Pump

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlÀgg
  • Jocke63
    • December 2021
    • 0

    Pump

    Ny inom akvarie vĂ€rlden😁 Har en frĂ„ga om pumpar, vilket Ă€r att föredra inne eller ytterfilter? Har ett 240l akvarium.
  • Ă„heim
    • April 2006
    • 13124

    #2
    Ja det fÄr man nog ta sig en funderare över för det handlar om personliga preferenser... Jag vill tex inte leda vatten ut ur akvariet och jag vill heller inte att yngel och smÄrÀkor ska riskera att Äka in i insug till ett filter sÄ jag kör luftdrivna svampfilter (och jag kan driva dem tyst med luftpunmp frÄn eheim)
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2883

      #3
      BÄda typerna har sina för och nackdelar. Innerfilter t.ex. tar plats i akvariet och syns i regel, sen Àr oftast mindre volym pÄ filtermedia kontra ytterfilter. Fördelen Àr att det kan kÀnnas tryggare att slippa ha slangar utifrÄn akvariet som skulle kunna vara en risk. Det Àr ocksÄ lÀttare att göra rent men man behöver dÀremot göra detta oftare Àn med ytterfilter. Fördelar med ytterfilter Àr större filtervolym, att det inte tar plats i akvariet och behöver inte rengöras lika ofta. En nackdel Àr att det Àr jobbigare att göra rent. Vad man vÀljer kan ju bero pÄ vad för typ av akvarium man tÀnkt sig och vilka behov det finns av effektiv/kraftfullt filter.

      Kommentar

      ArbetssÀtt...