Hur flyttar man ett 720lit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jorå
    • March 2022
    • 11

    Hur flyttar man ett 720lit?

    Är i tagen att återuppta fiskhållning.
    Har egentligen inga problem med att ha 500 eller upp till 720lit akvarium.
    Men minnet från att bära det 500lit hörnakvarium jag haft, på högkant med 4 man som kände fingrarna rätar ut sig, det skrämmer.
    Nu är förvisso hörnakvarium på högkant extra otympligt.

    Men hur ska man göra för att bära/flytta både vid köp men också om man ska flytta eller ev. sälja det framåt...
    Förstår inte hur två man ska kunna bära ett "vanligt" 720lit, det väger ju ca 125kg (med 12mm botten och 10mm annars).
    Har för mig jag läst att kring 500lit är vad 2 killar kan bära med sina händer.

    Är det flyttfirma och bärselar som gäller både vid inköp och alla förflyttningar. Man får alltså boka flyttfirma efter leveransdatum...?

    Förstår inte hur man ska få till det bara.
    Hur gör ni alla?
    Detta blir sån stopper för mig. Kommer säkert flytta om ett par år också, så kanske ett 300lit får räcka, så det går få med sig på vettigt sätt..
  • åheim
    • April 2006
    • 13127

    #2
    Man kan ju hyra ett gäng sugklockor med handtag så kan man vara 4st och bära...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • stefanr72
      • November 2010
      • 1026

      #3
      Ursprungligen postat av Jorå
      Förstår inte hur två man ska kunna bära ett "vanligt" 720lit, det väger ju ca 125kg (med 12mm botten och 10mm annars).
      Har för mig jag läst att kring 500lit är vad 2 killar kan bära med sina händer.
      Varför ska ni vara 2 man? 4 personer med gummerade handskar är en bättre plan.

      Kommentar

      • JimmyH
        • December 2020
        • 5

        #4
        Vi var 2 när jag köpte mitt 720 kar för 2 veckor sen så det går fint på 2.

        Kommentar

        • Jorå
          • March 2022
          • 11

          #5
          Ursprungligen postat av JimmyH
          Vi var 2 när jag köpte mitt 720 kar för 2 veckor sen så det går fint på 2.
          Ok, hade ni bärselar eller andra remmar eller hjälpmedel?
          Var det Aluminiumram på akvariet?
          Hur gamla och starka är ni!?

          Kommentar

          • Jorå
            • March 2022
            • 11

            #6
            Ursprungligen postat av åheim
            Man kan ju hyra ett gäng sugklockor med handtag så kan man vara 4st och bära...
            Måste nog hitta sätt att lura/övertala någon att hjälpa till, alla jag känner kommer springa åt andra hållet om jag frågar,

            Kommentar

            • JimmyH
              • December 2020
              • 5

              #7
              Inga hjälpmedel bara handkraft, Jepp ett ramakvarium och det var jag och min gamla far som är 60 plus

              Kommentar

              • Jorå
                • March 2022
                • 11

                #8
                Ursprungligen postat av JimmyH
                Inga hjälpmedel bara handkraft, Jepp ett ramakvarium och det var jag och min gamla far som är 60 plus
                Imponerande, vilka kraftkarlar!
                Du och din far råkar inte bo i närheten av Örebro? haha

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  "Allt" går med lite tekniskt kunnande. Att bära för 4 personer (eller för den delen också 2) är inget större problem. Vad som kan ställa till med problem är trappor. Som redan nämnts är sugproppar ett bra hjälpmedel. På händerna rekommenderas gummerade handskar som också nämns ovan.
                  PS. Kan tipsa om att jag en gång ENSAM flyttade ett akvarium på 3.000 liter helt ensam. Först ner från bänken sedan ut till en lastbil - därefter körde jag 30 mil med bilen. Därefter in i huset och upp på bänken.
                  Jo, jo - ungdomen nu för tiden, annat var det förr
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • JimmyH
                    • December 2020
                    • 5

                    #10
                    Inte så långt bara 18 mil

                    Kommentar

                    • Jorå
                      • March 2022
                      • 11

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      "Allt" går med lite tekniskt kunnande. Att bära för 4 personer (eller för den delen också 2) är inget större problem. Vad som kan ställa till med problem är trappor. Som redan nämnts är sugproppar ett bra hjälpmedel. På händerna rekommenderas gummerade handskar som också nämns ovan.
                      PS. Kan tipsa om att jag en gång ENSAM flyttade ett akvarium på 3.000 liter helt ensam. Först ner från bänken sedan ut till en lastbil - därefter körde jag 30 mil med bilen. Därefter in i huset och upp på bänken.
                      Jo, jo - ungdomen nu för tiden, annat var det förr
                      Ja, vet inte om jag skulle kalla mig ungdom numera, haha. Men visst, med rätt kärra/vagn att rulla på och lite hjälpmedel så kommer man nog långt med teknik och erfarenhet här.
                      Tur är bara tre trappsteg för mig nu iallafall.
                      Kanske ska "nöja mig" med ett 540lit, 1,5m långt, blir smidigare (inte smidigt!) vid ev. flyttar, och går säkert ha några Tanganyika i också
                      Tack för pepp! behövs alltid

                      Kommentar

                      • Jorå
                        • March 2022
                        • 11

                        #12
                        Ursprungligen postat av JimmyH
                        Inte så långt bara 18 mil
                        Jamen, blir säkert billigare hyra in er än ett par flyttkarlar som hjälper.
                        Är ingen ungdom, men lite ska jag nog klara lyfta också

                        Kommentar

                        Arbetssätt...