Fråga om Eheim eXperience 150

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • groll
    • August 2016
    • 45

    Fråga om Eheim eXperience 150

    Köpte ett Eheim eXperience 150 filter. Vattnet verkar gå från botten till toppen i det. Där finns 3 fack, men det understa har ingen låda och är bara tomt, sedan är där plastbitar som sticker ut som de övre lådorna ligger på.

    Det jag nu undrar är ifall man kan fylla det undre facket med bio-massa typ ADA Bio Rio eller något. Alltid annars ser jag det grövsta filtret överst sedan ett tunnare filter och biokulorna sist. Varför är sista (eller ja första...) facket tomt? Varför har det ingen låda? Kan man använda det ändå?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1026

    #2
    Så här ska du göra enligt Eheim EHEIM eXperience 350 - Installation - YouTube Jag personligen hade föredragit att ha den finporiga mattan innan biomedian. Annars lär ju medians fina porer sättas igen rätt snart.

    Kommentar

    • groll
      • August 2016
      • 45

      #3
      Ja det är så jag gjort, men där är inget i understa "facket". Kolla 01:36 så ser du att lådan inte går hela vägen och att där är massor av tomrum under. De lägger inte i något här heller. Borde man inte kunna utnyttja den platsen?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13127

        #4
        Jo du kan lägga keramikringar där om du vill men aldrig material som hindrar flödet för tomrummet är för att vattnet ska kunna fördelas effektivt över filtermaterialet i korgarna! Den bilogiska eller mekaniska nyttan du får tror jag är minimal...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • groll
          • August 2016
          • 45

          #5
          Jag har ett gäng andra filter jag skulle kunna använda också. Just nu sitter där ett JBL Cristalprofi e901. Anledningen till att jag funderade över att byta var ifall där var för mycket flås i det. Skall vara 900l/h, men jag tvivlar på om där är mer än 600. Det kanske fungerar bra för ett 60l? Eller swishar vattnet för snabbt förbi i filtret? Och en sak till. Jag använde bio-filter som jag hade i ett annat kar tidigare (typ 3 år sedan). Är de ok att återanvända eller bör man köpa nytt?



          Ser flödet lagom ut där eller borde man sätta i en streamer?

          Kommentar

          Arbetssätt...