Bågnande akvarium glas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndréeAdolfsson
    • January 2021
    • 9

    Bågnande akvarium glas!

    Hej!
    köpte ett begagnat juwel 350L kar.
    har fixat och donat, fyllt vatten och fiskarna har flyttat in.
    Upptäckte precis att framrutan bågnar och att stagen börjar släppa från framrutan, hur akut är det att fixa?? Och hur gör jag det smidigast?
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11218

    #2
    Jag hade inte vågat ha det så. Som minst hade jag tagit ur 2/3 med vatten i väntan på nytt akvarium för fiskarna.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13124

      #3
      Ursprungligen postat av AndréeAdolfsson
      Hej!
      köpte ett begagnat juwel 350L kar.
      har fixat och donat, fyllt vatten och fiskarna har flyttat in.
      Upptäckte precis att framrutan bågnar och att stagen börjar släppa från framrutan, hur akut är det att fixa?? Och hur gör jag det smidigast?
      Var med om ett liknande problem och man kan lösa det "ganska" enkelt genom att limma en glaslist längs bakre och främre glaset vilket jag gjorde och då bågnar inte glaset. Typ 5 cm bred och nån centimeter tjock list kostar nog inte många kronor hos glasmästaren. Listerna kan vara lite kortare är karet. Man kan tömma ner det 2/3 och rengöra kanten och limma dit dem och låta torka ett par dagar sen fylla upp.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Lusse

        • April 2008
        • 328

        #4
        Troligtvis akut.
        Stagen finns som reservdel o ser ut att det kommer med lim:
        Behåll ditt Juwel-akvariums prestanda med original STAG reservdelar. Välj bland ett brett sortiment av komponenter för underhåll och reparation, endast hos CyberZoo.

        Klicka på bilden för större version

Namn: juwel-stag-35-cm.jpg
Visningar: 253
Storlek: 5,8 KB
ID: 2434837

        Kommentar

        • AndréeAdolfsson
          • January 2021
          • 9

          #5
          Har ordnat en provisorisk lösning.
          tvingade hit min bror, tömde ut 2/3 vatten och insåg då att karet lutade framåt en del… mjukt golv då det låg i lod när det fylldes.
          fick lyfta upp med hjälp av kofot, in med några kilar så att karet kom i lod igen. Då la sig stagen bättre och testa att fulla upp.
          blev mycket bättre, rutan bågnar ej mer än 1-2mm.
          Blir dock att försöka ordna ordentligt med nytt stag som ni rekommendera!
          Tack för era tips!

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Stagen går inte att byta ut det är på äldre Juwel ramper som dom är lösa,detta sitter fast.
            Gör ordentligt rent där det glipar,töm så mycket vatten att staget ligger mot glaset igen.Jag brukar kolla att glaset är plant igen innan jag limmar,
            Limma sedan runt med lim Juwel Conexo , står på förpackningen hur lång tid det tar för att torka/härda.Conexo går att använda i fuktig miljö.
            Detta har alltid fungerat för mig och håller sedan väldigt bra.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13124

              #7
              Jag kan för mitt liv inte förstå varför juwel trilskas med att sätta dit dem där värdelösa mittstagen, jag menar det är ju ett jättekänt och vanligt förekommande problem!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Jag kan för mitt liv inte förstå varför juwel trilskas med att sätta dit dem där värdelösa mittstagen, jag menar det är ju ett jättekänt och vanligt förekommande problem!
                Ja det kan man fråga sig,tycks som det håller bättre på nyare, har nu tre Juwel kar som har klarat sig.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13124

                  #9
                  Låter ju bra! Är dem limmade eller nyper dem fast över kanten?
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Christer5
                    • July 2015
                    • 915

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Låter ju bra! Är dem limmade eller nyper dem fast över kanten?
                    Hur själva rampen som stagen är ingjutna i vet jag inte hur det sitter fast men är inte lösa iallafall.Det är klacken som går ner vid stagen som är fastlimmade med någon typ av silikon,ser bra ut hos mig.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13124

                      #11
                      det ser ut att vara den nya varianten som lossnat på Andre´s akvarium...
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Christer5
                        • July 2015
                        • 915

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        det ser ut att vara den nya varianten som lossnat på Andre´s akvarium...
                        Ja det är den nya varianten han har det är samma som jag har,dom nya sitter fast i rampen.
                        Senast redigerad av Christer5; 01 February 2022, 14:20.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2883

                          #13
                          En opraktisk lösning som Juwel har. Eheim/MP akvarier har/hade längsgående glaslister och inga tvärstag vilket gör att inget är i vägen när man behöver fånga fisk eller ha ner någon större rot etc. Hade varit trevligt ifall Juwel kunde gjort på samma sätt, så att man också precis som på Eheim kunde lyfta av hela sargen med belysning och allt och kunna köra med ett öppet kar med annan belysning.

                          Kommentar

                          • Kimx
                            • January 2014
                            • 25

                            #14
                            Har också limmat om stagen på mitt Juwel 450l med Conexo.
                            hållit bra sedan dess!

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sleaper
                              En opraktisk lösning som Juwel har. Eheim/MP akvarier har/hade längsgående glaslister och inga tvärstag vilket gör att inget är i vägen när man behöver fånga fisk eller ha ner någon större rot etc. Hade varit trevligt ifall Juwel kunde gjort på samma sätt, så att man också precis som på Eheim kunde lyfta av hela sargen med belysning och allt och kunna köra med ett öppet kar med annan belysning.
                              Det vore väldigt bra !

                              Kommentar

                              Arbetssätt...