Det kliar i inköpsfingret... 750l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Diozz88
    • September 2011
    • 341

    #16
    Ursprungligen postat av åheim
    Om du kör filterkuber bakom bakgrund så kan man efter nåt år göra rent lite genom att sätta en slang på utblåset som du drar till badrummet och sen rör du bara runt bland kuberna med en pinne eller handen så drar pumpen ut allt skit som du rör upp.... jätte smidigt
    Jo det är det jag känner också.. lättskött och ur vägen.. Dock tar det upp mycket "real estate"... Ska ta mig till en butik i morgon å kolla på hur djup olika modeller är.

    Vilken fluval kör du på samt hur brett täcker det utan problem? Alla recensioner är på längd..

    Hur upplever du fluval efter strömavbrott? Har lite spänningsproblem efter att solcellerna hamnade på taket.. har ett fristående element somjag använder.. kör jag dessutom micron samtidigt så slår huvudsäkringen ifrån.. och det händer med jämna mellanrum att jag glömmer slå av elementet innan jag startar micron..

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #17
      Hehe jobbbigt med ström som krånglar... Jag kör fluval aquasky den har ljus lite åt det gulare hållet men ok ändå tycker jag. Ska jag ha "plant" modellen får jag betala det dubbla... Aquastabil Lumax är ju ganska bra pris på och den har ett klart och väldigt fint ljus MEN då måste man köpa till en (krånglig) kontroller för 700Kr för att få soluppgång och sen kan man inte styra hur länge nattbelysningen ska var på så den går hela natten.... Fluval är kanon på det viset!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13123

        #18
        ...Jo just ja jag ska berätta hur den beter sig vid strömavbrott när strömmen går på igen så återställs den till 12 på natten men fortätter lysa som du ställt in den men förskjuten tid, så är du borta så kommer växter och fisk få ljus iallafall. Bara att starta appen så återgår allt till korrekt klockslag igen.
        EX. strömmen går kl.14.00 och kommer tillbaka 14.15 så kommer lysrampen återställa sig till 00.00, har du då tex gryning inställd på 10.00 så dröjer det 10 timmar innan den startar och då är den riktiga tiden 00.15 på natten så det blir lite jetlag för fisken
        Senast redigerad av åheim; 19 April 2022, 09:27.
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Diozz88
          • September 2011
          • 341

          #19
          Ursprungligen postat av åheim
          ...Jo just ja jag ska berätta hur den beter sig vid strömavbrott när strömmen går på igen så återställs den till 12 på natten men fortätter lysa som du ställt in den men förskjuten tid, så är du borta så kommer växter och fisk få ljus iallafall. Bara att starta appen så återgår allt till korrekt klockslag igen.
          EX. strömmen går kl.14.00 och kommer tillbaka 14.15 så kommer lysrampen återställa sig till 00.00, har du då tex gryning inställd på 10.00 så dröjer det 10 timmar innan den startar och då är den riktiga tiden 00.15 på natten så det blir lite jetlag för fisken
          Jetlag för fisken..!!! X-D

          Kommentar

          • Diozz88
            • September 2011
            • 341

            #20
            Åkte å köpte aquasky igår(i Duitsburg i Tyskland). Kommer hem och upptäcker jag köpt fel storlek... Så idag körde jag tillbaka å bytte till mindre samt shoppade lite mer... Har både nitrit, nitrat, klor samt koppar I kranvattnet så jag har kollat runt en del på RO filter. Å idag så såg jag de hade Arka my aqua 1900(missade det igår) så jag slog till
            sen fick jag hem ett kilo ammonium klorid.. kryper sakta men säkert framåt för uppstartKlicka på bilden för större version

Namn: 20220420_150554.jpg
Visningar: 278
Storlek: 528,0 KB
ID: 2435921

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              #21
              Trevligt att följa ny uppstart Vart bor du om man får fråga, tänkte på att du har så mycket saker i vattnet- är det faktum att du tog dig till Duisburg en lettråd?

              Kommentar

              • Diozz88
                • September 2011
                • 341

                #22
                Bor i Belgien, nära den Nederländska gränsen. Duisburg e typ 1.5h bort. Amsterdam lika så. Paris 4 h och London 5

                Är ny på.det här med RO, men vi ska väll lista ut hur allt funkar så småningom

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13123

                  #23
                  Vad ska du göra med 1kg ammoniumklorid?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Diozz88
                    • September 2011
                    • 341

                    #24
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Vad ska du göra med 1kg ammoniumklorid?
                    Dom hade ingen mindre förpackning...
                    Ett par gram ner i akvariet typ för att starta bakterietillväxt, sen resten till städerskan för att putsa fönster i 50 år framöver typ

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13123

                      #25
                      Hahahaha
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        #26
                        Ursprungligen postat av Diozz88
                        Bor i Belgien, nära den Nederländska gränsen. Duisburg e typ 1.5h bort. Amsterdam lika så. Paris 4 h och London 5

                        Är ny på.det här med RO, men vi ska väll lista ut hur allt funkar så småningom
                        Ok trevligt, har(eller ja numera bor de faktiskt i Sverige) ingift släkt ifrån Gent(kanske hyffsat nära?). Hur som helst så har jag aldrig sysslat med RO men det adderar väl en dimension till hobbyn kan jag tänka mig!

                        Kommentar

                        • Diozz88
                          • September 2011
                          • 341

                          #27
                          Ursprungligen postat av Munin

                          Ok trevligt, har(eller ja numera bor de faktiskt i Sverige) ingift släkt ifrån Gent(kanske hyffsat nära?). Hur som helst så har jag aldrig sysslat med RO men det adderar väl en dimension till hobbyn kan jag tänka mig!
                          Gent är närmare kusten. Men allt är i stort sett nästgårds här nere, om man jämför med Sverige

                          Ja ska bli spännande att experimentera med RO! Hade varit enklare om jag sluppit men nu är det som det är så det är väll bara att bita i det sötsura äpplet, kavla upp armmuddarna å ta fram kemibänken

                          Kommentar

                          • Diozz88
                            • September 2011
                            • 341

                            #28
                            Det har gått lite segt med projekt uppstart den senaste veckan på grund av livet och tiden men nu så ska vi väll ändå få nån ordning på saker och ting. Idag blev jag hög på pvc lim.. glömt bort hur starkt det luktar

                            Har beslutat mig för att inte sätta in en 3d bakgrund(delvis för att jag blev lite snål och dels för att jag sitter med 2 dugliga ytterfilter som efter lite pimpning kommer överprestera

                            Kommentar

                            • Diozz88
                              • September 2011
                              • 341

                              #29

                              Kommentar

                              • Diozz88
                                • September 2011
                                • 341

                                #30
                                Well..... det där gick inte som planerat... externa värmare funkade utmärkt.. men.... filtren jag fick med va så högljudda så jag va tvungen att åka å köpa andra.. Passade på att köpa filter med plats för värmare så nu behöver jag inte använda mina DIY kopplingar alls...

                                Sen har jag slängt i exakt 3.75g ammoniumklorid.. Vi får se hur det tar sig. So far so good

                                Kommentar

                                Arbetssätt...