Vad ska vara med?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poloman
    • February 2009
    • 17

    Vad ska vara med?

    Hejsan, jag har tidigare haft ett litet 50L akvarie, men har nu bytt upp mig mot ett 250L. Allt jag fick med var en doppvärmare och ett hängande filter. Vad behöver man för att ett 250L akvarie ska fungera perfekt. Allt ifrån grus till syrepump eller liknande dekorationer. Jag hade tänkt att ha ciklider i akvariet. Ska man ha mycket växter då? och hur är det med stenar?

    Tack på förhand!

    //Poloman
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    Ursprungligen postat av Poloman
    Hejsan, jag har tidigare haft ett litet 50L akvarie, men har nu bytt upp mig mot ett 250L. Allt jag fick med var en doppvärmare och ett hängande filter. Vad behöver man för att ett 250L akvarie ska fungera perfekt. Allt ifrån grus till syrepump eller liknande dekorationer. Jag hade tänkt att ha ciklider i akvariet. Ska man ha mycket växter då? och hur är det med stenar?

    Tack på förhand!

    //Poloman

    Grunden är väl:

    Akvarium
    Filter/Pump
    Doppvärmare
    Belysning

    gällande annan inredning så är det helt beroende på vilken sorts fiskar
    som du vill ha.

    man kan tyvärr inte utgå från "ciklider". det beror på vilken sorts ciklider.
    de finns i hela världen och har enormt skilda krav. alltifrån vilken sorts vatten, till grus, till växter, till belysning, till temp, till mat, till....allt...

    exempelvis så finns det enormt lite växter i kar som har inrikting på ciklider från Malawi och Tangayika. Medans dvärgciklider från sydamerika gillar mycket plantor.

    du får nog specificera dig lite mer om vilken inriktning du hade tänkte dig innan du får vettiga svar.

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      by the way....syrepump, om du menar den där varianten som blåser bubblor i karet.... är mer eller mindre totalt meningslöst....inte många syreatomer som kommer ner i vattnet med en sådan....samt att om du skall ha växter så drar de ut viktiga saker ur vattnet som växter vill ha.....

      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      Arbetssätt...