Hur skapa rätt vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndersA
    • March 2002
    • 20

    Hur skapa rätt vattenvärden

    Har läst de allmänna artiklarna här på forumet om vattenvärden etc. och vad man skall ta till för att ändra dem i önskvärd riktning. Dessa har gett mig en hel del men har ändå några funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Vårt kommunala vatten har följande (genomsnitts)-värden enligt kommunen:

    Ph 7,9
    Hårdhet 0,96 dh
    Alkalinitet (buffringsförmåga) 28 mg/l

    För det första undrar jag vad 28 mg/l motsvarar i enheten KH (karbonathårdhet = alkalinitet?), antar att det är ett lågt värde, med mitt enkla KH test fick jag ett värde på KH 4 i akvariet vilket bör vara i lägsta laget med tanke på instabilitet och risk för PH svängningar.

    För det andra undrar jag hur jag skall gå tillväga för att på enklaste och bästa sätt sänka PH utan att KH sjunker ytterligare. Har för avsikt att skaffa diskus och önskar då får ner Ph till något under 7.

    Hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

    Mvh
    Anders

  • imported_n/a
    • January 2002
    • 585

    #2
    Hej Anders

    28 ml/l motsvarar ca. 1,28 dKH. Har du 4 dKH i akvariet betyder det troligen att någonting i akvariet ger ifrån sig vätekarbonat(HCO3) eller karbonat(CO3). Ett dKH på 4 ger inte ett instabilt vatten, den gränsen ligger vid ca. 3.

    Finns ett sätt att sänka pH utan att dKH sjunker(eller lite) och det är med hjälp av koldioxidtillförsel. Jag håller mina discus i kranvattnet som jag har, vilket betyder ett pH 7,2 - 7,4(8,2 vid kran) och 3,5 dKH.

    Rickard Berg
    /Rickard
    don Quijote och KA.
    http://www.killifish.tk

    Kommentar

    • AndersA
      • March 2002
      • 20

      #3
      Hej och tack för svaret Rickard!

      Vad jag hade i tanken var att om man tex. skulle använda sig av torvfiltrering för att sänka ph så sjunker väl också kH och hamnar då väl på farligt låga nivåer. Men med koldioxidtillförsel så kan man alltså sänka ph utan att kh nämnvärt sjunker? Finns andra metoder?

      Skulle jag i princip kunna hålla diskus i det vatten som jag har från kranen utan att laborera med sänkningar och höjningar hit och dit? Eller bör jag införskaffa en koldioxidanläggning till akvariet.(Har inga planer på att odla utan vill bra få dem att trivas, växa och färga ut).

      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • imported_n/a
        • January 2002
        • 585

        #4
        Hej Anders

        Det går förstås, som du redan påtalat att nyttja torv. Men då faller också dKH, men det behöver inte betyda att vattnet blir "instabilt". De organiskasyrorna som tillförs fungerar också som buffert, om än svagare än koldioxidsystemet som normalt fungerar som buffert. Vad som krävs är att man är mer vaksam och försiktig vid fodergivningen.

        I de akvarier som jag har discus har jag kranvatten, men i de överiga där jag har äggläggande tandkarpar(Killis) har jag ett pH på 5,5-6,0 och 0,5 dKH. Matar jag kraftigt sjunker pH-värdet, men det justeras lätt upp vid ett vattenbyte.

        De går att vänja in vid det vatten som du har, ta det bara långsamt. Underlättar om du köper av någon som håller och möjligen odlat vid ett liknande vatten. Men det är inget krav.



        Rickard Berg
        /Rickard
        don Quijote och KA.
        http://www.killifish.tk

        Kommentar

        Arbetssätt...