filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #16
    Jag vet faktiskt inte vad de stoppar i sina gödningar, men de har iaf inga pH-buffrar.

    Jag förstår din poäng, fast i detta fall tror jag inte att de skulle sälja mindre nitrittester i fall de ändrat på sina rekommendationer om skadliga nitritnivåer. Men visst kan det vara så att det står fel.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Det är nog inte främst försäljningen av nitrittester som påverkas av de rekomendationerna utan snarare försäljningen av nitritreducerande medel.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Hella2
        • July 2005
        • 1158

        #18
        nu är nitriten 0,4,jag har tillsatt 50ml nitraveck och det håller sig fortfarande på samma värde,jag har inte bytt vatten,ska jag göra det? kan jag inte mata lite? igår fick dom ingen mat och inget idag,jag har matat försiktigt med lite torrfoder ibland.
        Man blir aldrig fullärd ....

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #19
          Hur ser fiskarna ut?
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Hella2
            • July 2005
            • 1158

            #20
            Ursprungligen postat av Tropfrog
            Hur ser fiskarna ut?
            MVH
            Magnus
            ja tycker att dom drar sig undan lite mera,men dom är fort framme och vill ha mat,såg just att en gurami kliade sig mot ett blad. imorgon är det precis två veckor sen karet sattes upp, börjar nitriten går ner sen? eller kan den hålla sig där uppe ändå? beroende på hur mycket man matar då så klart,jag har ingen salt i karet,ska jag ha dit lite?
            Man blir aldrig fullärd ....

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #21
              Ursprungligen postat av Hella2
              ja tycker att dom drar sig undan lite mera,men dom är fort framme och vill ha mat,såg just att en gurami kliade sig mot ett blad.
              Jag skulle gjort ett vattenbyte ja. Och överdoserat bakteriekulturen sen.

              Ursprungligen postat av Hella2
              imorgon är det precis två veckor sen karet sattes upp, börjar nitriten går ner sen? eller kan den hålla sig där uppe ändå?
              Så här ser det ut: http://www.bestfish.com/newtank3.html

              Ursprungligen postat av Hella2
              beroende på hur mycket man matar då så klart,jag har ingen salt i karet,ska jag ha dit lite?
              Jag tycker inte du ska mata alls nu. Fiskarna klarar sig bra utan mat i nån vecka även om de är hungriga. Men hellre hungriga än skadade eller döda!

              Beträffande salt så tycker jag inte att man ska hålla på att hälla i det i tid och otid, men nu tycker jag definitivt att du kan tillsätta en dos (för Ektozon gäller 1 tesked till 50 liter vatten).

              Lycka till!
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Hella2
                • July 2005
                • 1158

                #22
                nu har jag bytt ca 20 procent vatten,nitrit kan vara 1,0 svårt och se,men starkt rosa iallafall på testet. Tillatt nitrivec mer än det står,men vad händer fiskarna simmar omkring som tokiga Det kan väll inte ha blivit värre? eller är det sk bomurangeffekten som slår till? hoppas bara att dom överlever,Guldbarberna är nog mest påverkad. Guramisarna tar det mera piano.
                Man blir aldrig fullärd ....

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13124

                  #23
                  om du häller i aquatan (vattenberedning) så klarar fiskarna nitriten bättre (skonar gälarna)
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13124

                    #24
                    du vet att du ska dosera nitrivec varje dag i ca 10 dgr!? inga fler vattenbyten på ett tag nu...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Hella2
                      • July 2005
                      • 1158

                      #25
                      nejdå pappa nä skämt å sido, jättebra att du svarade så snabbt åheim! Jag har haft mitt kar i gång exakt 14dagar nu idag,jag har följt anvisningarna som nitrivec har angett. Men idag blev bara nitriten för hög,kanske dumt att byta vatten,men jag visste ingen råd. Nu är den nere i 0,4 igen håller den sig där så får det vara med vattenbyten.
                      Man blir aldrig fullärd ....

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #26
                        Jo då, om nitriten är för hög ska man byta vatten för att får ner den fort som attan, men om den håller sig under skadliga nivåer ska man låta bli. Men ös på med bakteriekultur och låt bli att mata i några dagar till.

                        Guramis har lättare att klara sig just för att de kan andas luft
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Hella2
                          • July 2005
                          • 1158

                          #27
                          ja,nu tänker inte jag byta vatten något mer,om inte det blir akut då såklart. Ser att fiskarna inte är helt ok,men det känns som att det enda jag kan göra är att vänta,och tillsätta nitriveck om det behövs Tar nitriveck död på dom nyttiga baktrierna? eller bara nitriten? Tänkte mest om man drar ut det hela om man tillsätter nitriveck. Klart att man ska det om man måste
                          Man blir aldrig fullärd ....

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #28
                            Ursprungligen postat av Hella2
                            Tar nitriveck död på dom nyttiga baktrierna? eller bara nitriten? Tänkte mest om man drar ut det hela om man tillsätter nitriveck. Klart att man ska det om man måste
                            Nitrivec ÄR nyttiga bakterier! Så nej du drar inte ut på det hela. Tvärt om. Har man redan fått nitrit så kan man med fördel överdosera Nitrivec.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Hella2
                              • July 2005
                              • 1158

                              #29
                              Ursprungligen postat av batski
                              Nitrivec ÄR nyttiga bakterier! Så nej du drar inte ut på det hela. Tvärt om. Har man redan fått nitrit så kan man med fördel överdosera Nitrivec.
                              Ok! tack för det lugnande svaret
                              Man blir aldrig fullärd ....

                              Kommentar

                              • Hella2
                                • July 2005
                                • 1158

                                #30
                                nu är nitriten över 1,0 jag ar ingen aning om hur mycket mer eftersom testet bara visar så högt. Kan jag göra små täta vattenbyten eller är det bättre med ett större?
                                Man blir aldrig fullärd ....

                                Kommentar

                                Arbetssätt...