Det kliar i inköpsfingret... 750l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diozz88
    • September 2011
    • 341

    #31
    Då tanninhalterna var för höga och vattnet för brunt så blev det inköp av en ny leksak...

    Kommentar

    • Diozz88
      • September 2011
      • 341

      #32
      Det går åt rätt håll

      Kommentar

      • Diozz88
        • September 2011
        • 341

        #33
        Har bestämt mig för att dumpa seachem equilibrium.. För det första så måste jag använda sjukt mycket av det för att få upp det till ett värde jag vill.. För det andra så löser det inte upp sig helt utan lämnar rester på bottnen vilket ser mindre trevligt ut och för det tredje så färgar det vattnet så oerhört mycket..

        istället fortsätter jag experimentera med tillsatser istället.. har hittat ett gammalt recept jag tänkte prova på, så får vi se vart det tar oss..


        När allt är "upp and running" kommer jag få för mycket fritid över

        Kommentar

        • Diozz88
          • September 2011
          • 341

          #34
          En miniupdate på innehållet.. önskar jag tog en bild innan jag kopplade på mediafiltret.. vattnet var extremt missfärgat av tanniner som nu är helt borta. Lite mjölkigt fortfarande efter equilibrium men det ändrar vi på i framtiden

          Kommentar

          • Diozz88
            • September 2011
            • 341

            #35
            Okej.. jag är lite fundersam.... Har Ammonia i nedåtgående trend(från 4/5 till 1mg/l) Nitrater på 15-20 men inga Nitriter.... Helt nytt allt ihop, inga filter eller media från annan tank.. Inga växter...
            Vart tar min ammonia vägen? Ro vatten mineraliserat med equilibrium och alkaline buffer så inga nitriter eller nitrater från kranen... temp på 30 grader..... Testat 2 ggr/dag, ibland 3 för att hålla ph över 7 och inga tecken på nitriter alls, så jag kan omöjligt vara att jag missat.....

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #36
              Måste vara otroligt jobbigt att ha så dåligt vatten som du måste åtgärda,har du egen brunn.

              Kommentar

              • Diozz88
                • September 2011
                • 341

                #37
                Ursprungligen postat av Christer5
                Måste vara otroligt jobbigt att ha så dåligt vatten som du måste åtgärda,har du egen brunn.
                Nope.. Ingen egen brunn.. Välkommen till Europa.. Där folk dricker vatten ur flaska bara för att kranvattnet smakar som en kallsup i en simbassäng
                Fullt drickbart men inte det bästa vattnet precis.. I kranvattnet har jag både nitriter, nitrater, koppar och klor... Kopparn kommer troligen från husets ledningar men även efter lång spolning så släpper ledningarna Koppar..

                Kommentar

                • Diozz88
                  • September 2011
                  • 341

                  #38
                  Ursprungligen postat av Diozz88
                  Okej.. jag är lite fundersam.... Har Ammonia i nedåtgående trend(från 4/5 till 1mg/l) Nitrater på 15-20 men inga Nitriter.... Helt nytt allt ihop, inga filter eller media från annan tank.. Inga växter...
                  Vart tar min ammonia vägen? Ro vatten mineraliserat med equilibrium och alkaline buffer så inga nitriter eller nitrater från kranen... temp på 30 grader..... Testat 2 ggr/dag, ibland 3 för att hålla ph över 7 och inga tecken på nitriter alls, så jag kan omöjligt vara att jag missat.....
                  Umm.... Jag skojade bara...
                  Gjorde precis ett nytt test... We have lift off!!!
                  I see nitrites!!!
                  Måste vara rekord.. Tillsatte vatten för typ en vecka sen.. men det va först i lördags(om jag inte missminner mig) som jag tillsatte ammoniak.. måste kolla historiken...
                  Gör ett nytt ammonia test i morgon när jag vaknar. Om det är noll eller nära noll så matar vi på några gram till och ser hur nitriten hanterar det.. sen rinse and repeat i ett par dagar.. Ser för bra ut för att vara sant.. kommer bli sjukt besviken när jag inser att jag är färgblind eller nått..

                  Kommentar

                  • Diozz88
                    • September 2011
                    • 341

                    #39
                    28e april hamnade de första dropparna i vattnet.
                    Så det stämmer nog att jag tillsatte ammoniak den 30e...
                    Sen använde jag enbart Fluval cycle i tre dagar enligt anvisning.. Trodde inte det skulle funka men det verkar som att det kanske gjorde det ändå...

                    Kommentar

                    • Diozz88
                      • September 2011
                      • 341

                      #40
                      Det va för bra för att vara sant såklart.... Morgonen efter så hade ammonia inte sjunkit utan gjort en helomvändning och rusat upp till mellan 5mg/l och 10mg/l... fattar nada..
                      De få nitriter jag hade är som bortblåsta och nitraterna sitter på oförändrade nivåer...
                      Mätte även för fosfater då jag va nyfiken(både i ro, mixat ro samt i karet). 0 i RO, 0 i buffermixen men över 10mg/l i karet Kan nog vänta mig en kraftig algblomning inom kort
                      Gjorde ett vattenbyte på 50% på kvällen. Buffrade vattnet med min egen mix vilket funkar utmärkt.
                      Morgonen efter så mätte jag ammonia till runt 3mg/l.. fosfaterna fortfarande skyhöga men det är ett problem jag tar tag i när det blir ett problem... tänkte att nu då ska vi väll ändå hålla ammonian under kontroll... mätte igen 12 timmar senare.. amonia tillbaka till runt 5 mg/l...

                      Kommit fram till att det nog beror på allt talawa-trä jag försöker dränka i karet.. Men har aldrig varit med om att akvarieträ påverkar vattnet så mycket..
                      Jag vet att det läckte tanniner och det påverkade mitt ph.. men efter att jag installerade min media reaktor så försvann tanninerna på ett par timmar och jag behöver inte längre buffra vattnet konstant för att hålla ph över 7...

                      Så min fråga är.. vågar jag lämna ammonia nivåerna på 5 eller är det för högt? Eller bör jag fortsätta göra stora vattenbyten för att få ett lägre värde? Överallt jag läst så står det att ammonia över 5 mg/l stoppar tillväxten av bakterier.... Pratade med en butiksägare här i krokarna och han tyckte jag skulle låta det vara å bara vänta....

                      Bild på buffermix bara för det är roligare med bilder än med bildlösa noveller..

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1026

                        #41
                        Hade jag behövt krångla så mycket med vattnet så hade jag sålt burkarna för länge sen..

                        Kommentar

                        • Diozz88
                          • September 2011
                          • 341

                          #42
                          Ursprungligen postat av stefanr72
                          Hade jag behövt krångla så mycket med vattnet så hade jag sålt burkarna för länge sen..
                          Inge krångel alls ju! kunde fortsatt använda seachem equilibrium men det blir dyrare i längden å dessutom så lämnar det rester i karet samt ger vattnet en mjölkig nyans som hänger kvar...
                          detta var billigt och mycket drygare.. behöver använda mycket mindre. Inte krångligt alls, bara ekonomiskt

                          Kommentar

                          • Diozz88
                            • September 2011
                            • 341

                            #43
                            Ny uppdatering... lät ammoniaken stanna kvar runt 5 bara för att se... Den är nu ikväll oförändrad MEN mina nitriter har återvänt!!!

                            Kommentar

                            • Diozz88
                              • September 2011
                              • 341

                              #44
                              Nytt vattentest denna morgon för att se så det inte gick som förra gången jag såg nitriter... They are going up! ammonia ligger kvar runt 4mg/l.
                              Enda gången man är glad att se nitriterna gå upp kraftigt är när man startar en ny tank
                              Idag är det 7 dagar sen jag tillsatte ammoniak och typ 10 dagar sen jag fyllde karet

                              Kommentar

                              • Diozz88
                                • September 2011
                                • 341

                                #45
                                Träh*lvetet flyter fortfarande dock...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...