900 liters : Filterkombinationer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MikBac
    • September 2012
    • 39

    900 liters : Filterkombinationer

    Återinträtt till "stora akvariet" där det blev ett 900 liters köp denna helg.

    Det gamla är ett juwel 350 som fungerat mkt bra, men ville ha större för mina två påfåglar.

    Nu går jag och funderar på vad som blir bästa ytterfilter. Lite för snål att skaffa ett Eheim Prof 3 XL, så jag sneglar på att köpa 2 st JBL; ett 1902 och ett 1502. Har goda erfarenheter av dem sen tidgare, samt att jag har ett 902 som går i "garage karet".

    Visst har jag funderat på Fluval Fx6, men vänner som har säger att det är ett bra filter förutom då man ska göra rent det.

    Eheim i all ära, men det stora "pro 3" ja, då är man ju i nära på samma krav på utrymme som för ett fx6. Däremot JBL filterna passar diskhon i tvättstugan utan problem; smidigt och effektivt att göra rent det. (Jodå, får väl bygga om tvättstugan så en större diskho kan läggas, men nä - inget jag har lust med).

    Tänkte att man måste beakta alla omständigheter

    Men då är frågan: Kommer filtreringen vara tillräcklig med ett 1902 och 1502? Jag har även ett innerfilter Eheim 2252.

    Nu i det större karet, så ska jag tvinga mina påfåglar att acceptera växter. De gjorde inte det i 350 karet, var en ständig "jakt", vilket medförde att det kom en del svart alger.
    Det vill jag inte ha i det stora, men där blir filtreringen mycket effektivare också - då dessa bjässar skitar ner en hel del, t o m äter mer än vad lilla katten i huset gör.
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Citat: "Visst har jag funderat på Fluval Fx6, men vänner som har säger att det är ett bra filter förutom då man ska göra rent det"

    Av den anledningen plus läckage risken så vill jag alltid ha filtreringen i karet. Det är inget du har funderat på?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MikBac
      • September 2012
      • 39

      #3
      Gammal tråd men visst, klart man funderar på läckagerisken - men det blev aldrig ett Fx6, köpte största Eheim med app funktioner samt JBL e1902 till det stora akvariet,. Nu är det sålt men höll kvar Eheim, det är klart bästa filtret jag haft och glad att det talar om när det är dags för rengöring. Aldrig strul med packningar och sånt, ej heller det med JBL. Däremot billigare, t e x ett sunsun som jag hade; efter första gångens rengöring började det läcka. Fick dra massor av gängtejp för att få det tätt- samt satt det i en ikea balja, så jag skulle kunna se om det läcker... men som sagt; Eheim eller JBL ytterfilter; Håller va de lovar!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Den här killen tittar på nya eheim 5e och han är inte nådig i sin kritik mot det forna kvalitetsföretaget från tyskland... Jag har ingen erfarenhet av ett sånt här filter eftersom jag aldrig skulle betala så mycket för ett filter men det jag ser, ser inte bra ut.
        Biohome filter media: http://www.filterpro.co.ukWhat on Earth has happened to Eheim?The Pro 5 series of canister filters was Eheim's chance to restore their ...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • MikBac
          • September 2012
          • 39

          #5
          Blev det filter som följde med akvariet jag köpte häromdagen; ett eheim 5e 700
          Går bra och tycker att det är smidigt med att kunna ställa olika hastigheter på filteringen via WiFi. Dock verkar det inte som om WiFi kopplingen är alltför stabil... då det inte fungerar ibland.. Men det har nu kört ett tag, där jag la det på 470 L/tim under vissa tider och 670 liter på andra tider, man märker helt klart skillnad i hastigheten på ytan.

          Kommentar

          Arbetssätt...