Komplettering till akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joelito
    • February 2023
    • 1

    Komplettering till akvarium?

    Hej,
    Jag är i processen att starta upp mitt första ciklidakvarium och har några funderingar som jag inte har lyckats hitta svar på.

    Förutsättningar: Juwel 180 liter med Eheim biopower 240 (kapacitet 750 l/h). Där tänker jag mig att 10 pseudotropheus saulosi ska simma.

    Skulle ni valt att kompletera med mer utrustning?
    T.ex. starkare filter, cirkulationspump, streamer, osv eller är det tillräckligt just nu?

    Akvariumet är begagnat. Därför sattes filter samt gammalt substrat igång direkt efter transport.
    Efter det har småfisk fått "värma upp" i karet i två veckor.
    Vad jag förstår så borde det gå bra att köra igång det ganska snart?

    För att slippa aggressioner, så tänkte jag släppa ner alla fiskar samtidigt eller är det bättre på grund av nitrifikationsprocessen att dela upp det i två omgångar?

    Tacksam för era tankar!​
  • Nika84

    • July 2023
    • 12

    #2
    Puttar lite på denna tråd eftersom jag har liknande frågor 😊

    Kommentar

    • larsonandy
      • October 2023
      • 49

      #3
      Man undrar ju hur det gick för Joelito, hoppas han fick svar på sina frågor och att uppstarten gått bra! Jag kan för lite om fiskar för att kommentera något om cikliderna, men rent generellt ska man nog visa större försiktighet än att släppa i för många fiskar redan efter två veckor. Småfisken borde nog få simma i karet med försiktig matning, vattenbyten och övervakning i minst fyra veckor till innan fler fiskar släpps ner. Att filtret och bottenmaterialet redan varit igång kan i och för sig vara väldigt bra, men det är omöjligt att veta hur mycket av bakterier och andra organismer som dog under tiden akvariet flyttades. Där är en potentiell kvävebomb som akvariet borde få tid på sig att hantera först.

      Kommentar

      Arbetssätt...