Kallvatten akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • THE_DUDE
    • February 2004
    • 764

    #16
    VA!!! nu blir jag helt förvirrad. är inte svenska fiskar kallvattensfiskar? varför behöver inte dom kalt när andra fiskar som guldfisk behöver det?

    men det låter ju läkligt trevligt att man kan ha en gädda i sitt kar utan att behöva kylaner det. =)

    sen när den blir för stor kan man släppa tillbaka den i en sjö då?

    vet ni om man kan ha en såndär "svensk" mal på samma sätt?
    http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
    ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #17
      THE_DUDE: Tänk på att inte mata gäddan med "vanlig" akvariefisk bara pga ev smittrisk. Mata med mört och liknande.
      Klart att det går med svensk mal oxå, men dom är fridlysta....

      Mvh Erik
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • THE_DUDE
        • February 2004
        • 764

        #18
        ok! då e det jag som går till någon sjö snart å fiskar efter gädda. =)

        jo mal är ju fridlyst men dom odlas ju för utplantering så det kanske går att fåtag på en på något sätt. undrar bara var dom odlas någonstans... någon som vet det???
        http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
        ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #19
          Jag har precis limmat ihop ett 300L som jag ska prova lite mälarfisk i ..=) Det ska bli intressant..
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • THE_DUDE
            • February 2004
            • 764

            #20
            va kul! finns det mal i mälaren?
            http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
            ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #21
              THE_DUDE: Finns nog inte mal i mälaren. Tror inte det tagits mer än en kull -89.

              Mvh Erik
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Maxieboy
                • August 2004
                • 12

                #22
                Hej Alla,
                Många tack för tipsen som jag fått. Jag skulle bra gärna vilja ha en luftavfuktare i lagom skala för mitt 300 liters finns det? Jag tror säkert att man kan köra Biltemas Pelitierelement kontinuerligt, frågan är bara om det har tillräcklig effekt? Är det någon som har motsvarande kyl/värmebox och har erfarenheter? Jag har samlat på mig tre små gäddor redan, de går ii en sump invid båten. 10 - 12 cm långa och väldigt pigga! Abborrar är nog inga problem att fånga i liten skala hellre. Vilka har haft SARV i sina kar? Hur är det med överlevnad och tålighet? Sarv är nog den färggladaste vitfisken vi har i vårt svarta vatten. Jag funderar vidare.
                Maxieboy

                Kommentar

                • Magoo
                  • May 2004
                  • 29

                  #23
                  Hej

                  Skulle de inte funka med en frysbox som man borrar 2 hål i sedan tar man en trägårds slang på 50m ,från akvariumet till första hålet o trär igenom första hålet o lägger 40m i frysen sen hål 2 retur
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=169711

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #24
                    Som jag skrev innan så kan man inte använda kylar/frysar till att kyla ner akvarium en längre tid. Dom är gjorda för att gå lite då och då, styrda av termostaten. Om termopstaten aldrig slår av, vilket det inte lär görta om man använder den till att kyla vatten så tar kylen*/frysen slut mycket snabbt. De har helt enkelt inte den kapacitet som behövs för att kyla så mycket. Jag gissar att en ny frys av ett bra märke håller i max en månad.

                    Givetvis så har biltemas kylbox ännu mindre kapacitet än vad en normal frysbox har.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Magoo
                      • May 2004
                      • 29

                      #25
                      Vi hade frys på våran skola till vårat saltvattensakvarium o de funkade utan problem borrade bara ett hål i sidan o träde in slangen o siloconerade tätt sen la vi slangen i ,den var på 100m den vi hade, sen borrade vi ett retur hål i andra sidan o siloconerade där med, sen stängde vi dörren o startade en kraftig cirklationspump frysen höll -9 grader o akavariet höll ca 8-13 grader de funkade för oss i 1 år, vi hade de som ett exprement i våran teknik sal
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=169711

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #26
                        Så varför skriver du det som en fråga då? Du "vet" ju att det fungerar. Har du någon aning om hur ofta termostaten slog ifrån så att frysen fick vila?
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

                          #27
                          Maxieboy: Sarven är det inga problem med, frånsett gäddorna då
                          Är nog abborrarna som kan vara känsliga för kranvattnet om du har otur.

                          Erik
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                          Kommentar

                          • THE_DUDE
                            • February 2004
                            • 764

                            #28
                            hur menar du? har det bara planterats ut en kull 1989? jag trodde dom gjorde det hela tiden typ. =/
                            http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                            ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #29
                              Dom blev utsatta året efter, -90. Ska kolla upp om det tagits någon mer kull men tror inte det blivit fler än den...

                              Erik
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              • THE_DUDE
                                • February 2004
                                • 764

                                #30
                                ok! då går det nog inte att få tag på en liten mal då. =( men det hade varit så kul asså.
                                http://mfksweden.forum24.se/mfksweden.html
                                ETT LITET FORUM OM STORA FISKAR.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...