Co2 kit till nybörjare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Seco

    • November 2008
    • 125

    Co2 kit till nybörjare.

    Som rubriken säger så funderar jag på ett co2 kit.
    Vad behöver man egentligen teknikmässigt?
    Akvariet är ett Juwel Rio 350L med innerfilter.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Det finns färdiga kit att köpa. Det som man behöver komplettera med är en CO2-tub. Till ett 350l så kan man kolla i butik som säljer utrustning för ölbryggning, dom kan ha tuber på 2kg som räcker relativt länge och ett utbytessystem. Alternativt går att använda Sodastream 885g från t.ex. Claes Olsson, men den varar naturligtvis inte lika länge och blir lite dyrare. Jag hade valt en regulator med två klockor och en extra backventil ifall man vill byta till annan diffusor senare. CO2 Soda Startkit - GodhemsZoo

    Kommentar

    • Al G

      • August 2022
      • 29

      #3
      Tycker det är synd att inget av de färdiga kiten inkluderar en reaktor som gör att man slipper alla små bubblor i akvariet (vilket förvisso är en smaksak om man uppskattar eller ej).

      Antar att man behöver ett externt filter för det förstås.

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2883

        #4
        Ursprungligen postat av Al G
        Tycker det är synd att inget av de färdiga kiten inkluderar en reaktor som gör att man slipper alla små bubblor i akvariet (vilket förvisso är en smaksak om man uppskattar eller ej).

        Antar att man behöver ett externt filter för det förstås.
        Går ju att köpa till en reaktor, men då krävs ett ytterfilter också som sagt. Sen kan även en reaktor ge en del bubblor i utblåset från filtret, även om de är färre.
        Senast redigerad av Sleaper; 06 February 2023, 11:00.

        Kommentar

        • Seco

          • November 2008
          • 125

          #5
          Tack för tippset om startkittet, men om man kör med sodastream flaskor hur länge på ett ungefär varar en sån flaska?

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Omöjligt att ge något exakt svar på den frågan, det beror en rad faktorer. Men 885g CO2 kanske klarar sig ca. 6-7 veckor är min gissning. Men det kan variera som sagt beroende på hur kraftfull belysning man har, hur lång belysningstid, hur effektiv diffusorn är och ifall det finns kalkhaltigt material i akvariet etc.

            Kommentar

            • Seco

              • November 2008
              • 125

              #7
              Kom att tänka på, nu när vi är inne på ämnet Co2
              det drar ju ner PH värdet, hur blir det med den saken om man gör ett 30% vatten byte?
              Åker PH värdet jojo då eller är jag ute och cyklar?
              Har komunalt vatten med Ph runt 8 kan jag också tillägga.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Jo, så är det. pH åker upp tillfälligt vid delvattenbyte. Jag gör byter ca. 50% varje vecka i samband med trimning av växter etc. men det påverkar inte fiskar eller räkor vad man kan se. Styr man CO2 via klockströmbrytare (vilket jag tror dom flesta gör) och stänger av nattetid blir det ungefär samma sak. Jag styr via pH-kontroller så jag håller konstant pH 24/7 för övrigt.

                Kommentar

                • Seco

                  • November 2008
                  • 125

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sleaper
                  Jag styr via pH-kontroller så jag håller konstant pH 24/7 för övrigt.
                  Förlåt en nybörjar fråga, vad är en PH-kontroller?

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #10
                    Den känner av pH i akvariet och reglerar CO2 via magnetventil så att inställt önskat pH hålls konstant. Typ en sån här
                    PH-Regler mit Zubehör (us-aquaristikshop.com)

                    Kommentar

                    • Seco

                      • November 2008
                      • 125

                      #11
                      Sådär nu var Co2 anläggningen igång, hur många bubblor/sec skall man börja med till 350L?
                      har startat med 1bubbla/sec så får vi se.

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2883

                        #12
                        Bubblor per sekund säger egentligen inget alls. Mycket hänger på hur effektivt man löser CO2, hur mycket växter man har i karet som konsumerar CO2, etc. Man får ha koll med hjälp av en dropchecker för att hamna rätt. En bubbla per/sek. är väldigt sparsamt och behöver säkert ökas på en hel del, men börja försiktigt är rätt väg att gå. Styr man CO2 via klockströmbrytare och magnetventil så tar det också en tag innan man "rattat in" systemet bra. Målet är att ha rätt mängd CO2 när belysningen tänds.

                        Kommentar

                        • Seco

                          • November 2008
                          • 125

                          #13
                          Sådär, nu verkar det som jag hittat rätt nivå på Co2 anläggningen.
                          Dropcheckern är limegrön men nu har jag massa mikrobubblor som flyteromkring på ytan?
                          Smällar en får ta eller har jag placerat diffusorn där det är fördåligt drag från pumpen?

                          Kommentar

                          • maria@borgkvist.se

                            • August 2020
                            • 32

                            #14
                            Ursprungligen postat av Seco
                            Sådär, nu verkar det som jag hittat rätt nivå på Co2 anläggningen.
                            Dropcheckern är limegrön men nu har jag massa mikrobubblor som flyteromkring på ytan?
                            Smällar en får ta eller har jag placerat diffusorn där det är fördåligt drag från pumpen?
                            Vad blev det för co2-system?

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2883

                              #15
                              Ursprungligen postat av Seco
                              Sådär, nu verkar det som jag hittat rätt nivå på Co2 anläggningen.
                              Dropcheckern är limegrön men nu har jag massa mikrobubblor som flyteromkring på ytan?
                              Smällar en får ta eller har jag placerat diffusorn där det är fördåligt drag från pumpen?
                              Kan bero på att det finns en bakterie/algfilm på vattenytan. En skimmer skulle kunna vara lösningen. Oase CrystalSkim - GodhemsZoo

                              Kommentar

                              Arbetssätt...