Cirkulation X liter /timme

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lindjonas
    • July 2009
    • 43

    Cirkulation X liter /timme

    Hej!

    Jag har kikat runt i forumet samt på lite andra ställen och letar efter ingefär hur stor cirkulation man bör ha i ett akvarium.

    Som jag förstått kan bla algtillväxt bero på för klen cirkulation och dålig syresättning.

    FRÅGA 1:

    Vad är då dålig cirkulation? Finns det någon grundregel man kan följa?

    Till mitt 112liters kar har jag en aquael fan 2+ som ska ge 450Liter/timme enligt specifikationen. Detta såklart när filtret är i toppform och inte igen satt. Då sjunker flödet.

    Jag tror att cirkulationne i mitt kar är för låg. Ytan rör sig en hel del men sedan är det inte mycket fart på vattnet. Växterna rakt över från pumpen vajar vid ytan med sedan är alla andra lite kortare alldeles stilla. Har nu fått ganska stora problem med algtillväxt på växtblad, i den ljusa sanden mm. Har 3 siamesiska algätare och en anstrictus (stavning?). Matar måttligt och lyset på 10h/dygn. Så funderar på cirkulation samt även filtrets storlek. Inte mycket filtermassa i en fan2.

    FRÅGA 2: Att ha "luftbubblor" i utblåset av vatten. Vad ger detta för nytta? Har en sådan tillsats till innerfiltret.

    (Fiskarna verkar trivas alldeles utmärkt och även räkorna. Otroligt intressant att se Moskitotetrornas beteende på mornarna när vi tänder i rummet och det är mörkt i karet. De liksom stimmar under några storbladiga växter.)

    Tacksam för svar!

    //Jonas
    Blogger är ett bloggpubliceringsverktyg från Google som gör att du enkelt kan dela dina tankar med världen. Med Blogger är det enkelt att lägga upp text, bilder och video på din personliga blogg eller på din teamblogg.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av lindjonas
    Hej!

    Jag har kikat runt i forumet samt på lite andra ställen och letar efter ingefär hur stor cirkulation man bör ha i ett akvarium.

    Som jag förstått kan bla algtillväxt bero på för klen cirkulation och dålig syresättning.

    FRÅGA 1:

    Vad är då dålig cirkulation? Finns det någon grundregel man kan följa?

    Till mitt 112liters kar har jag en aquael fan 2+ som ska ge 450Liter/timme enligt specifikationen. Detta såklart när filtret är i toppform och inte igen satt. Då sjunker flödet.

    Jag tror att cirkulationne i mitt kar är för låg. Ytan rör sig en hel del men sedan är det inte mycket fart på vattnet. Växterna rakt över från pumpen vajar vid ytan med sedan är alla andra lite kortare alldeles stilla. Har nu fått ganska stora problem med algtillväxt på växtblad, i den ljusa sanden mm. Har 3 siamesiska algätare och en anstrictus (stavning?). Matar måttligt och lyset på 10h/dygn. Så funderar på cirkulation samt även filtrets storlek. Inte mycket filtermassa i en fan2.

    FRÅGA 2: Att ha "luftbubblor" i utblåset av vatten. Vad ger detta för nytta? Har en sådan tillsats till innerfiltret.

    (Fiskarna verkar trivas alldeles utmärkt och även räkorna. Otroligt intressant att se Moskitotetrornas beteende på mornarna när vi tänder i rummet och det är mörkt i karet. De liksom stimmar under några storbladiga växter.)

    Tacksam för svar!

    //Jonas
    http://aquabloggen.blogspot.com/
    '



    vilken cirk som anses vara bra är beroende på vilken fisk och
    belastning man har.

    generell tumregel säger väl att till "sällskapskar" så en cirk på
    3-4ggr vattenvolymen, dvs 3-400 liter/h per 100 liter vatten.

    sedan finns det firrar som gillar att det sprutar 5-6-7-8-9 ggr.

    sedan är det aldrig fel att ha för mycket, om det blir för mycket flås
    så riktar man utblåset mot en ruta, eller kopplar på ett strilrör.

    ditt filter är enligt mig en boarderline om det är ok eller inte.

    luftbubblor gör mer eller mindre ingen nytta.

    det är rörelsen på ytan som trycker ner syre i tanken, inte bubblor.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ouscazz

      • February 2009
      • 910

      #3
      Ursprungligen postat av lindjonas
      FRÅGA 2: Att ha "luftbubblor" i utblåset av vatten. Vad ger detta för nytta? Har en sådan tillsats till innerfiltret.
      Luftbubblorna från diffusorn på utblåset skapar en ytrörelse vilken i sin tur syresätter vattnet. Diffusor ger ett bra tillskott av syre om cirkulationen via pump/filter inte klarar av att syresätta vattnet tillräckligt mycket på egen hand.

      Jag har diffusor kopplat i flera av mina kar, framförallt i malkaren som håller 29 grader. L046 Zebra Pleco t.ex. kräver varmt vatten, mycket syre och häftig cirkulation. Varmt vatten är svårt att syresätta. Min 100l zebratank har därför en cirkulation på 2000l/h och diffusor på powerheaden. M.a.o, cirkulationen är 20 x vattenvolymen...
      www.diskusforum.se
      www.loricariidae.se

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        #4
        Ursprungligen postat av Ouscazz
        Luftbubblorna från diffusorn på utblåset skapar en ytrörelse vilken i sin tur syresätter vattnet.
        Rätta mig om jag har fel men utblåset utan diffusorn skapar väl rejält mycket mer ytrörelse!
        Här hemma har jag skippat diffusorn i alla karen eftersom jag tycker det är sämre.

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • Ouscazz

          • February 2009
          • 910

          #5
          Ursprungligen postat av NIC
          Rätta mig om jag har fel men utblåset utan diffusorn skapar väl rejält mycket mer ytrörelse!.
          I de kar jag inte kör strilrör har jag diffusor på de flesta utblås. Utblåsen sitter ca tre-fem cm under ytan och riktade svagt uppåt, med diffusor stor ytrörelse, utan diffusor liten ytrörelse... Pumpen matar på samma vattenvolym med eller utan diffusor. Luften som diffusorn drar in i röret har en viss volym. Allt skall ut från utblåset samtidigt, alltså ökar strömningshastigheten ur utblåset när man tillför luft.

          Luftbubblorna ger också en sidoeffekt, de slår sönder eventuella proteinrester (som bl.a. frysfoder lämnar) från ytan. Man slipper alltså den tråkiga oljefilmen som gärna uppstår på ytan om man håller carnivora fiskar.
          www.diskusforum.se
          www.loricariidae.se

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Har man utblåset så högt att man får krusningar som bryter ytan gör nog inte bubblor varken till eller från. Men har man som jag utblåset 5-10cm ner i karet så hjälper bubblorna till att bryta ytan (vilket inte cirkulationen gör även om ytan rör sig rejält)
            Jag har börjat köra med luft genom venturin (diffusor eller vad man nu vill kalla det) igen just av den abledningen Ouscazz nämner. Väldigt effektivt för att få bort ythinna.
            Nackdelen är att det lite och ser mindre bra ut i mina ögon, men man kan inte få allt här i värden.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2891

              #7
              Är man även intresserad av växternas "välbefinnande" så kan man tänka på att för kraftig ytcirkulation snabbt utarmar vattnet på koldioxid. Naturligtvis än värre med diffusor. Algerna tror jag knappast du blir av med genom mer cirkulation. Gynnsammare förhållande för växterna däremot är ju ett bra sätt att minska eventuella algproblem. Att utöka utbytet gaser och bli av med koldioxid genom kraftig ytrörelse etc. är väl mest intressant i akvarier med t.ex. hög vattentemperatur eller kraftigt belastade akvarier.

              Kommentar

              • lindjonas
                • July 2009
                • 43

                #8
                Läste på en engelsk sida jag hittade genom plantswap att god vattencirkulation, inte med fokus på ytcirkulation, var en av grunderna för nedbrytningsprocessen i akvariet skulle fungera väl. Och detta i sin tur till allmänt välbefinnande för växter och fiskar.

                Därför jag började denna tråd. För vad är rätt mängd vattenutbyte/timma? Sen kan man ju lösa det med strilrör osv för att inte fö en allt för häftig ytrörelse.

                Kan tänka mig att hitta en bra balans är nyckeln.

                Läste runt lite på olika filter. Det är ju inte helt givet att olika tillverkare har samma omfång på antal liter filtren fungerar för fast än de har ungefär den samma vattenmängd/h. En parantes, så för oss ej så erfarna är det svårt hitta rätt.

                Ska fundera på att byta till ett krafigare filter. Både för cikulation och ölad filtermassa. Antar att ni förordar ytterfilter? Aquael med UV(innerfilter)?

                //Jonas

                Kommentar

                • Ken Olofsson
                  • November 2006
                  • 8014

                  #9
                  Ursprungligen postat av lindjonas
                  Läste på en engelsk sida jag hittade genom plantswap att god vattencirkulation, inte med fokus på ytcirkulation, var en av grunderna för nedbrytningsprocessen i akvariet skulle fungera väl. Och detta i sin tur till allmänt välbefinnande för växter och fiskar.

                  Därför jag började denna tråd. För vad är rätt mängd vattenutbyte/timma? Sen kan man ju lösa det med strilrör osv för att inte fö en allt för häftig ytrörelse.

                  Kan tänka mig att hitta en bra balans är nyckeln.

                  Läste runt lite på olika filter. Det är ju inte helt givet att olika tillverkare har samma omfång på antal liter filtren fungerar för fast än de har ungefär den samma vattenmängd/h. En parantes, så för oss ej så erfarna är det svårt hitta rätt.

                  Ska fundera på att byta till ett krafigare filter. Både för cikulation och ölad filtermassa. Antar att ni förordar ytterfilter? Aquael med UV(innerfilter)?

                  //Jonas
                  ytter eller innerfilter är som smaken,,,,,dvs lite olika..

                  fördel inner : billigare + normalt lättare att rengöra
                  fördel ytter : större filter + stör inte inredningen i karet så mycket + sällan rengöring
                  nackdel inner : rengöra ofta + stör inredningen
                  nackdel ytter : kostar mycket mer + kan bli otrevligt om den suger ut allt vattnet ifrån karet ut på golvet.


                  .
                  Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                  Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                  Kommentar

                  • MVN
                    • September 2009
                    • 181

                    #10
                    Det låter som du har fått cyano om algerna är även på sanden (cyano är en bakterie, blågrön), luktar det jord?
                    Dessa är väldigt jobbiga att få bort om det nu är cyano, sök på zoopet om dessa. Finns väldigt mycket om dem, eller på plantswap.

                    Kommentar

                    • lindjonas
                      • July 2009
                      • 43

                      #11
                      Ok, det är som fint grus. Ser ut som alger som sitter på varje korn. Kan plåta och lägga upp. De är endast på de ytor som får direkt ljus. I skuggan av växter, gruset totalt rent, inte ens en antydan till alger/cyano.

                      Men ska ta upp och luka på dem i kväll. HAr läst om cyano så gör enligt instruktionerna om det är det jag har.

                      /jonas

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #12
                        Ursprungligen postat av lindjonas
                        Läste på en engelsk sida jag hittade genom plantswap att god vattencirkulation, inte med fokus på ytcirkulation, var en av grunderna för nedbrytningsprocessen i akvariet skulle fungera väl. Och detta i sin tur till allmänt välbefinnande för växter och fiskar.

                        Därför jag började denna tråd. För vad är rätt mängd vattenutbyte/timma? Sen kan man ju lösa det med strilrör osv för att inte fö en allt för häftig ytrörelse.

                        Kan tänka mig att hitta en bra balans är nyckeln.

                        Läste runt lite på olika filter. Det är ju inte helt givet att olika tillverkare har samma omfång på antal liter filtren fungerar för fast än de har ungefär den samma vattenmängd/h. En parantes, så för oss ej så erfarna är det svårt hitta rätt.

                        Ska fundera på att byta till ett krafigare filter. Både för cikulation och ölad filtermassa. Antar att ni förordar ytterfilter? Aquael med UV(innerfilter)?

                        //Jonas
                        Jag körde ett filter i storlek med ditt i mitt 100liters och hade inte annat än problem med karet och fick väl rensa filtret var varannan vecka och sen bytte jag till ett aquael fan 3+ och kort därefter va alla problem borta, piggare växter fiskar och rengöring runt en gång i halvåret istället, jag tror att en bra cirkulation är viktig men sen är ju helt enkelt den filtervolym man får från ett fan 2 filter för liten för karet, däremot med normalt nersmutsande fiskar kan du nog klara dig med innefilter, mitt råd är då att du börjar med att ta bort filterhuset om du har det på för det bara hindrar flödet, sen bort med alla ev saker som sitter på utblåset så du får fritt flöde från impellern, nästa steg är att köpa en filterpatron avsedd för ett aquael fan 3+, dessa passar direkt på ditt fan 2 och ger bra storlek på filtermassan, troligtvis kommer du långt med dessa små och billiga justeringar men blir du inte nöjd så har du ju en inkörd filterpatron som passar bra om du uppgraderar till ett fan 3 filter

                        Kommentar

                        • heeke
                          • April 2003
                          • 5033

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Är man även intresserad av växternas "välbefinnande" så kan man tänka på att för kraftig ytcirkulation snabbt utarmar vattnet på koldioxid. Naturligtvis än värre med diffusor. Algerna tror jag knappast du blir av med genom mer cirkulation. Gynnsammare förhållande för växterna däremot är ju ett bra sätt att minska eventuella algproblem. Att utöka utbytet gaser och bli av med koldioxid genom kraftig ytrörelse etc. är väl mest intressant i akvarier med t.ex. hög vattentemperatur eller kraftigt belastade akvarier.
                          Detta diskuteras just nu ganska friskt på Plantswap.
                          Syrenivåerna i karet är även av betydelse för växterna. Alger brukar dessutom få fäste om syrenivåerna sjunker.
                          Läs mer: http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=8670 (Ett par sidor in i tråden blir det intressant)
                          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Bara för att komplicera situationen lite kan jag berätta att både ancistrus och siamesiska algätare i naturen lever i snabbt strömmande vatten. I ancistrus fall i rena forsar. De flesta danios lever också i strömmande vatten, liksom många barber och tetror; lite mer otippat så gör många levandefödare det också, t.ex. mollys.
                            Senast redigerad av Azur; 15 October 2009, 09:21.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Lasse
                              • October 2002
                              • 1965

                              #15
                              Tack för länken heeke - en intressant disk. Till den kan jag bara tillföra ett par saker.

                              När man kör växter så hårt som man gör med PMDD och koldioxid så blir syreproduktionen inne i växten mycket stor. Vid hög syrehalt finns det risk för syreradikaler (eg fria syreatomer) som är mycket skadliga. Växten gör sig av med syret via diffusion och om man har stillastående vatten utanför så skapas mikroklimat med höga syrenivåer vid klyvöppningarna och det hindrar diffusionen (diffusionen ökar ju högre konc. skillnaderna är) Genom en ordentlig cirkulation förhindrar man detta. Problemet ökar med belysningsintensiteten. Detta är en av orsakerna till den höga vattenrörelsen som används i korallkar.

                              Den andra saken är om man har svårt att lösa sitt koldioxid i reaktorn. Det bästa sättet är då att ta en betydligt större pump än vad reaktorn behöver. Sen stryper man flödet direkt efter reaktorn så man får det genomflöde man vill ha. Vad man då gör är att man ökar trycket i reaktorn och ökat tryck -> mer upplöst gas.

                              Till ovanstående disk.

                              Det hjälper inte om man har bra cirkulation nere på botten om man inte dessutom har bra cirkulation runt ytan eftersom det finns inget som kan syresätta bottenvattnet om man inte hämtar syre från luften ovanför - i alla fall inte under dygnets mörka timmar.

                              Diffusorer och syresättning: Jag har mätt upp olika diffusorier och deras syresättande förmåga om man placerar dem på så sätt att de inte åstadkommer ytrörelse. Den enda kombinationen som besvisligen syresatte vattnet då var EHEIM:s 1200 kraftpaket och deras diffusor (uppmätt med elektronisk syremätare). De andra funkade inte (testen gjord för tio år sedan). Bubblorna blev för stora på dem. Däremot är det ju riktigt som ouscazz skriver att om man riktar diffusorn uppåt så bidrar de med en större ytrörelse och i heekes fall så drar han ju in nytt syre under täckglasen (står i plantswaptråden )

                              Ökad cirkulation har aldrig dödat något- tvärtom. Får man för hård stråle så låter man den bara gå igenom ett strilrör eller mot en glassida. Cirkulationen bör också vara i hela akvariet.

                              Intressant är att EHEIM säger att deras 1200 kraftpaket är för akvarium mellan 150 och 200 liter om jag mins rätt.

                              MVH Lasse
                              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...