Slamsugning ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Slamsugning ?

    Det är så skitigt i botten på mitt akvarium att om man sveper sakta med algmagneten i närheten av botten så sveper det upp stora mängder smuts i vattnet.

    Är det en bra idé att slamsuga botten, eller ska man bara låta det vara ?
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    Slamsug ett par cm över botten så kommer den mesta skiten som ligger direkt på substratet med. Tryck inte ner slamsugen i substratet och rör runt. Lite skit ligger alltid kvar, men det tar växterna hand om.

    Kommentar

    • alg_oa1
      • May 2007
      • 473

      #3
      Om det blir för mkt skit i gruset bildas sumpgas. Som i värsta fall leder till fisk död.
      Därför är det viktigt att slamsuga ner i bottensubstratet en gång i månaden iaf. Men undvik områden runt växterna så att du inte skadar rötterna.
      "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Jag tycker du bara försiktigt ska suga över botten. Kvarstår detta problem fortfarande efter ett par månader så bör du öka cirkulation och filtrering i karet! när matning, filtrering och cirkulation kommer i harmoni så behöver man aldrig slamsuga botten!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #5
          Tack för alla svar.
          Jag tänker suga över botten i samband med vattenbytet för att få upp smutsen som ligger överst på botten och sen får jag se om problemet kvarstår om några månader och vidga åtgärder då....

          Kommentar

          • Steffo76
            • August 2008
            • 8

            #6
            Jag brukar peta ner lite i gruset med en pinne när jag slamsuger då det ofta bildas gas nere i gruset när man haft akvariet en längre tid.
            African Cichlids - Betalda Undersökningar - Tjäna Pengar

            Kommentar

            • Spongeduck
              • June 2009
              • 366

              #7
              Visste egentligen inte att det kunde bildas sumpgas i gruset... Men många påstår att man inte ska slamsuga alls... Hur undviker man då sumpgasen ?

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                #8
                Så länge du inte har väldigt tätpackad sand får du sällan problem med sumpgas. Och det kan lätt fixas genom att skaffa malaysiska sandsnäckor.

                Kommentar

                • SSSS
                  • September 2009
                  • 16

                  #9
                  Jag har nån gång i tiden fått lära mig att man ska slamsuga. Men för bättre vattenkvalite så är det tätare vattenbyten som gäller alltså?

                  Kommentar

                  Arbetssätt...