Vilket filter ska man ha till ett 222 liters ramakvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ubervold

    • March 2022
    • 7

    Vilket filter ska man ha till ett 222 liters ramakvarium?

    Jag hade först tänkt skaffa ett Juwel - Bioflow M 3.0 mest för att jag har ett Bioflow Super och det hade varit smidigt att kunna använda samma typ av filtermaterial.
    Men, jag inser att i så fall måste jag såga bort en bit av ramen i hörnet på akvariet för att komma åt det när det väl sitter på plats, vilket inte direkt lockar, så då började jag leta efter alternativ.
    Problemet är att det finns lite för mycket att välja mellan så för att slippa "uppfinna hjulet" en gång till tänkte jag höra om någon här har något tips?

    /A
  • Diozz88
    • September 2011
    • 341

    #2
    Beror lite på vad du ska fylla det med..
    svampfilter är nog det bästa och enklaste att underhålla, men också det fulaste? hängfilter går att gömma. Min.favorit är en sidoborrad sump men är fismängden stor och skitig och man inte känner för att borra i tanken så kan man aldrig gå fel med ett ytterfilter. Valde mina ytterfilter efter att jag kunde stoppa värmarna i dem så jag slapp se dem i akvariet också.

    Kommentar

    • Diozz88
      • September 2011
      • 341

      #3
      Spelar egentligen lite roll vilket typ av filter du använder. Så länge du har en "ostörd" plats för bakterier att växa så kan du välja det alternativet som du känner är bäst för din underhållsförmåga, dvs hur mycket tid du vill spendera på filterunderhåll, samt vilken ljudnivå du tolererar.

      Kommentar

      • Ubervold

        • March 2022
        • 7

        #4
        Ja, svampfilter ser inte så roliga ut, gillar att man kan gömma värmaren i Juwels innerfilter samt att allt fortfarande är i akvariet om något skulle få fel. Hängfilter innebär att man nog måste ta bort en bit av ramen för att de ska få plats.
        Sump känns lite overkill i mitt fall och behöver man verkligen ett ytterfilter till ett 200+ liters? Eller rättare sagt, är det motiverat på ett akvarium i den storleken? Praktiskt att ha kunna ha värmaren i filtret dock, det visste jag inte.

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Jag har yttferfilter till alla mina kar även i det minsta på 120 liter, perfekt.

          Kommentar

          • Ubervold

            • March 2022
            • 7

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5
            Jag har yttferfilter till alla mina kar även i det minsta på 120 liter, perfekt.
            Någon speciell modell du vill rekommendera?

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Eheim PRO 4+ 350 eller 600 beroende på vad du har för fiskar.

              Kommentar

              • Diozz88
                • September 2011
                • 341

                #8
                Körde själv på Oase thermo där värmaren var inbyggd. Däremot behövde jag borra några extra hål i förfiltret för att öka filtreringskapaciteten.

                Kommentar

                • Diozz88
                  • September 2011
                  • 341

                  #9
                  Gillar förfilterkammaren så man inte behöver ta isär hela grejen varjegång man behöver rengöra? dock va filtersvampen för fin i maskorna enligt mig och röret som håller filtersvampen behövde fler hål..

                  Kommentar

                  • Diozz88
                    • September 2011
                    • 341

                    #10
                    Filtermedian som kom med var dessutom inte optimal i min åsikt men det va också lätt utbytt ?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13126

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ubervold
                      Jag hade först tänkt skaffa ett Juwel - Bioflow M 3.0 mest för att jag har ett Bioflow Super och det hade varit smidigt att kunna använda samma typ av filtermaterial.
                      Men, jag inser att i så fall måste jag såga bort en bit av ramen i hörnet på akvariet för att komma åt det när det väl sitter på plats, vilket inte direkt lockar, så då började jag leta efter alternativ.
                      Problemet är att det finns lite för mycket att välja mellan så för att slippa "uppfinna hjulet" en gång till tänkte jag höra om någon här har något tips?

                      /A
                      Det beror på vad du ska ha i akvariet? Vill du tex inreda en mer känslig och ömtålig biotop med flytväxter och mossor och finbladiga växter och tex sydamerikanska fiskar och inte vill/kan ha så turbulent så är luftdrivet svampfilter ett perfekt val och vill du ha fiskar som vill ha högt flöde så kan tex ett aquael turbo 1500 ett passande filter, som det kommer ur paketet eller så sätter man en större filtermatta på det. Ytterfilter är inget jag ger förslag på till någon för jag har hållt på så mycket med dem och ogillar dessa slangar som ska bökas med och krångel vid rengöring och sen har jag haft en del problem med läckage och dessutom tycker jag inte de är så effektiva pga av att dem har ett lågt flöde och är dåliga på att syresätta filtermaterialet och akvariet.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim

                        Det beror på vad du ska ha i akvariet? Vill du tex inreda en mer känslig och ömtålig biotop med flytväxter och mossor och finbladiga växter och tex sydamerikanska fiskar och inte vill/kan ha så turbulent så är luftdrivet svampfilter ett perfekt val och vill du ha fiskar som vill ha högt flöde så kan tex ett aquael turbo 1500 ett passande filter, som det kommer ur paketet eller så sätter man en större filtermatta på det. Ytterfilter är inget jag ger förslag på till någon för jag har hållt på så mycket med dem och ogillar dessa slangar som ska bökas med och krångel vid rengöring och sen har jag haft en del problem med läckage och dessutom tycker jag inte de är så effektiva pga av att dem har ett lågt flöde och är dåliga på att syresätta filtermaterialet och akvariet.
                        Där tycker vi helt olika, ytterfilter lätt att göra rent ca var 8e månad,effektiva,tysta och har under femtio år aldrig haft något ytterfilter som läckt.Har tre Eheim PRO 4+ igång i mitt sovrum och jag hör dom inte.Jag har även tidigare även haft innerfilter i några kar men dom tätnar fort igen.Bra att man kan hitta olika lösningar och att vi får tycka olika.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13126

                          #13
                          Jo så är det jag kan bjuda på ett av mina favoritfilter som man gör på 5min av en kolaflaska med en liten pump i botten med slang genom ett hål i filtermattan och fylld med biomakaroner, helt fantastiskt i sin enkelhet?
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Ubervold

                            • March 2022
                            • 7

                            #14
                            Tack för att ni delar med er.
                            Det ni säger förstärker bilden av att det finns väldigt mycket att välja mellan, väldigt många olika åsikter om vad som är bra, dåligt, rätt eller fel.

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ubervold
                              Tack för att ni delar med er.
                              Det ni säger förstärker bilden av att det finns väldigt mycket att välja mellan, väldigt många olika åsikter om vad som är bra, dåligt, rätt eller fel.
                              Lycka till med vad det än blir.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...