SolarStinger LED belysning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danhagg
    • January 2022
    • 16

    SolarStinger LED belysning

    Hej, tänkte starta upp ett 60*30*30 med Eleocharis Parvula, funkar det med ett SolarStinger (https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...-600-mm-12-w)? Har inte koll på lumen, PAR etc. Kan man ta två ledramper om en är för lite? Har inte CO2.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Inte bra med för mycket ljus utan CO2, så en ramp där man kan reglera och anpassa belysningsstyrka är ju praktiskt. Typ. LEDSTAR C Series - GodhemsZoo

    Kommentar

    • danhagg
      • January 2022
      • 16

      #3
      Har dessvärre redan köpt den, det var ett paket med akvariet. Nu när jag kollar lite mer ser jag att den har väldigt hög Kelvin, 15000 K, vilket gör mig fundersam kring hur bra den är för växter?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        15000K låter mer som belysning för saltvatten. Normalt för söt/växtakvarier ligger mellan 6500-10000K.

        Kommentar

        • danhagg
          • January 2022
          • 16

          #5
          Ursprungligen postat av Sleaper
          15000K låter mer som belysning för saltvatten. Normalt för söt/växtakvarier ligger mellan 6500-10000K.
          Ja, har förstått det. Köpte ett paket med akvarium och lampa, kollade inte upp lampan innan. Utgick från att det skulle vara anpassat för sötvatten. Får se hur det blir, nu har jag iaf lärt mig något nytt om akvariebelysning.

          Kommentar

          Arbetssätt...