Pump som nu bara funkar ”stötvis” (förmodligen överhettning)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TommySt

    • January 2014
    • 208

    Pump som nu bara funkar ”stötvis” (förmodligen överhettning)

    Juwel-pumpen (Eccoflow 1500) i mitt kar är knappt 3 år gammal men har redan dragit på sig någon typ av defekt.
    Ena stunden funkar den som den ska och nästa så står den still - för att sedan starta en stund, å sedan stanna, o s v.

    Jag rengjorde den i helgen och kunde då känna att den var varm - men problemen fortsätter.
    Inga missljud.

    Någon som känner igen sig?
    Annan åtgärd än att skaffa ny? (Har skickat fråga till åf men antar/befarar att den faller för åldersstrecket vs garantitiden.)
    Using Tapatalk
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    sånt där brukar orsakas av att impellern kilar fast någonstans i pumphuset, kolla efter märken... men visst det kan vara nåt i spolen som glappar...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • RickardN
      • April 2020
      • 83

      #3
      Jag gissar att impellern även på denna pump drivs med magnetism, dvs det behövs ytterst lite smuts/alger för att den ska stanna...

      Kommentar

      • TommySt

        • January 2014
        • 208

        #4
        Ursprungligen postat av RickardN
        Jag gissar att impellern även på denna pump drivs med magnetism, dvs det behövs ytterst lite smuts/alger för att den ska stanna...
        OK. Hmmm, tyckte att jag rengjorde den bra (så som vanligt) i helgen.
        Ser att man kan köpa impellerset för dryga tvåhundringen (och ev frakt), om det nu kunde vara värt att satsa på…
        Dito femhundringen för helt ny pump.

        Using Tapatalk

        Kommentar

        • RickardN
          • April 2020
          • 83

          #5
          Säg som så här att.., spolen är ingjuten i plast. Att den fungerar sporadiskt är högst osannolikt!
          Gör rent igen.

          Kommentar

          • snikke

            • December 2007
            • 134

            #6
            I min gamla Eheim bytte jag impeller några gånger under de 30 år jag använde den. Det var ibland själva den svarta klumpen i impellern som hade spruckit.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13110

              #7
              Jag kan dra mig till minnes att jag läst här på zoopet fler är 3 ggr iallafalll att folk har haft precis det här problemet med sin pump i juwelfiltret... fast det har ofta varit att den inte startat EFTER rengöring.
              Det är sånt här jobbigt fel som är så svårt att hitta lösningen på
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                ... Jag skulle antigen byta pumskalle och då till en 1000, och den kostar 499 på cyberzoo eller så skulle jag byta filtersystem om jag inte kände tilltro till fabrikatet längre! har en mindre eccoflow och den är ju fantastiskt tystgående!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • TommySt

                  • January 2014
                  • 208

                  #9
                  Ursprungligen postat av RickardN
                  Säg som så här att.., spolen är ingjuten i plast. Att den fungerar sporadiskt är högst osannolikt!
                  Gör rent igen.
                  Gjorde det, riktigt varmt kranvatten... och hade den sedan fortsatt i en plasthink. Där funkade den (mig veterligen) kontinuerligt i flertalet timmar. "I och för sig" liggande då, inte stående som i karet. Å så inte heller med filtermotståndet såklart.

                  Sen satte jag tillbaka den i karet igår igen - och då fortsätter det stötvisa beteendet.


                  Tips på "100-procentigt" rengöringsmedel/metod, som inte ställer till det biologiskt sen?

                  Using Tapatalk

                  Kommentar

                  • TommySt

                    • January 2014
                    • 208

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    ... Jag skulle antigen byta pumskalle och då till en 1000, och den kostar 499 på cyberzoo eller så skulle jag byta filtersystem om jag inte kände tilltro till fabrikatet längre! har en mindre eccoflow och den är ju fantastiskt tystgående!
                    Jag hade 1000-modellen tidigare (den som ingick i 450Vision-paketet) men bytte till den största, 1500, då det kändes relevant - med lite ytterligare kapacitet.
                    (Å en ny 1500 hittar man alltså för femhundringen på Nätet.)

                    Orkar inte tänka på att byta filtersystem.
                    Har byggt in det befintliga med BTN Slim moduler.
                    Using Tapatalk

                    Kommentar

                    • RickardN
                      • April 2020
                      • 83

                      #11
                      Ursprungligen postat av TommySt

                      Gjorde det, riktigt varmt kranvatten... och hade den sedan fortsatt i en plasthink. Där funkade den (mig veterligen) kontinuerligt i flertalet timmar. "I och för sig" liggande då, inte stående som i karet. Å så inte heller med filtermotståndet såklart.

                      Sen satte jag tillbaka den i karet igår igen - och då fortsätter det stötvisa beteendet.


                      Tips på "100-procentigt" rengöringsmedel/metod, som inte ställer till det biologiskt sen?

                      Mekanisk rengöring!
                      Tops och tandborste har jag använt några gånger..

                      Precis det du beskriver har jag upplevt,
                      Rengöra, testköra ok
                      Montera, inte ok.
                      Mycket frustrerande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...