Panik och Akut problem!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    Panik och Akut problem!

    Hej!
    Jag vaknade i morse och upptäckte en mycket tråkig sak.
    Jag skall försöka fatta mig kort utan att missa något viktigt.

    200 liter, tät växtlighet. ca 20 Tigerbarber, 15 Nätbarber, 4 algätare, 6 botia.
    EHEIM Classic 2213 ytterfilter.

    När jag vaknade såg jag att alla tigerbarber var vid ytan.
    De kom inte fram till glaset sådär hetsigt som de brukar göra utan simmade bar runt där.
    En av de största var död redan. Döda fiskar brukar sjunka, men denna flöt verkligen som en kork. munnen var uppspärrad. Två till kommer antagligen dö snart.

    Tillochmed räkorna satt vid ytan.
    Vet inte om de spelar någon roll, men vid ytan, längs med bakgrunden ligger en liten tunn rand med små bubblor.

    Jag gjorde ett PH test och till min stora förvåning var de nere på ungefär 6.0

    PH 7.0 är normalt och det är vad jag har i kranvattnet.
    Jag håller just nu på tömmer ur de mesta av vattnet för att göra ett stort vattenbyte.

    De fiskar som är mest hårt drabbade verkar ha uppsvällda, möjligtvis luft eller gasfyllda magar, då de ligger uppochned och precis som döingen, verkar flyta som korkar.

    För två dagar sedan gjorde jag ett delvattenbyte och för ca 2 veckor sedan gjorde jag rent filtret.

    Någon som vet vad det kan vara för fel och hur jag kan vända den här trista situationen?

    Jag skulle vara evigt tacksam :/
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Kan ha blitt en akut förgiftning av karet sedan du rengjorde filtret.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Som drd skriver en förgiftning av något slag, troligen nitrit och/eller syrebrist.
      Skulle tro att de fiskar som fortfarande är hyffsade kommer att piggna till efter vattenbytet, men köp ett nitrittest och mata sparsamt den närmsta tiden framöver.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Grodlund
        • January 2008
        • 560

        #4
        Hur? varför? Jag drog ju bara en borste genom slang-paketet, kramade ur filtermatrialet i ljumet vatten och satte tillbaka allting. Ren rutingrej.

        Och är det rimligt att de skulle ge resultat såhär långt efteråt?
        De var ju minst 2 veckor sedan jag gjorde detta...

        Och framför allt - vad kan jag göra?

        edit: nitrithalten är lägsta möjliga

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          #5
          Nån firre kanske har dött och legat bakom nåt några dagar och ruttnat och bidragit ?
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Eller om du har en rot i karet så skulle jag även kanske misstänka att denna börjat mösa till sig, eftersom ditt pH sjunkit såpass mycket.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Dropptest eller stickor?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Grodlund
                • January 2008
                • 560

                #8
                Jag har två rötter.
                Karet är ca 1½ år gammat

                Edit: Jag använder Tropic Marin dropptester

                Jag har hällt ut ca 75% av vattnet nu.
                Ska jag fyla på med nytt och sen byta igen eller bara fylla på och låta de vara?
                Senast redigerad av Grodlund; 16 October 2009, 10:40.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Fyll på med nytt och se vad som händer. Du kan även tillsätta 0,5 dl salt för att lindra effekterna av ev. nitritchock.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Grodlund
                    • January 2008
                    • 560

                    #10
                    Vätskan i nitrit-testet var i princip helt vit. Alltså mikrominimalt med nitrit.
                    Men kan de vara värt med salt endå?

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Salt är ingen nackdel, iallafall. Kanske du har strömavbrott under natten eller något? Kör du med vattenberedningsmedel?
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • Svetsaren
                        • July 2009
                        • 193

                        #12
                        Precis. Vattenberedningsmedel är en relevant fråga. Det verkar ju som om vattenbytet spelat in här.

                        Kommentar

                        • Grodlund
                          • January 2008
                          • 560

                          #13
                          Ursprungligen postat av Svetsaren
                          Precis. Vattenberedningsmedel är en relevant fråga. Det verkar ju som om vattenbytet spelat in här.

                          Inget strömmavbrott - då skulle klockorna nollställts :P

                          Jag kör inte med något vattenberedningsmeddel.
                          Har aldrig gjort det heller.
                          Har fått uppgifter från andra akvarister också, att vattnet i göteborg, och även mer specifikt, i mitt område, är såpass lämpoligt att vattenberedningsmedel inte ska behövas.

                          Men...

                          De kan ju ha hänt något...

                          Kommentar

                          • Jens A.
                            • March 2007
                            • 5026

                            #14
                            Hm. När jag bodde i Götet så körde jag alltid med vattenberedningsmedel, eftersom jag tyckte att vattnet luktade klor ibland när man duschade.
                            Mycket riktigt använder man också klor i Alelyckans och Lackarebäcks vattenverk...om man samtidigt av någon anledning ökat dosen i samband med något arbete någonstans kan det ha sammanfallit med ditt vattenbyte. Riktigt missflyt...iofs borde det ha drabbat andra också, men sannolikheten är nog inte så stor att någon råkade utföra ett vattenbyte precis samtidigt som du.
                            Så köp en flarra beredningsmedel och pytsa i, tycker jag.

                            Symptomen tyder på förgiftning, i varje fall.
                            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                            Kommentar

                            • Grodlund
                              • January 2008
                              • 560

                              #15
                              Nu, efter att ja bytt ca 75% av vattnet, så mäter mitt PH till nånstans mellan 6.5 och 7.0.
                              Det är ju möjligt att de kan börja falla igen iofs.
                              Fiskarna hänger inte vid ytan längre, men de är ett par stycken som fortfarande verkar kämpa för att inte flyta upp som korkar.

                              Jag ska se om jag har råd med vattenberedningsmeddel. De e lite tufft just nu med räkningar å skit när man e arbetslös :/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...