Öppet akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobbe-r
    • September 2020
    • 12

    Öppet akvarium

    HEJ IGEN
    Som jag skrev tidigare i min andra fråga så har jag en fråga om det andra akvariet jag tänkte sätta upp..
    Jag vill ha ett öppet akvarium. Min första fråga är - Vad heter det/kallas det? Stängt kallas akvarium, ett med väldigt lite vatten kallas Paludarium, men så är det varianten som är öppet men där det kanske bara är 10 -20 cm längst upp som inte är fyllt med vatten. Jag vet och har läst vad det kallas men jag kommer inte på namnet för det. Mycket enklare att googla på det om man vet vad det heter ju. Vill minnas att det började på T, men där kan jag vara helt ute och cyklar.
    Så det var ju fråga ett om detta.....
    Det blir ju massor med frågor kring detta när man inte har haft det innan. Tänker lämpliga fiskar, mindre hoppglada, växter som passar både att ha i karet och låta växa ut samt växter utanför karet som låter rötter växa ner i karet....osv osv...
    Ha det gott
    Tobbe
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2886

    #2
    Låter ju lite som ett paludarium. Men är det inte tänkt någon land-del utan bara ett öppet akvarium där växterna och rötter kan sticka upp över ytan så finns ju inget speciellt namn för detta, vad jag vet. Det är ju ofta så man ser öppna akvarier. Men det finns en massa begrepp förutom paludarium som riparium, aquaterrarium etc.

    Kommentar

    • Tobbe-r
      • September 2020
      • 12

      #3
      Ja vad jag förstått så är paludarium ganska lite vatten och landdel så du har rätt där och det är inte det jag vill ha. Men jag vet att det finns ett namn för de öppna där växter växer både upp ur och ner i karet....så irriterande när jag vetat detta men inte kan komma på det. Vet att när jag för något år sedan böjade spåna på detta så hittade jag vad det hette och plötsligt när jag sökte på nätet med hjälp av det namnet så fick jag så himla många fler träffar i mina sökningar
      Får jaga vidare :-)

      Kommentar

      • Tobbe-r
        • September 2020
        • 12

        #4
        HA!!! Nu kom jag på det. RIPARIUM

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2886

          #5
          Ursprungligen postat av Tobbe-r
          HA!!! Nu kom jag på det. RIPARIUM
          Precis som jag skrev tidigare då .

          Kommentar

          • Tobbe-r
            • September 2020
            • 12

            #6
            Japp

            Kommentar

            • stefanr72
              • November 2010
              • 1026

              #7
              Felpost.
              Senast redigerad av stefanr72; 17 February 2022, 21:08. Anledning: Felpost..

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13127

                #8
                Ursprungligen postat av stefanr72
                Felpost.
                man kan lätt radera inlägg helt från trådar...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                Arbetssätt...