Led belysning till 80cm växtakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LS10
    • November 2010
    • 258

    Led belysning till 80cm växtakvarium

    Jag planerar att starta upp ett nytt akvarium med satsning på växtakvarium där det estetiska står i fokus.
    Jag planerar därför att beställa ett optiwhite akvarium med öppen topp och letar efter en snygg belysningsramp till detta. Optimala mått på detta akvarium, med tanke på placering, skulle vara 80x40x40 cm.

    Nu till problemet, när jag tittar på belysningsramper är de flesta gjorda för antingen 60 cm långt kar, eller 90 cm. Många ramper på 60 cm går att använda upp till 80 cm. Problemet blir dock att jag blir osäker på om belysningen blir tillräckligt stark till 128 liter, med medel-avancerade växter?
    Vanligt verkar vara att lumen ligger på 2500-3500 för dessa ramper. Enligt Tropica behöver medelavancerade växter 20-40 lumen/liter och avancerade över 40 lumen/liter.
    Men som jag har förstått det så säger inte heller lumen allt, det är inte lika enkelt som när man mätte watt per liter.

    Så jag tar gärna emot tips på hur jag ska tänka kring belysning och tips på ledramper med kraftigare belysning?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    J60 verkar iaf. vara kraftfull. LEDSTAR J Series - GodhemsZoo

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13123

      #3
      Fläskar man på med kraftfull belysning så är det bäst att vara säker på att man har ordentligt med växtlighet och gett förutsättningar för växterna att omsätta alla den här energin annars är det risk för algodling. Man måste ha koll på alla parametrar och hur har du tänkt med Co2? Man kan få ett vackert växtakvarium med en ganska "normal" lysramp om man väljer växter som passar osv.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...