Cirkulation X liter /timme

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #16
    Inte cyano då. Malaysiska sniglar är ett alternativ, de vänder sanden åt dig och äter matrester och annat. De blir till sist väldigt många i ett akvarium men kommer bara upp ur sanden när du matar eller om något är galet, många på zoopet använder dessa.
    Angående filter är aquael fan 3+ bra om du vill byta, alternativt om du gillar att greja så kan du köpa bli filtermatta o trä ett rör igenom och ha ett pumphuvud på röret (artiklar -> akvarietillbehör -> "olika filtertyper och material" här på zoopet för en bra beskrivning). Då får du en stor filteryta som kan gå upp till ett år utan rengöring fast är kanske lite onödigt för dig, själv föredrar jag dessa till innerfilter.
    Förresten du kan ha luckorna öppna i rampen om du inte redan har det (såg ut att det var en heltäckande ramp).
    Senast redigerad av MVN; 15 October 2009, 12:15.

    Kommentar

    • lindjonas
      • July 2009
      • 43

      #17
      Hej!

      Otroligt intressant diskussion. Man lär sig mycket av er!

      I min kåpa är det en del ventilationshål på ovansidan. Men ska köra med luckan öppen, eller kanske helt enkelt ta bort den.

      Ska absolut göra något åt min cirkulation. Aquaels unifilter med UV? Är det något? Alla fiskar utom kampfisken kan ju ha lite mer strömt vatten så de mår nog bara bra av lite mer drag i karet. Kampfisken ska få ett eget kar snart så.

      Var får man tag på snäckorna någonstans?

      Mycket i diskussionen om CO2. Själv kör jag inte med det och tycker kanske invensteringen är för stor just nu i mitt "lilla" kar. Kör ej heller med PMDD. Utan på akvarieaffären gav de mig tetra plantamin. Många här pratar om PMDD som det bästa växgödningen i ett akvarium. Vad är skillnaden mot de som finns i affären? Bra/dåligt?

      //J

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13109

        #18
        Ursprungligen postat av Lasse

        Intressant är att EHEIM säger att deras 1200 kraftpaket är för akvarium mellan 150 och 200 liter om jag mins rätt.

        MVH Lasse
        1200.an är för 200L och uppåt
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          1200.an är för 200L och uppåt
          Attans - man kan inte lita ens på Eheim numera - förr har det stått 150 och uppåt tror jag i alla fall

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • MVN
            • September 2009
            • 181

            #20
            Om det bara är en lucka kanske det inte gör speciellt mycket för ventilationen, beror på hur tät den är vid glaset bland annat. Är värst på sommaren pga temperaturen så du ska klara dig med luckan nerfälld också även om mer ventilation är att föredra.
            UV belysning är onödig om du har bra balans, vad jag vet kan du inte stänga av UV belysningen och den lägger av efter några år eller vad livslängden nu är på belysningen.
            Pmdd är mycket bättre kort och enkelt ( se http://www.haack.se/pmdd/ ), men jag är inte säker på om du faktiskt behöver pmdd av bilderna att döma. Största fördelen är att det varar mycket längre och därav billigare. Nackdelen är att det är rekommenderat att byta minst 25% ända upp till 50% vid varje vattenbyte, överdosera kan leda till ökad algtillväxt samt med pmdd är rutin ganska viktigt för att behålla balansen. Du kan plantera en snabbväxande växt som vallisniera som konkurrerar ut alger också (vallisnieran växer mycket snabbt så kräver mer skötsel om du inte vill ha för mycket).
            Sniglarna finns i 2 varianter, se till att du får rätt sort (bild finns via google..). Går att köpa på plantswap ibland eller tradera och liknande. T om få dem gratis för räcker med 2-3 och efter en månad har du betydligt fler (flera hundra till sist). En del affärer har dem utan att sälja dem, men som gärna ger dig några antagligen. De är svåra att få bort (kanske omöjligt om du inte har praktbotier) när du väl fått dem så var säker på att du verkligen vill ha dem.
            Senast redigerad av MVN; 15 October 2009, 23:16.

            Kommentar

            • lindjonas
              • July 2009
              • 43

              #21
              Tack!

              Jag skippade UV. Man kunde inte stänga av och kändes lite overkill. Blev Fluval U3. Blev bra mycket bättre cirkulation i karet. Plus att den är betydligt mycket tystare. Vattnet mycket klarare än tidigare nu på morgonen. Mindre småratiklar som svävar omkring. Kramade ur det gamla filtret i karet innan jag tog upp det. Växterna vajar lite fint. Och även fiskarna verkar piggare. Tetrorna verkar gilla det det mer strömmande vattnet.

              Ang den lilla luckan så har jag låtit den stå öppen sen i går. Tror att avdunstningen blivit lite högre. Kan ju vara en kombbination av bättre cirkulation och luckan. Svårt att avgöra.

              Växterna växer ju riktigt bra som det är just nu så tror jag låter det gå ett tag nu med samma dosering som jag kört och bara låter det rulla. Inte mixtra för mycket och fortsätta emd mina vattenbyten som jag gör.

              Tusen tack för en intressant diskussion.

              En sista fråga som är of topic. Var/hur får man tag på låga växter? I affären har de aldrig sådana och säger att de aldrig får in sådana. Skulle vilja testa tex Hemianthus Callitrichoides "Cuba".

              Kommentar

              • MVN
                • September 2009
                • 181

                #22
                Har aldrig sett cuba i någon butik, en butik som köper växter av tropica kan nog få hem dem. Enda bra sättet jag känner till är annons på plantswap eller kanske zoopet, annars för är inte många butiker anslutna till tropica. Ska finnas en webbutik som säljer dessa men som jag inte kommer ihåg namnet på, har för mig att frakten ligger på 100kr minst på den sidan.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2875

                  #23
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Detta diskuteras just nu ganska friskt på Plantswap.
                  Syrenivåerna i karet är även av betydelse för växterna. Alger brukar dessutom få fäste om syrenivåerna sjunker.
                  Läs mer: http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=8670 (Ett par sidor in i tråden blir det intressant)
                  Tillför man CO2 så blir det en helt annan "pilsner". Har själv inte upplevt något samband mellan hög vattencirkulation/ytrörelse och bubbel från växterna. Däremot har jag märkt att det "bubblar" ordentlig när det finns tillräcklig mängd näringsämnen, CO2 och ljus. Saknas något av detta så uteblir "bubblet". När det gäller nystartade akvarier kan det vara lite knepigare av någon anledning.
                  Men som sagt har man ett bra CO2-system så gör det en väldigt stor skillnad på vad man tillåta sig när det gäller ytvattenrörelse etc.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...