Uppgradera lyset till ett Juwel trigon 350

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turbo500
    • January 2017
    • 28

    Uppgradera lyset till ett Juwel trigon 350

    Hej,
    Jag har ett Juwel Trigon 350 med ganska dåligt lyse, bytt till någon slags kina-LED som inte verkar ge bra ljus.
    Vad är ett bra alternativ för att förbättra ljusrampen på detta karet?
    Tänkte byta främre rampen.
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Ett alternativ jag spanat på. JBL LED Solar Natur High-Performance Light - Zoo.se

    Kommentar

    • turbo500
      • January 2017
      • 28

      #3
      Hej,
      Dwt verkar vara ett bra lyse!
      Jag har tittat på Juwel's helialux men dom är dyra och man behöver ju styrmodulen, men är det värt pengarna för Helialux?
      Jag kan pga 3d bara ha främre belysning om jag inte bygger om och tänkte börja med det - effekter såsom åska osv gillar jag mycket (tyvärr)

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Jag har två Helialux spectrum med styrmodul till ett Rio 350, men tycker det blir för lite ljus för att få "drag på växterna". Ljuset är bra men lite klent när karet är så högt, jag kör ju med CO2 osv. Tycker definitivt inte att Helialux är prisvärd och hade inte valt den idag. Nu har jag iaf. beställt en JBL Solar Nature 57W att ha mellan Helialux armaturerna, den verkar kunna trycka ner ljuset bättre och har ett bra PAR-värde så förhoppningsvis blir det en bra kombo.

        Kommentar

        • turbo500
          • January 2017
          • 28

          #5
          Köpte precis ett Helialux till mitt trigon som framlyse. Kommer jag bli besviken och ska ångra köpet?
          Jag är amatör med inga speciella krav ä att det ska vara bra ljus... :/
          typiskt mig att välja fel

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Det funkar säkert bra med Helialux om inte huvudsyftet är ett växtakvarium, eller att växter iaf. är en viktig del av inriktningen. Inställningsmöjligheterna med styrmodul är ju bra och gör trots allt Helialuxen mångsidig.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Det går väl att komplettera med något annat i den bakre armaturen annars, typ JBL Solar Nature?

              Kommentar

              • turbo500
                • January 2017
                • 28

                #8
                Ja, det kan jag alltid göra. Huvudsyfte är inte växter utan fiskarna. Ska bli trevligt att testa olika inställningar

                Kommentar

                Arbetssätt...