Något är fel...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    #16
    Idag dog en neontetra... Resten verkar pigga.

    Så här ser det ut förresten. Inte jättesnyggt för tillfället som sagt (blev ju inte bättre av att jag uppenbarligen inte gjort rent utsidan av rutan såg jag på bilderna).

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13127

      #17
      Ursprungligen postat av Jenny_E
      Idag dog en neontetra... Resten verkar pigga.

      Så här ser det ut förresten. Inte jättesnyggt för tillfället som sagt (blev ju inte bättre av att jag uppenbarligen inte gjort rent utsidan av rutan såg jag på bilderna).

      http://img.photobucket.com/albums/v3...s/IMG_1503.jpg
      Vad jag kan se på bilden så har du övermatat nå otroligt, det är fullt med bös!! Har du förresten åkt skridskor på akvariet
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Jenny_E
        • July 2004
        • 661

        #18
        Vad menar du med bös?

        Hehe, akvariet har en del repor ja, men det som syns mest är nog smutsränder på utsidan.

        Kommentar

        • uncleban
          • March 2008
          • 69

          #19
          Bös = gråbrun "damm" som ligger på botten. Ett kar med god syresättning och fungerande bakterieflora ska kunna bryta ner dessa partiklar. Du får nog minska ner matningen samt göra delvattenbyte och även kolla så pumpen ger mycket krusning på ytan.

          Spontant skulle jag också säga att ditt kar är överbelastat med förmodligen matning.

          Kommentar

          • Jenny_E
            • July 2004
            • 661

            #20
            Här kommer en liten uppdatering.
            Kraftigt nerdragen matning (nu varannan dag och lite mindre än förut), veckovisa vattenbyten, flera nya växter och pmdd under ett par veckors tid har verkligen gett resultat!

            Fortfarande lite cyano och bös men inte lika mycket som förut.

            Här kommer en bild, lite skillnad va? Dock tagen precis efter städning så vattnet ser kanske lite grumligt ut. (och ja, ignorera rutan som redan kommenterats. Jag är på jakt efter ett nytt kar )

            Kommentar

            • DaRe

              • June 2009
              • 2227

              #21
              Kul att det fungerar, vad var nyckeln för dig tror du?
              Matning?
              Fler växter?
              ...
              Checking out...

              Kommentar

              • Jenny_E
                • July 2004
                • 661

                #22
                Jadu, jag vet inte riktigt. Växterna tror jag har en rätt stor del i det, och växtnäringen, växterna växer så det knakar istället för att algerna tar över. Får det att se betydligt roligare ut i alla fall.

                Kommentar

                • Jenny_E
                  • July 2004
                  • 661

                  #23
                  Nu (eller ja, from förra veckan) är cyanon borta Lite andra alger kvar på växterna men de är numera väldigt lätta att ta bort och det kommer inga nya, gissar på att de är mer eller mindre döda.

                  Så: Algproblem i princip löst. Dock funderar jag på om det är något mer fel i alla fall. Fjärilscikliden försvann i förra veckan efter att ha varit lite hängig ett par dagar.

                  Kommentar

                  • Koljonen
                    • October 2009
                    • 29

                    #24
                    har(hade) själv ett fluval 2plus i mitt ca 90l kar med "bara" 3 zebraciklider och 3 eldstjärtar. 2st malar simmar runt på bottnet oxå!

                    Vad jag kan säga är att den filtret är grymt dålig.
                    Efter några dagar var mitt vatten riktigt brunt, kan visserligen bero på roten men så här var den i flera månader.
                    Under tiden hade jag även i ett Rena innefilter för 90l.

                    Liiiiiten liten skillnad.

                    Men så köpte jag mitt nya (beg men nytt för mig) och fick med 3st pumphuvuden á 1000l/t. Rengjorde en av dessa och tröck ner den i mitt kar, alltså vänder jag akvarievolymet ca 10ggr/t och resultatet är grymt.

                    Så kolla efter billiga cirkulationspumpar som du kan slänga på ett pvc rör på som är borrad med en massa hål och som du sen i sin tur klär med valfri filtermaterial.

                    Kommentar

                    • Stoffe.B
                      • November 2007
                      • 459

                      #25
                      Ursprungligen postat av Jenny_E
                      Nu (eller ja, from förra veckan) är cyanon borta Lite andra alger kvar på växterna men de är numera väldigt lätta att ta bort och det kommer inga nya, gissar på att de är mer eller mindre döda.

                      Så: Algproblem i princip löst. Dock funderar jag på om det är något mer fel i alla fall. Fjärilscikliden försvann i förra veckan efter att ha varit lite hängig ett par dagar.
                      No offence, men du kan knappast ha fått bort cyano utan att mörkerlägga. Jag hade Cyano i mitt 222L och mörkerläggning var den enda boten.

                      Kul att det är på rätt väg. Ser riktigt fint ut ditt akvarium Som tidigare sagt kanske du skulle satsa på en ny pump, om du nu inte ska köpa nytt akvarium inom en snar framtid dvs. Fluvals nya U-serie verkar tuff btw
                      54L ---------
                      222L

                      Zoopet, probably the best underwater forum in the world.

                      Kommentar

                      • Jenny_E
                        • July 2004
                        • 661

                        #26
                        Ursprungligen postat av Stoffe.B
                        No offence, men du kan knappast ha fått bort cyano utan att mörkerlägga. Jag hade Cyano i mitt 222L och mörkerläggning var den enda boten.

                        Kul att det är på rätt väg. Ser riktigt fint ut ditt akvarium Som tidigare sagt kanske du skulle satsa på en ny pump, om du nu inte ska köpa nytt akvarium inom en snar framtid dvs. Fluvals nya U-serie verkar tuff btw
                        Okej, det stämmer att de inte är helt borta, blir ibland några få gröna fläckar i sanden men det är inte längre ett problem. Det lägger sig inte som en matta någonstans och "kväver" inte växterna.

                        Tack för tipset ang. filtret. Tyvärr blir det nog inget nytt sådant då detta kar ska avvecklas när jag hittat ett 375 liters.

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #27
                          Klart det går att få bort cyano utan att mörklägga. General Tonic t.ex.

                          Kommentar

                          • micket
                            • February 2008
                            • 256

                            #28
                            Ursprungligen postat av Stoffe.B
                            No offence, men du kan knappast ha fått bort cyano utan att mörkerlägga. Jag hade Cyano i mitt 222L och mörkerläggning var den enda boten.

                            Kul att det är på rätt väg. Ser riktigt fint ut ditt akvarium Som tidigare sagt kanske du skulle satsa på en ny pump, om du nu inte ska köpa nytt akvarium inom en snar framtid dvs. Fluvals nya U-serie verkar tuff btw
                            Jag har också fått bort cyano utan mörkläggning!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...