Funkar Ikea-Malm byrå/Kallax hylla som bord för 30L Nanoakvarium? Första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Omaha
    • September 2022
    • 3

    Funkar Ikea-Malm byrå/Kallax hylla som bord för 30L Nanoakvarium? Första akvarium

    Hejhej, som rubriken säger så undrar jag om ikeas malm byrå eller kallax hylla är tillräckligt hållbar för ett 30l akvarium? Blir ju säkert upp till 40kg totalt med inredning etc och vill bara vara säker att jag har ett stabilt nog underlag innan man drar igång allt.

    mvh
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Det skulle jag aldrig använda som akvariebänbk!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Fishz
      • September 2022
      • 16

      #3
      30 liter kan du definitivt ha på där. Jag har haft ett 50 liters på en ikea aängbord med 4 ben i åratal och den är vekare. Har även ett 190 på en vanlig byrå från ikea. Inga garantier ofc men ja det håller om du inte sparkar på det med kraft.

      Kommentar

      • Fishz
        • September 2022
        • 16

        #4
        kallaxhyllan håller även för 100 liter+ liters tbh. Hade själv ett sådåant tidigare. Byrån har jag inte inspekterat så kan inte säga mer än 30 liter ja det håller.

        Kommentar

        • Fishz
          • September 2022
          • 16

          #5
          Själv har jag "bestå" utan ben med ca 250-300 kg på. Ett 110liters akvarium och två massiva terrairum som dessutom står på högkant så belastningen fördelas rätt dåligt. Är ingen ingenjör med den ser mer robust ut än det som hängde med juwel 450 liters-karet. Var på riktigt mer orolig för juwel möbeln då skivorna är extremt tunna.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Fishz
            kallaxhyllan håller även för 100 liter+ liters tbh. Hade själv ett sådåant tidigare. Byrån har jag inte inspekterat så kan inte säga mer än 30 liter ja det håller.
            Enligt ikea klarar hyllan 25kg på toppskivan, hyllplanen anger dem inte ens! Skivorna är fyllda med papper.... Tycker du ska vara lite försiktigare med dina råd Fishz!
            Senast redigerad av åheim; 25 September 2022, 08:18.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Ursprungligen postat av Omaha
              Hejhej, som rubriken säger så undrar jag om ikeas malm byrå eller kallax hylla är tillräckligt hållbar för ett 30l akvarium? Blir ju säkert upp till 40kg totalt med inredning etc och vill bara vara säker att jag har ett stabilt nog underlag innan man drar igång allt.

              mvh
              Hoppas du är förnuftig Omaha och inte ställer akvarier på dessa bänkar från ikea! Ok "malmbyrån" funkar nog för ett mindre kar för den verkar vara gjord av spånskiva men "Kallax"hyllan har en fyllning av papper och får inte belastas, max 25kg på toppskivan uppger ikea och hyllplanen uppger dem inte ens för det är nog underförstått att man inte ställer hantlar eller akvarier där...
              "Bestå" har också papperfyllning i hyllplanen och tycks se robust ut tycker Fishz men det är en illusion, skivorna är tjocka men det är som sagt papper inuti byggda som pappkartonger!
              Senast redigerad av åheim; 24 September 2022, 22:26.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Omaha
                • September 2022
                • 3

                #8
                Ursprungligen postat av Fishz
                Själv har jag "bestå" utan ben med ca 250-300 kg på. Ett 110liters akvarium och två massiva terrairum som dessutom står på högkant så belastningen fördelas rätt dåligt. Är ingen ingenjör med den ser mer robust ut än det som hängde med juwel 450 liters-karet. Var på riktigt mer orolig för juwel möbeln då skivorna är extremt tunna.
                Satt och kikade lite på den med och tänkte att man kunde förstärka med något i mitten för att bli extra safe.

                Kommentar

                • Omaha
                  • September 2022
                  • 3

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim

                  Hoppas du är förnuftig Omaha och inte ställer akvarier på dessa bänkar från ikea! Ok "malmbyrån" funkar nog för ett mindre kar för den verkar vara gjord av spånskiva men "Kallax"hyllan har en fyllning av papper och får inte belastas, max 25kg på toppskivan uppger ikea och hyllplanen uppger dem inte ens för det är nog underförstått att man inte ställer hantlar eller akvarier där...
                  "Bestå" har också papperfyllning i hyllplanen och tycks se robust ut tycker Fishz men det är en illusion, skivorna är tjocka men det är som sagt papper inuti byggda som pappkartonger!
                  Det är därför jag är här och frågor :P Har du nått tips på nått som är vettigt? Man vill ju att det ska se snyggt ut och ändå vara rätt simpelt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Min favorit är spraymålade lecablock som jag staplar och lägger mdf eller spånskiva på. Det är väldigt hållfast och så tycker jag det är snyggt! Här ser man en glimt av min vitmålade


                    Men som sagt det ser ut att kunna gå bra att ställa ditt på bänken du har...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • lan
                      • May 2019
                      • 35

                      #11
                      En riktig akvariebänk kostar inte så mycket så varför chansa.

                      Kommentar

                      • Fishz
                        • September 2022
                        • 16

                        #12
                        Haha jo du har rätt åheim! Jag skrev ju inga garantier samt att jag inte är ingenjör men gav bara min egen erfarenhet. Bestå som jag använder må vara papper men isåfall kompakt pressat och det har hållit i runt 4 år för 250+ kg. Är inte något ihåligt liksom. Kanske har dom ändrat tillverkningen vad vet jag. Mina är säkert 8+ år gamla.

                        Kommentar

                        • lan
                          • May 2019
                          • 35

                          #13
                          Kan inte vara samma möbel som håller för 250kg+ när Max. belastning är 20 kg per horisontell yta då stommen placeras på golvet.Vilket gäller alla Bestå på Ikea.

                          Kommentar

                          • Fishz
                            • September 2022
                            • 16

                            #14
                            En sekund så ska jag hitta den

                            Kommentar

                            • Fishz
                              • September 2022
                              • 16

                              #15
                              Så jo det är helt säkert bestå jag har mina terrarium/akvarium på. Dock köpt för 8 + år eller nåt sånt. Skillnaden jag kan se nu och då, är att min är delad i 3 separata moduler. Varje skåp är alltså en frisående del sen med en glasskiva på toppen som gör att det inte syns. men måtten är desamma så mina "reglar" (Skivorna som står diagonalt)måste vara hälften så tjocka fast jag har ju dubbelt så många. Ser ut på bilderna som allt är en hel samanlänkad modul nu. Kan ha fel. Men att den skulle hålla för 20 kilo låter ju sjukt underdrivet. 20 kilo då kan man knappt luta sig mot den utan att den brakar.

                              Kalaxhyllan hade jag ett 70liters på, och ja den var ihålig typ pressad papp men endå rätt tjocka skivor liksom. Funkade kanon för mig. Hade annat i mittenhyllorna som min hade. toppskiva sen 4 fack till förvaring.

                              Generellt sett kan jag säga att ikea "Sejfar " nog rejelt på maxvikt då folk slänger ihop grejerna själva och de kan inte ansvara för att saker går sönder om det är felmonterat osv vilket kan vara svårt att bevisa. Men de kanske har blivit sämre kvallitet på det också under dessa år. Länge sen jag monterade ihop en ikeamöbel nu.

                              Är man orolig så köp ett där de garanterar dig att de håller. Men 30 liters är rätt litet och de flesta byråar kommer att hålla. Gå till ikea och sätt dig på den. Lär inte braka ihop för det. sitt kvar en månad, lär fortfarande stå.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...