Bygga effektiva innerfilter med filtermatta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    Bygga effektiva innerfilter med filtermatta?

    Jag har tänkt bygga ett effektivt innerfilter till mitt blivande 300 liters asienkar mha filtermatta, cirkulationspump och utströmmarrör enligt skissen nedan. Pumpen drar 1300 liter/h och filtervolymen är ca 12 liter med möjlighet att vid behov fylla på med ungefär lika mycket till bakom filtermattan.

    Inte jättesnyggt kanske, men det går att t.ex. knyta fast javaormbunkar på mattan (à la Tant Nancy) så döljer man mycket av den. Och mattan blir efter några veckor brunsvart så den kommer smälta in bra och funka hyfsat ok som bakgrund.

    Mina tankar bakom filterdesignen är dels att jag vill ha hög cirkulation i karet för de fiskar jag vill ha, men också de teorier som finns vad gäller genomströmningshastighetens betydelse för den biologiska reningens effektivitet. Läs mer om de teorierna på http://och.nu/jaf/forum/viewtopic.php?t=187. Med min lösning kommer jag ner i en teoretisk hastighet på ca 10 cm/minut, vilket är i överkant, men ändå betydligt lägre än vad de flesta fabrikstillverkade filter kan fixa. Detta är ett praktiskt försök från min sida att testa teorierna...

    Delarna till filtret har kostat ca 700:- så det är ju också ett billigt sätt att fixa ett rejält filter.

    Någon som har några funderingar kring denna filterlösningen, eller teorierna kring genomströmningshastighetens betydelse?
    mvh
    /Hasse
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Hasse H; 08 February 2005, 11:45.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.
  • Tant Nancy
    • April 2002
    • 5407

    #2
    Ser ju jättebra ut det där... som mitt typ Men det där med att filtermattan blir brun efter ett tag... ja, det är jag inte så säker på! Läste i en tåt förut, skulle kunna vara Azur som skrev, att mattan fortfarande var lysande blå efter ett år!
    Funderar på att dränka en bit filtermatta i torvvatten och se om den möjligtvis kan anta en mera naturtrogen nyans!
    MvH
    Tant Nancy
    www.gladafisken.aqualogen.se
    Mitt fotogalleri
    Dagbok
    Min zoon

    Kommentar

    • Hasse H
      • August 2004
      • 2111

      #3
      Ursprungligen postat av Tant Nancy
      Ser ju jättebra ut det där... som mitt typ Men det där med att filtermattan blir brun efter ett tag... ja, det är jag inte så säker på! Läste i en tåt förut, skulle kunna vara Azur som skrev, att mattan fortfarande var lysande blå efter ett år!
      Funderar på att dränka en bit filtermatta i torvvatten och se om den möjligtvis kan anta en mera naturtrogen nyans!
      Kanske kan bli lite olika då, jag har iaf två hemmagjorda innerfilter med filtermatta i mitt 600 liters akvarium, de är svartbruna i ytan mot akvariet och stör inte det minsta. Några cm in är de fortfarande blå, men det spelar ju ingen roll. Har både rötter och växter i det karet så det kanske bidrar till att partiklar fastnar och färgar mer än om man inte har detta. En annan viktig skillnad i dessa två filter mot den lösningen jag har skissat ovan är att genomströmningshastigheten är ca 2-3 ggr högre än vad jag planerar i detta filtret. Kanske det kan spela roll även på infärgningen av filtermattan? Återstår att se.

      Någon med några åsikter om teorierna kring genomströmningshastighet och effektiviteten på den biologiska reningen?
      mvh Hasse
      Det man inte vet, har man ingen aning om.

      Kommentar

      • Poseidon
        • February 2003
        • 1255

        #4
        Ombyggd Aqua-El FAN 3

        Lösningen kan vara detta...Bilder finns på min Zoon.
        Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
        Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

        Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
        www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

        Kommentar

        • Hasse H
          • August 2004
          • 2111

          #5
          Ursprungligen postat av Poseidon
          Lösningen kan vara detta...Bilder finns på min Zoon.
          Jo, det är ett bra sätt att göra ett litet innerfilter bättre. Min filterlösning är dock i princip klar och jag är mest ute efter åsikter kring det teoretiska resonemanget kring genomströmningshastigheten.

          Alltså, vad har genomströmningshastigheten för betydelse för effektiviteten i den biologiska nedbrytningsprocessen i ett filter av denna typ? Kan man göra några mindre modifieringar i mina skisser ovan för att ytterligare öka effektiviteten, typ styra vattenflödet genom fackindelningar eller liknande? Är det värt mödan?
          mvh Hasse
          Det man inte vet, har man ingen aning om.

          Kommentar

          • Poseidon
            • February 2003
            • 1255

            #6
            För bästa nedbrytning får genomströmningshastigheten inte vara hög...hur mycket vet jag inte riktigt men det har å göra med filtermassan kapacitet å purösitet samt karets storlek så att filtret kan ta hand om de nyttiga bakterie flora.
            Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
            Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

            Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
            www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

            Kommentar

            • Hasse H
              • August 2004
              • 2111

              #7
              Just det, inte helt obekant, och i denna tråden försöker jag få någon att nappa på att diskutera just genomströmningshastigheten genom filtret ur ett teoretiskt perspektiv .
              mvh Hasse
              Det man inte vet, har man ingen aning om.

              Kommentar

              • ralp
                • October 2004
                • 639

                #8
                Ursprungligen postat av Hasse H
                ... Med min lösning kommer jag ner i en teoretisk hastighet på ca 10 cm/minut, vilket är i överkant, men ändå betydligt lägre än vad de flesta fabrikstillverkade filter kan fixa. ...
                Mellan 5 och 10 cm anses som bäst enligt en undersökning (på tyska) som du hittar här: http://www.deters-ing.de/Filtertechnik/nitratabbau.htm
                Denna filterkonstruktion har uppfunnits under 60 talet bland Hamburger odlare och förkortas på tyska med HMF, vilket står för Hamburger Matten Filter.

                Ursprungligen postat av Hasse H
                Någon som har några funderingar kring denna filterlösningen, eller teorierna kring genomströmningshastighetens betydelse?
                Själv är jag bara en glad nybörjare - så jag har inte mycket att bidra. Men om du kom ihåg din "skoltyska" så kan jag varmt rekommendera att kika in på Deters hemsida - den är FULLT med all info & vetenskaplig teorie som du letar efter. T.ex. finns det också online-kalkylformulär för strömhastigheten, volym och bla,bla,bla. http://www.deters-ing.de/Berechnungen/Berechnungen.htm

                Hoppas att det hjälpa dig (och kanske även andra som är interesserad i ämnet)

                Hejhopp. Ralp
                110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
                Vittina semiconica; Neripteron auriculata
                18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
                16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #9
                  Hehe... tack. Har kollat runt på Deters sidor innan, men min skoltyska är inte på samma nivå direkt... *Ein bier, Bitte!*... men får väl köra sidorna genom babelfish så kanske man fattar lite mer. Beräkningssidan var intressant, den hade jag inte sett innan.

                  Om jag vänder på steken och frågar så här: är det någon som i praktiken använt sig av dessa teorier och designat sina filter utifrån detta? Erfarenheter?

                  Och en sak till, filtermattans tjocklek finns inte med som parameter i teorierna kring genomströmningshastigheten, men rimligen bör ju mängden nyttiga nitrifikationsbakterier vara större i ett filter med tjockare filtermatta jämfört med ett filter med en tunnare matta med samma yta? Och därmed effektivare biologisk nedbrytning? Har för mig att Deters påstår att merparten av nitrifikationsbakterierna sitter i de första 5 cm av filtermattan (ska kolla upp det och rätta mig själv om jag har fel) och att därför behöver man inte tjockare matta än så. Rimligt eller är han ute och cyklar?
                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  • Z_Lawer
                    • September 2004
                    • 333

                    #10
                    Rent spontant så anser jag att man bör nog ha ganska hög genomströmningshastighet: de flesta bakterier är ju beroende av syre, och behöver ha syreberikat vatten (från ytan) hela tiden. Jag körde själv precis samma konstruktion som du Hasse i mitt 200 liters, och min erfarenhet var att cirkulationen på 1300 l/t var lite i underkant, med en filtermatta på 5 cm tjock, och ca 50 på höjden och 50 på bredden. Ganska stor yta alltså. Det tål ju att jämföras med ett stort yterfilter, där det pumpas runt 1200 liter vatten i timmen genom ett mycket smalare rör / cylinder.

                    Detta var dock i ett ciklidakvarie, med få växter. Har man ett växtakvarium så är man inte så mycket beroende av syre från ytan till bakterier (för växter tillverkar syre under fotosyntes). Däremot måste man ju ändå förse bakterier med mat (från matrester/fiskskit) även i ett växtkar, och då krävs det ändå ganska hyfsad cirkulation för att föra "maten" till bakterier - för bakterier kan ju inte komma till "maten" själva, de sitter ju fast på filtermattan.
                    Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                    Kommentar

                    • Hasse H
                      • August 2004
                      • 2111

                      #11
                      Då hade du en genomströmningshastighet på ca 8.6 cm/min om jag räknade rätt. Helt rätt enligt Deters teorier alltså.

                      De aeroba nitrifikationsbakterierna förbrukar ju syre under nedbrytningsprocessen, kan det vara anledningen till att ansamlingen av bakterier avtar efter ca 5 cm? Är syrenivån så mycket lägre där att bakterietillväxten är så mycket sämre? Det skulle också förklara varför en stor filteryta mot vattnet är bättre än en stor filtervolym. Sant eller inte?

                      Hur syret tillförs vattnet kan man ju diskutera, men filtrets design påverkar väl mest förbrukningen av syre (indirekt genom bakterietillväxt) och det är kanske ett svårare problem än att syresätta vattnet tillräckligt (genom cirkulation och fotosyntes) för att bakterierna inte ska lida av syrebrist? Eller kan systemet kanske hamna i obalans pga syrebrist om man har ett effektivt filter med stor mängd nitrifikationsbakterier om man inte kan tillföra tillräckligt med syre?

                      Intressanta frågor...
                      mvh Hasse
                      Det man inte vet, har man ingen aning om.

                      Kommentar

                      • Z_Lawer
                        • September 2004
                        • 333

                        #12
                        Jaa, det är inga lätta frågor du ställer.. Jag försökte experimentera med att virvla upp lite smuts från botten och kolla om det sögs in i filtermattan.
                        Ett något lägre beviskrav än eljest har därvid uppställts i fall då särskilda svårigheter ansetts föreligga att framlägga en fullständig bevisning om att andra skadeorsaker varit uteslutna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...