Doppvärmare - Problem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MikBac
    • September 2012
    • 39

    Doppvärmare - Problem

    Haft akvarier över 30 år och typ aldrig haft detta problem:

    I mitt 240 Rio var det rena rama "fisksoppan" häromdagen, då tempen var över 35 grader och alla ancistrusmalar var döda. En hel del guppy också döda. De som levde var en stor segelfenspleco och alla räkor, samt tre mindre guppy.

    Doppvärmaren en JBL 200W verkar ha fått fnatt, där termostaten inte verkade slå av.

    under dagarna gjorde jag ordning mitt akvastabil, där jag ska hålla diskus. Har en äldre Eheim Jäger doppvärmare 300W men vill ju inte riskera samma och ej heller att tempen går under 29 grader då diskusarna vill ha det varmare.

    Hur har ni andra gjort?

    Det jag funderar på är att ha en timer till doppvärmaren, men då kommer ju tempen sjunka när den inte är "påslagen" i ändamålet att jag hinner märka av om det skulle vara något galet, - men också då riskera att tempen sjunker och höjs hela tiden. Akvariet är på 530 liter.

    Andra alternativet var att ha två doppvärmare, en på något mindre effekt som typ alltid är på, ca 75W effekt och en på 250W som går på timer.
    Kruxet här är ju att det kan bli väldigt ojämnt i tempen också men kanske aldrig gå under 27 grader.

    Hur har ni andra gjort?

  • åheim
    • April 2006
    • 13123

    #2
    Ja som du sa så använder man två svagare värmare som tillsammans kan klara att värma till önskad temperatur men var för sig för svaga...

    Skulle också tro att digitala doppvärmare är säkrare eftersom dem inte har mekaniska brytare som kan hänga upp sig...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Tombjo

      • October 2020
      • 2

      #3
      Jag använder en extern temostat styrning till doppvärmarna då har jag dubbel säkerhet om om doppvärmarens termostat eller den externa går sönder.
      Tex. Inkbird ITC-308 temperaturkontaktuttag 220V termostat med NTC-givare eller Heat Control från Vattenliv.

      Kommentar

      Arbetssätt...