det troligen boven i dramat...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Grodlund
              • January 2008
              • 560

              #21
              Trist i så fall - med tanke på att rötterna kostar 200+ kronor och att de vuxit fast massa fina växter och mossa på dem för minst samma värde.

              Akvariet blir rätt tomt om man ska röjja ut allt det... helvette då.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #22
                Du behöver inte röja ut, bara ner med näven och kläm. Kan inte vara svårare än vad du gör en fredagskväll...
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Grodlund
                  • January 2008
                  • 560

                  #23
                  nämen ja menar att om de e så att rötterna ligger där och möösar hela vattnet så PH:t störtdyker hela tiden - då måste ja ju förpassa dem till sophögen.. eller tunnan - eller whatever, ut ur akvariet bara... eller man kanske kan pensla in dem in nått slags lack?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #24
                    Nope, då är det bara att häva ur dem från karet eller sälja dem till något syskon.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #25
                      Är det bara pH-värdet som är problemet kan du ju kontra med kalksten eller krossade snäckskal eller något annat kalkhaltigt. Bör finnas gott om snäckskal att hämta ute kring Götet.

                      Det låter dock snarare som förgiftning.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • drd
                        • March 2004
                        • 5586

                        #26
                        Det finns dessutom en budgetvariant på vattenberedningsmedlet även för oss arbetslösa
                        Nutrafins aqua+ i 2 liters dunk som jag köper en om året ungeför av min lokale handlare för lite mer än en 200:-
                        Nu vågar jag inte svara på om han lägger på så mycket som vissa affärer men men....
                        Kommer med pump så man pumpar ett tryck till 70 liter vatten och e drygt som f-n.

                        Jag använder detta vid alla vattenbyten och nyinsättning av fisk.
                        ________________________________________________

                        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #27
                          Iofs hände mej en gång att en stor fisk dog, och vattnet blev alldeles mjölkigt. Det tog bara en dag, så sotd alla fiskar och bara flämtade. Jag antar att det var den döda fisken som höll på ruttna, och frigjorde ammoniak. Det fixade sig genom ett vattenbyte.
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • Grodlund
                            • January 2008
                            • 560

                            #28
                            Hej igen!
                            Nu har det nästan gått tre dagar sedan jag vaknade upp till denna otäcka syn.
                            Efter vattenbytet så var fiskarna rätt skärrade ett tag. Höll sig i små högar gömda under växter och tog det jävligt piano helt enkelt.

                            Men efter ett tag kom de igång och efter några timmar var de helt back to normal så att säga.
                            Tillochmed den stackaren som låg upochned och kämpade för livet (som jag var påväg att avliva) blev bättre efter ett par timmar och nu är även han helt återställd.
                            Känns hämskt skönt.

                            Jag har kollat PH värdet i akvariet två gånger om dagen sedan händelsen och de ligger stabilt på 7.0. Läskit endå. Tänk om jag inte hade varit hemma! huuuu

                            Tack alla som hjälpt. Det känns skönt att veta att ni finns här om nått skulle gå på tok!

                            MVH

                            Thomas Grodlund

                            Kommentar

                            • CyberLizard
                              • October 2009
                              • 165

                              #29
                              Jag måste bara få fråga en sak. Har du nyligen fyllt på akvariet efter ett vattenbyte med varmt eller ljummet vatten från kranen?
                              Projektråd 160L SA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...