viaaqua doppvärmare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    viaaqua doppvärmare

    mors.
    sitter med en via aqua doppvärmare 300w nån som vet om dom är nåt att ha ?

    sitter inget relä i den som kan ge sej och höljet är av metall inte glas och sensorn är lös och kan sätta 15-20 cm ifrån doppvärmaren.
    tempvredet sitter inte på doppvärmaren utan på en låda som ska va utanför akvariet.

    Mvh Raven
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    ingen ?
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      jag har en såden, den gör la sitt jobb....
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • Björn J.
        • November 2017
        • 1049

        #4
        Vaddå återupplivning av en gammal tråd?
        Om nu trådskaparen till äventyrs läser detta, så har jag en sådan elektronisk doppvärmare.
        Det fina med den är givaren, eller sensorn som känner av vattentemperaturen sitter i en separat kabel utanför själva doppvärmaren, och att termostaten sitter i en elektronikbox som man kan placera bredvid eller under akvariet, således lätt att justera teneperaturen utan att böka i akvariet.

        En bild finns här: http://www.fmueller.com/home/aquaris...y/the-heating/
        (Annorlunda hemsida som blandar akvaristik och järnväg).



        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Den visar tydligen plus minus två grader vilket är ganska mycket.

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Du menar felmarginalen på inställningsratten?
            Ja dom siffrorna är bara ett ungefärligt värde, man måste ju ha en termometer också.

            Det bästa är ju att placera doppvärmaren i pumpems utströmning på något vis, så att det uppvärmada vattnet sprids i akvariet. Juwel har ju en sådan funktion i sina innerfilter, om man nu har kvar detta i sitt akvarium. Termometern, eller tempgivaren, om man nu har en elektronisk termometer, skall ju då helst placeras så långt bort från värmaren som möjligt. Om den sitter nära värmaren visar den ju tempen alldeles intill värmaren, och det kan i mitt hörnaakvarium skilja en grad celcius mellan vattnet i bakkant och vattnet framme vid frontrutan, trots att jag har original juwelfilter.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Jag tänkte fel ursäkta,visst måste man kolla mot en termometer som man kan lita på,jag har digitala termometrar som jag kollat mot en glasterrmometer,av fem digitala så visar 3 st lika och2 st diffar på en halv grad.Det är sådana digital med sladd dom tycker jag är bra,kan köpas på Tradera för 45:- från Svensk leverantör.

              Jag har full koll (tror jag )

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Jag kan också tipsa om vanliga inne ute digitala termometrar, jag använder såna. Man kapslar bara in utesensorn men limpistol (silikon håller inte tätt över tid, det sipprar in längs sladden)
                sen ner med sensorn i karet och sen har man en tydlig tempdisplay man kan sätta var man vill och kolla högsta och lägsta temp om man är road av det!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Jag kan också tipsa om vanliga inne ute digitala termometrar, jag använder såna. Man kapslar bara in utesensorn men limpistol (silikon håller inte tätt över tid, det sipprar in längs sladden)
                  sen ner med sensorn i karet och sen har man en tydlig tempdisplay man kan sätta var man vill och kolla högsta och lägsta temp om man är road av det!
                  Jag har i olika sammanhang, främst i båten, men även i akvarierna haft och har peneltermometrar med sladd och sensor. Köpte mina av Clas Ohlsson, finns tyvärr inte kvar i sortimentet, men köpte idag en likadan fast vit, på trädgårsavdelningen på Hornbach. Jag har Biltenas också, men den ger en hel del överinformation, min- och maxtemp kan kanske vara bra, men luftfuktigheten...?
                  Paneltermometrarna har jag byggt in i små elekteonikboxar, även dessa från Clas.
                  Jag har aldrig upptäckt att sensorerna förstörs, och förutom i akvarier har jag haft sådana att mäta vattentempen i Skagerack och Kattegatts elekteolyt. Även mätt andra vätskor som kylvätska med glykol.
                  Smältlim? Ja det kanske är bra. Sikaflex marintätningar är också jättebra, men dessa innehåller väl kanske antimögelmedel..
                  Biltema säljer däremot en väldigt bra krympslang med lim inuti, med en sådan påvärmd blir det 100% vattentätt!

                  När jag var domare i hempristävlingar hade jag en digital beröringsfri penntermometer i skjortans bröstficka. Med den kunde man diskret kolla temeperaturen på olika sidor och i olika höjd på akvariet, och det skiljer mer än man tror.

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Kan det bli bättre än en digital för 45:- som är anpassad för akvarium

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Ursprungligen postat av Christer5
                      Kan det bli bättre än en digital för 45:- som är anpassad för akvarium
                      Har du funnit en sådan?
                      Jag har vara sett Juwels "undervattenstermometer" utan sladd med sensor.

                      På den tiden akvarieföreningarna i regionen hade gemensamma hempristävlingar (även kallade för "hemfridstävlingar") hände det under några år att jag var såväl chaufför samt domare.
                      Man började på 100 poäng och sedan fick akvarierna avdrag för brister allteftersom, jag tror att "synlig termometer" gav 5 minuspoäng, och likaså gav "avsaknad av termometer" lika många minuspoäng. Som jämförelse kan nämnas att sjuk fisk, ensamma stimfiskar och synligt sandkant innanför frontrutan gav mellan 10 och 20 minuspoäng.

                      För att reda ut en missuppfattning:
                      Jag var igår på det tyska byggvaruhuset, handlade litet olika tråkiga grejer, korgen blev full, men köpte också litet förbrukningsvaror på zoo avdelningen.

                      Det stod en kund och valde bland doppvärmarna, butiksanställd försökte hjälpa till.
                      Båda var övertygade i den tron att termostaten reglerar doppvärmarens effekt, att denna släppte på strömmen till doppvärmaren analogt, att termostaten reglerade effekten steglöst.
                      Så är det INTE! när termostaten anser att vattentemperaturen är för låg sluter den kretsen och släpper på full effekt till värmeelementet, när densamma anser att det råder rätt temperatur stänger den av helt.
                      Det är som att slå på eller av strömbrytaren till en lampa med vanlig strömbrytare, alltså inte en dimmer! termostaten arbetar alltså "digitalt" 1 eller 0, på eller av.
                      Det är med andra ord påslagstiden som termostaten reglerar, hur lång tid den ger spänning till elementet relaterat till omgivningstemperaturen.

                      På grund av detta är det en inbyggd tröghet i dessa mekaniska termostater, detta för att termostaterna inte skall stå och "fladdra" då temperaturen i akvariet ligger väldigt nära den inställda temperaturen, och det är väl det jag kallar för hysteresen.


                      Wikipedia För dig som vill veta mer;
                      Läs om "Hysteres i styrsystem" där tas denna typ av temperaturreglering upp som exempel.

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Denna är det,brukar finnas på Facebook hos en Svensk leverantör dock inte just nu,det finns annonser på Facebook men det skall vara den som levererar från Sverige och har lager här,leverans brukar ta 2 dagar dagar från lager i Sverige. Han kommer snart att lägga ut ny annons på Facebook.

                        Finns även att köpa hos Marlenes Zoo i Vänersborg och hon skickar gärna


                        Klicka på bilden för större version

Namn: 242402531_d0742d3c-6325-4ddb-9131-ff94f834eb1d TERMO.jpg
Visningar: 179
Storlek: 48,3 KB
ID: 2383641

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Ursprungligen postat av Christer5
                          Denna är det,brukar finnas på Facebook hos en Svensk leverantör dock inte just nu,det finns annonser på Facebook men det skall vara den som levererar från Sverige och har lager här,leverans brukar ta 2 dagar dagar från lager i Sverige. Han kommer snart att lägga ut ny annons på Facebook.

                          Finns även att köpa hos Marlenes Zoo i Vänersborg och hon skickar gärna


                          Klicka på bilden för större version

Namn: 242402531_d0742d3c-6325-4ddb-9131-ff94f834eb1d TERMO.jpg
Visningar: 179
Storlek: 48,3 KB
ID: 2383641
                          Ok.
                          Ja man ser sådana ibland, men när man väl behöver finner man inga.
                          jag har sett liknande på Ebay och exempelvis Aliexpress, men med PostNord och tullens avgifter kan man lika gärna köpa dem här hemma.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...