CO2 system

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danhagg
    • January 2022
    • 16

    CO2 system

    Mitt low-tech kar havererar och jag vill skaffa CO2 för att få fart på växterna. Vilka system med soda streamer använder ni och var kan man få tag på dem? Alt komponera eget? Tacksam för tips!
  • lan
    • May 2019
    • 35

    #2
    Köpte adapter och regulator paket på www.co2supermarket.se men då tillkommer tull numera.Finns ju även svenska.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2879

      #3
      CO2 system av hög kvalite för akvarium BILLIGT! - GodhemsZoo

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Man ska nog inte tro att co2 löser alla problem om nu karet "havererar" nu vet jag ju inte på vilket sätt det menas att det havererar men co2 är ingen mirakelgas. Det kan lätt leda till ännu mer problem om man inte hanterar tillförseln av co2 korrekt.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • snikke

          • December 2007
          • 134

          #5
          Man kan börja försiktigt med CO2, behöver inte släppa på så mycket i början. Jag köpte också hos Godhems Zoo, https://godhemszoo.se/produkt/co2-kit/ och använder Sodastream CO2 flaskor. Har det i mitt räkavarium, det var omöjligt att få Pogostemon Helferi att växa utan det och jag tycker de passar väldigt bra i det akvariet.

          Kommentar

          • danhagg
            • January 2022
            • 16

            #6
            Ursprungligen postat av lan
            Köpte adapter och regulator paket på www.co2supermarket.se men då tillkommer tull numera.Finns ju även svenska.
            Tack, kollar upp!

            Kommentar

            • danhagg
              • January 2022
              • 16

              #7
              Tack, kör du på det?

              Kommentar

              • danhagg
                • January 2022
                • 16

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Man ska nog inte tro att co2 löser alla problem om nu karet "havererar" nu vet jag ju inte på vilket sätt det menas att det havererar men co2 är ingen mirakelgas. Det kan lätt leda till ännu mer problem om man inte hanterar tillförseln av co2 korrekt.
                Tack för input. Jag har problem med cyanobakterier som täcker min Marsilea, så det växer väldigt trögt. Tänkte eventuellt starta om helt och köra på elocharis som var min ursprungliga tanke. Kommer isf också uppgradera ljuset.

                Kommentar

                • danhagg
                  • January 2022
                  • 16

                  #9
                  Ursprungligen postat av snikke
                  Man kan börja försiktigt med CO2, behöver inte släppa på så mycket i början. Jag köpte också hos Godhems Zoo, https://godhemszoo.se/produkt/co2-kit/ och använder Sodastream CO2 flaskor. Har det i mitt räkavarium, det var omöjligt att få Pogostemon Helferi att växa utan det och jag tycker de passar väldigt bra i det akvariet.
                  Tack för tipset. Tycker det var lite otydlig info på sidan, fick du med allt som behövdes? Inga fler slangar el dyl som behövde införskaffas?

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2879

                    #10
                    Ursprungligen postat av danhagg

                    Tack, kör du på det?
                    Nej, det system jag har är köpt för många år sen på US-Aquaristik (us-aquaristikshop.com) Det var innan Godhem zoo började med CO2-grejer.

                    Kommentar

                    • snikke

                      • December 2007
                      • 134

                      #11
                      Ursprungligen postat av danhagg

                      Tack för tipset. Tycker det var lite otydlig info på sidan, fick du med allt som behövdes? Inga fler slangar el dyl som behövde införskaffas?
                      Jag valde regulator med 2 klockor. Den ena klockan visar trycket i flaskan och den andra trycket ut i diffusorn. Sen tog jag tropica 3-till-1 för den har inbyggd backventil, men bytte till en mindre diffusor som inte såg så klumpig ut i det lilla akvariet, kompletterade då med backventil, Soda adapter, 2 meter tryckslang, dropchecker. Sen får du ha en vanlig timer som stänger av magnetventilen på natten. Det kommer med bra instruktioner för att få igång det hela.

                      Kommentar

                      • danhagg
                        • January 2022
                        • 16

                        #12
                        Ursprungligen postat av snikke

                        Jag valde regulator med 2 klockor. Den ena klockan visar trycket i flaskan och den andra trycket ut i diffusorn. Sen tog jag tropica 3-till-1 för den har inbyggd backventil, men bytte till en mindre diffusor som inte såg så klumpig ut i det lilla akvariet, kompletterade då med backventil, Soda adapter, 2 meter tryckslang, dropchecker. Sen får du ha en vanlig timer som stänger av magnetventilen på natten. Det kommer med bra instruktioner för att få igång det hela.
                        Tack för info. Tror det får bli en tur till Godhems nån dag framöver, skönt att få kika på grejjerna innan man köper.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...