hur många firrar i ett 70 L kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elliotfiske10
    • February 2023
    • 195

    hur många firrar i ett 70 L kar?

    Har ett juwel primo 70 led som har ca 5-6 växter i och luft pump med filter mm och några stenar.Hur många fiskar kan jag ha? tänkte mig att jag vill ha ancistrus neontetror och guppys men hur många av allt? Det jag undrar mest av allt med mitt akvarie.? //tacksam för fina svar. -)
  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Ancistrus (behövs inte om du bara vill ha den för att äta alger) bör du bara ha en annars finns risk att du får massoe av yngel!
    neontetran trivs i stora grupper så minst tio tycker jag. Guppy trivs också i grupp men är inte i närheten av lika skygga som neontetran och kan funka bra med 4-5st.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Det som mycket annat beror på..

      Tipps ett:
      Vad har du för mål var riktar ditt intresse emot lite mer SPECIFIKT?

      Tex:
      * Gillar du växter mer än fiskar?
      * Är växter mer utmanande o naturligt komplext o intressant ? (Tex växtakvarium)
      * Vill du ha ett minimum av underhåll?
      * Vill du försöka efterlikna ett naturligt slutet system?
      * Gillar du vattenkemi och vill lära dig mer om det.

      Då kanske många färre fiskar än vad du tänker dig idag samt en annan sammansättning av raser.

      Men:
      * Gillar du fiskar mer än växter?
      ​​​​​​* Tycker att guppys o tetror är utmanande som det är?
      * Har inga problem med att kommita dig till systematiska tätare delvattenbyten ?
      * Tycker fiskar är "allt" och vill ha så många som möjligt av dem i ditt kar?
      ​​​​
      Tipps två:
      Utöver det så kanske tänk mer på att:
      * Fisksort X vill ha PH 7-8 men fisksort Y vill ha PH 4-4.8.

      Fisksort X och Y där kommer inte någon av dem eller bägge att få vara i sin "ideala"/"behövda" ph range (om det är nu något man vill eftersträva) finns andra faktorer som påverkar det som listas för en given fisksort.

      Sen att både X och Y fisksorter TOLLERERAR samt är HÄRDIGA att hållas utanför den ideala PH rangen är en helt annan sak..

      Så tipset är att ta reda på din vattenkvalitet du har där du bor och försök skaffa fiskar som är i den gemensamma häraden för ditt kranvatten (om du inte blandar ditt eget vatten eller alltid vill justera ditt kranvatten ideligen.)

      Samma sak för vattentemperaturen..(såg inget om doppvärmare om det nu inte hamnar under "mm".)😉

      Det jag menar är att man känner av vad man vill och har för mål med sin så kallade "kemilåda".
      Det är lätt att tro att det är ju klart att man skall ha fiskar i ett akvarium.. men så enkelt är det inte alltid kanske..

      Tipps tre:
      Köp lite i taget utspritt över tid. Så att nyttobakterierna hinner utvecklas för den ökade belastningen.

      (Förlåt att jag är så träig, mitt problem är att jag går lätt in på detdetaljer. )

      Lycka till!
      Senast redigerad av Lusse; 08 March 2023, 14:16.

      Kommentar

      Arbetssätt...