Ang. nattbelysning..?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    Ang. nattbelysning..?

    Hej.

    Jag har lite funderingar och frågor angående nattbelysning som jag hoppas någon kan ge lite svar och synpunkter på.

    När jag släcker rampen i mitt kar, så har jag läslampan som står på bordet brevid tänd, och så fort rampen slocknar, så flockas alla fiskar utom pictusarna vid den kortsidan som är lite upplyst. Varför gör dom så?

    Är det skadligt för fiskarna med belysning "dygnet runt", även om "nattljuset" bara ger lite ljus på ungefär 1/4 av akvariet? Jag har läst diverse trådar om stressade och stirriga fiskar i konstant dygnet-runt ljus, men här finns ju möjligheten att dra sig tillbaks till en mörkare (helt svart) del av akvariet.

    Eller kan det rent av vara bra med en dämpad belysning på ena sidan, så att mindre fisk (bla. kardinaltetrorna) hinner upptäcka ev. fara (pictusarna) innan det är för sent? Nu har iofs inte pictusarna visat något intresse över huvud taget för något annat än att försöka sno varandras gömställen (finns fler gömställen än pictusar), men man vet ju aldrig.

    Har även läst att en del har "månbelysning", men släcker denna efter en timme eller två.. Men månen lyser väl hela natten? Så bara belysningen är tillräckligt svag, så borde den väl inte störa fiskarna?

    Många frågor blev det, men frågar man inte får man inte veta..

    //Henrik

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...
  • HenkeP
    • January 2009
    • 886

    #2
    Jag var inte helt säker eftersom det handlar om både belysning och fiskarnas ev. reaktioner..

    Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

    Kommentar

    • doppingen
      • April 2008
      • 1079

      #3
      tog bort mitt svar då det nog är Kjell eller nån som flyttar dom rätt
      MammaMia

      Kommentar

      • HenkeP
        • January 2009
        • 886

        #4
        Jo, jag hoppas på det..

        Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

        Kommentar

        • Bowman
          • December 2008
          • 1318

          #5
          Ursprungligen postat av HenkeP
          Jo, jag hoppas på det..
          Jag funderar på detta, med!
          Mitt sällskapskar står i mitt vardagsrum, Jag är nattmänniska.
          Således är det en hel del ljus i i karet trots släckt akvariebelysning. Ibland bara tv:n
          Men ofta även taklampa osv..

          Känns som firrarna får lite för lång dag då igentligen...

          Skall man täcka in dom som fåglar typ kanske? Lär ju inte funka för mig dock iom min dygnsrytm..

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ljus utifrån in i karet tror jag inte har någon som helst betydelse även under natten, skulle däremot ljusrampen stå på dygnet runt är det nog ingen höjdare.
            Att fiskarna söker sig mot det lilla ljuset som finns, beror säkert på att det är lättare att jaga i lite ljus än inget ljus alls, och de försöker då dra lite nytta av detta.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • HenkeP
              • January 2009
              • 886

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Ljus utifrån in i karet tror jag inte har någon som helst betydelse även under natten, skulle däremot ljusrampen stå på dygnet runt är det nog ingen höjdare.
              Att fiskarna söker sig mot det lilla ljuset som finns, beror säkert på att det är lättare att jaga i lite ljus än inget ljus alls, och de försöker då dra lite nytta av detta.
              Skulle det inte kunna va så också att lite ljus ger större säkerhet, dvs mer tid att reagera vid ev. fara?

              Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                hoppas dte är oki att jag lägger in en fråga!

                jag har sådana små blåa dioder som lyser karet och dom har jag ibland på hela natten(inte varje natt,bara när jag känner för det). det blir ju ändå mörkt men ett lite blått skimmer.

                är det stressande,skadligt för dom?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av HenkeP
                  Skulle det inte kunna va så också att lite ljus ger större säkerhet, dvs mer tid att reagera vid ev. fara?
                  Säkerligen är det så.

                  Ursprungligen postat av Flaxss
                  hoppas dte är oki att jag lägger in en fråga!

                  jag har sådana små blåa dioder som lyser karet och dom har jag ibland på hela natten(inte varje natt,bara när jag känner för det). det blir ju ändå mörkt men ett lite blått skimmer.

                  är det stressande,skadligt för dom?
                  Kan jag aldrig tänka mig, i naturen lyser både månen och stjärnor hela natten.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Fernicus
                    • January 2009
                    • 29

                    #10
                    Ursprungligen postat av HenkeP
                    Har även läst att en del har "månbelysning", men släcker denna efter en timme eller två.. Men månen lyser väl hela natten? Så bara belysningen är tillräckligt svag, så borde den väl inte störa fiskarna
                    Ska man vara besserwisser så är ju månen ingen ljuskälla, och "lyser" således inte hela natten

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fernicus
                      Ska man vara besserwisser så är ju månen ingen ljuskälla, och "lyser" således inte hela natten
                      Ah, du kanske inte förstod vad jag menade....?
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Deje-Nicke
                        • January 2006
                        • 344

                        #12
                        säger bara LOL ...Jo Fernicus du är en besserwisser
                        220L 375L 450L 720L

                        Kommentar

                        Arbetssätt...