Trasigt 240L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GRIZZLY
    • December 2006
    • 867

    Trasigt 240L

    Hejsan. Nu ska ja förklara lite hur mitt 240L gick sönder och frågan är hur ja ska göra nu

    Igår satt jag och min flickvän och kollade på tv. Helt plötsligt börja hon ropa.
    Lyssna, droppar det någonstans lr va är det? Frågar hon.
    Då kollade vi på mitt 240L som jag har i vardagsrummet å se där.
    Det droppar för fulla muggar. Aja det var bara börja tömma det då.
    Men jag hann inte mer än tömma ca 40-50 liter innan det slutade droppa. Men alla silikonskarvar är hur fina som helst. Fräsch silikon och så överallt. Det enda som var blött när jag tömt det var den där mattan lr va man ska säga. Den man har mellan akvariet och bänken. Det märkte jag innan jag tömde det, därför trodde jag det var nån spricka i bottnen.
    Iaf så såg jag inte ett enda fel. Ingen spricka och all silikon var bra.

    Nu har jag iallafall haft i ca 100-120L vatten för att se vart det läcker.
    Men det läcker inte nu. Men va händer t.e.x nästa vecka lr nån gång när man inte e här? Nån som har vart med om detta nångång? Ett kar som helt plötsligt börjar läcka utan att man rör de. Som droppar som ett såll men helt efter ett tag bara sluta!?

    Iallafall om jag nu måste limma om detta. Hur mkt kan det kosta? Jag gör det definitivt inte själv Eller är det billigare att köpa ett nytt? Köpte detta för 2500:- med tillhörande bänk.

    Vad skulle ni göra i mitt fall?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur gammalt är det?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • GRIZZLY
      • December 2006
      • 867

      #3
      Jag har väl haft det uppe i drygt 1år kanske. Förra ägaren köpte de för 3-4 år sen kanske.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        MNen såg du inte var i akvariumet det droppade från?
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Ok, då är det inte reklamation som gäller. Det kan vara silikonfogen som släpper igenom lite vatten någonstans, men att hitta det är som en nål i en höstack.
          Personligen skulle jag silikonat om hela karet, själv om man kan det annars är det glasmästaren eller någon annan som kan det som gäller.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • GRIZZLY
            • December 2006
            • 867

            #6
            Ursprungligen postat av JojjeN
            MNen såg du inte var i akvariumet det droppade från?
            Nej, det droppa från bänken. Alla hörn på akvariumet var hur torra som helst. Det var bara den där mattan man har under karet som var blöt. Därför trodde jag det var en spricka lr nått i botten. Men det slutade när ja bytt lite vatten. Kan det ha med trycket att göra? Iaf e alla silikonfogar i botten hur fina som helst.
            Senast redigerad av GRIZZLY; 30 December 2008, 16:16. Anledning: stavade fel

            Kommentar

            • GRIZZLY
              • December 2006
              • 867

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Ok, då är det inte reklamation som gäller. Det kan vara silikonfogen som släpper igenom lite vatten någonstans, men att hitta det är som en nål i en höstack.
              Personligen skulle jag silikonat om hela karet, själv om man kan det annars är det glasmästaren eller någon annan som kan det som gäller.

              okej får höra med en glasmästare. Drygt att få dit det bara. aja får ska höra hur mkt det kan kosta.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Är det ett ramakvarium eller helglas?
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Det är det luriga med vatten, du kan se att det är blött på ett ställe men själva läckan kan vara i andra änden på karet.
                  Visst kan det vara trycket som gör att det glipar, och det bästa är att åtgärda detta innan du har 240 liter vatten på golvet.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • GRIZZLY
                    • December 2006
                    • 867

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Är det ett ramakvarium eller helglas?

                    Helglas. http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1772220

                    Kommentar

                    • GRIZZLY
                      • December 2006
                      • 867

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Det är det luriga med vatten, du kan se att det är blött på ett ställe men själva läckan kan vara i andra änden på karet.
                      Visst kan det vara trycket som gör att det glipar, och det bästa är att åtgärda detta innan du har 240 liter vatten på golvet.

                      Jo precis. typiskt att det ska vara så svårt att se skadan

                      Kommentar

                      • joker73
                        • August 2008
                        • 27

                        #12
                        jeg har et akvarium med tilsvarende lystopp, der på den har jeg vert borti at vanet som har fordampet renner ned på utsiden av akvariumet så det ser ut som det er en lekasje, jeg sier ikke at det er det som har skjed hos deg, men det kan være greit og ha i tankene
                        55L -- 170L -- 200L -- 375L -- 660L -- 720L

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av joker73
                          jeg har et akvarium med tilsvarende lystopp, der på den har jeg vert borti at vanet som har fordampet renner ned på utsiden av akvariumet så det ser ut som det er en lekasje, jeg sier ikke at det er det som har skjed hos deg, men det kan være greit og ha i tankene
                          Jepp, det ska man komma ihåg. Men jag tror inte det är kondens i detta fallet då GRIZZLY skriver citat "Det droppar för fulla muggar." från karet.

                          Har du fått stopp på ditt droppande eller hur har du löst det, joker73?
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av GRIZZLY
                            Ok - och eftersom det uppenbarligen inte rann något vatten efter rutorna eller i hörnen när akvariet var uppfyllt så lär det läcka någonstans nära botten.
                            Antagligen är det lite dåligt limmat och akvariet ger sig lite när det är fullt tryck. I så fall bör hela akvariet plockas ner och limmas om.

                            Om du vill utreda var läckan är så placera akvariet i lod på ett jämnt underlag nära en golvbrunn (källare, badrum, garage eller liknande). Ställ det också på tidningspapper närmast bottenglaset och fyll långsamt upp - så ser du oftast var det börjar läcka någonstans.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • GRIZZLY
                              • December 2006
                              • 867

                              #15
                              Njaa kondens tror ja inte det var. Det låg kanske 3dl vatten på golvet 2-3 dropp i sekunden :P har du löst ditt joker73?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...