gumligt vatten.....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lasik
    • September 2009
    • 43

    gumligt vatten.....

    Mitt 150Liters har mycket grumligt vatten även fast jag gjort stort vattenbyte och har en stor pump Fluval 4+, men sen igår har jag tillsatt happy-life, byggt ett kolfilter med en flaska som nu sitter på fluval 4:an plus att jag kör med en extra fluval 1+ för syre, kan jag göra nåt mer? för är inne på 20:e timman sen jag tillsatte happy-life o det har har bara blivit lite mindre grumligt så undrar om happy-life är ens i närheten så bra som aquaclear ?
  • Lasik
    • September 2009
    • 43

    #2
    paniken slog till så 80% Vattebyte, full sula på fluval 4+, inbyggt kolfilter i Fluval 1+ och en svätt Happy-life så nu är det återigen bara vänta att se, känns märkligt att det skulle bli grumligt igen efter 80% vattenbyte nån som har någon som slags idee?

    Är vårt kranvatten smutsigt eller nåt? annars borde ju happy-life dimman lägga sig direkt?
    Senast redigerad av Lasik; 14 October 2009, 16:09.

    Kommentar

    • icefudge
      • August 2009
      • 177

      #3
      alger i vattnet!? nån rot som färgar av sig?
      Malar is the shit

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Är vattnet grå-disigt är det förmodligen infusorier. Infusoriegrumling fungerar just så att det blir snarare värre efter vattenbyte. Infusorier verkar alltså gilla färskt vatten och dimman uppkommer ofta just efter ett större vattenbyte.
        Ett UV-C filter är effektivast för bekämpning. Flockningsmedel kan fungera (mer än tillfälligt), om man har tur.

        Kommentar

        • _vinkelslip_
          • June 2009
          • 242

          #5
          Vilken typ av grumlighet har du?.

          Ta upp i ett glas och kan du skymta en svag grön ton så har du grönvatten på väg.

          Annars: Vilka förutsättningar har du?.
          Hur länge har karet gått?
          Rengort filter? ISF varför?
          Timmar på belysning?
          M.m

          Kommentar

          • Lasik
            • September 2009
            • 43

            #6
            hmm dimmig får jag nog säga men har nu min fluval 1+ som kolfilter samtidigt kör jag min fluval 4+ på minsta inställning annars verkar fiskarna blåsa bort i mitt 150L


            karet har fått i en vecka efter omfogning med akvariesilion, rengjorde filtret för ett par dar sen o fann massvis med matrester där men skjöjde bara med kallvatten och jag rengjorde det pga att det mycket dimmigt o många partiklar som försvunnit ut vattnet vid tidpunkten. o ja har belysning från 11.00-24.00 om man bortser från skimret av solsken som glimmar mellan ett par stängda persienner från det att solen går upp till 11:00.
            Senast redigerad av Lasik; 14 October 2009, 18:54.

            Kommentar

            • Lasik
              • September 2009
              • 43

              #7
              tröttnde så det blev 120 liters vatte byte plus, happy.life,fluval4+ opch fluval 1 + med kolfilter men inget verkar hjälpa


              när jag vaknde imorse så det ju "lklart" men långt ifrån akvarieklart, så skvätte på lite mer happylife


              såhär gick det egentligen till jag hade ett kar som funkade utmärkt sen va jag tvungen att silicona om o det gjrode jag väntade 2 dygn till det härdat men det enda msistaget jag gjorde va att sätta in fluval 4 pumpen som stått still i 3 dar i min 150 Kars till det härdat o sen fyllde upp o eftersom dagarna har gått så har det blivit dimmigt som satan så jag hällde på happy-life "kan ju inte bli så mycket sämre" så ska jag vara glad att jag ser mina fiskar


              men kan någon på detta forum komma med lite resonabel information instället för att dessa fjantar som bara glider runt o skriver "komiska" kommeneterar för senast jag kollade så va det väl ett seriöst forum och inte swecan.org
              Senast redigerad av Lasik; 15 October 2009, 10:25.

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Prova några dagar till med happy life om du nu fick det lite klarare idag, mitt kar tog några dagar innan det blev riktigt klart när jag hade problem men jag såg märkbart varje dag att det blev klarare och klarare även fast det var dimma kvar.
                Men som jag skrev vet jag inte om det var kombinationen med att jag satte i bottenfilter och uv c filter som gjorde susen.
                men eftersom att det är nystartat så behöver du få balans genom att få i bakterier villket jag förstod på dig att det var i happy life.
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lasik


                  men kan någon på detta forum komma med lite resonabel information instället för att dessa fjantar som bara glider runt o skriver "komiska" kommeneterar för senast jag kollade så va det väl ett seriöst forum och inte swecan.org
                  Vad du behöver göra Lasik är att ta det lugn och sluta med alla stora vattenbyten och skvättande med preparat! Ditt kar behöver komma i balans och detta sabbar du med dina vattenbyten, du ska dra ner på matningen ordentligt och bara låta karet snurra och byta 20-30% vatten varje eller varannan vecka! När biologin funkar så kommer småpartiklar brytas ner till lösta ämnen och vattnet kommer klarna (dra gärna ner belysningstiden till ca 10 tim)
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Lasik
                    • September 2009
                    • 43

                    #10
                    tack för användbara svar

                    Kommentar

                    • esoxlucius74
                      • October 2009
                      • 493

                      #11
                      Har lite samma "problem" i mitt helt nystartade akvarium, nytt 9/10...
                      Det blev dimmigt efter ett par dagar, har sedan klarnat succsesivt.
                      Är det bra att ha ljuset på kort tid (6-7 timmar/dag) eller kommer bara växterna att ta skada av för lite ljus? Jag har inte en enda fisk i än.. Har inte bytt en enda dl. vatten...
                      Eller är det bara att avvakta tills det klarnar?
                      360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                      16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                      Kommentar

                      • icefudge
                        • August 2009
                        • 177

                        #12
                        Ursprungligen postat av esoxlucius74
                        Har lite samma "problem" i mitt helt nystartade akvarium, nytt 9/10...
                        Det blev dimmigt efter ett par dagar, har sedan klarnat succsesivt.
                        Är det bra att ha ljuset på kort tid (6-7 timmar/dag) eller kommer bara växterna att ta skada av för lite ljus? Jag har inte en enda fisk i än.. Har inte bytt en enda dl. vatten...
                        Eller är det bara att avvakta tills det klarnar?
                        6-7timmar går bra med växterna. du har väl slängt i lite nitrivec eller liknade bakterier!? om inte så gör det och sen bara vänta så ska det klarna
                        Malar is the shit

                        Kommentar

                        • Lasik
                          • September 2009
                          • 43

                          #13
                          haha om jag bara kunnit överfört ett kort på karet till datorn så skulle ni fått se på grumligt vatten

                          Kommentar

                          • esoxlucius74
                            • October 2009
                            • 493

                            #14
                            Ursprungligen postat av icefudge
                            6-7timmar går bra med växterna. du har väl slängt i lite nitrivec eller liknade bakterier!? om inte så gör det och sen bara vänta så ska det klarna
                            Ja det har jag.. eller.. det var ju "StressZyme" jag hade pyttsat i...
                            360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                            16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13123

                              #15
                              Ursprungligen postat av esoxlucius74
                              Ja det har jag.. eller.. det var ju "StressZyme" jag hade pyttsat i...
                              Nitrivec ska du pytsa i 24tim före du stoppar i första fiskarna, har du i nitrivec i ett tomt kar så dör bakterikulturen efter några dagar pga att det finns ingen "mat"!
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...