Filterhörna, biobollar bakom matta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #16
    Tänkte väl som små fack/lådor i akryl med massor hål i som man sedan fyller med media(och eventuellt grus/sten/lavasten för att de ska stå stilla) som man sedan bara placerar bakom filtermattan(mellan densamma och cirkulationspumpen). Då skulle man ju kunna lyfta ut lådorna. Fördelen i min värld är att man slipper silikona fast något och att man lätt kan ta ut enskild låda för rengöring etc om det behövs.

    Jag kanske är väldigt otydlig, får väl försöka mig på en skiss framåt kvällen. Imorgon ska jag försöka få själva karet vattenfyllt och någon form av filterhörna(även om det så bara blir matta+cirkulationspump) på plats.
    Senast redigerad av Munin; 18 January 2022, 13:00.

    Kommentar

    • danhagg
      • January 2022
      • 16

      #17
      Ursprungligen postat av åheim
      Jag har varit ner i många kaninhål och virrat runt genom åren och jag tycker att filtermatta är oslagbart, du rengör den enkelt och kan användas många många år och den fungerar ypperligt som biologisk media. Keramisk biomedia eller sintrat glasmedia har ju en otroligt stor yta för bakterier men porerna blir snabbt igentäppta och du kan inte rengöra dem och effekten dem ger då kan vi bara spekulera om, min gissning är att filtermattan överglänser dem i det läget.
      Men med det sagt så tror jag att har man bara en väl tilltagen plats för filtermaterial så kan man använda vad man själv vill prova att använda för det kommer troligen göra ett tillräckligt bra jobb
      Jag är för lat för att tömma ett akvarium för att limma dit filterhörn, acryllåda osv. så om jag skulle få det gjort så är det INNAN karet startas upp
      Fråga från en färsking: tänker mig att filtermattan "kränger" och är svår att hålla på plats, men det kanske fungerar utmärkt? Är också inne på att bygga ett filterhörn, då jag tycker innerfilter är fula och ytterfilter tar för mycket plats.

      Kommentar

      • danhagg
        • January 2022
        • 16

        #18
        Ursprungligen postat av Munin
        Tänkte väl som små fack/lådor i akryl med massor hål i som man sedan fyller med media(och eventuellt grus/sten/lavasten för att de ska stå stilla) som man sedan bara placerar bakom filtermattan(mellan densamma och cirkulationspumpen). Då skulle man ju kunna lyfta ut lådorna. Fördelen i min värld är att man slipper silikona fast något och att man lätt kan ta ut enskild låda för rengöring etc om det behövs.

        Jag kanske är väldigt otydlig, får väl försöka mig på en skiss framåt kvällen. Imorgon ska jag försöka få själva karet vattenfyllt och någon form av filterhörna(även om det så bara blir matta+cirkulationspump) på plats.
        Har liknande tankar, och sett några filmer på youtube där de bygger liknande. Ser inte jättesvårt ut ens för en ohändig person som mig. Dock verkar det ganska dyrt med svart akrylplast, undrar om någon här inne har något annat tips på material eller inköpsställe?

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13123

          #19
          Ursprungligen postat av Munin
          Tänkte väl som små fack/lådor i akryl med massor hål i som man sedan fyller med media(och eventuellt grus/sten/lavasten för att de ska stå stilla) som man sedan bara placerar bakom filtermattan(mellan densamma och cirkulationspumpen). Då skulle man ju kunna lyfta ut lådorna. Fördelen i min värld är att man slipper silikona fast något och att man lätt kan ta ut enskild låda för rengöring etc om det behövs.

          Jag kanske är väldigt otydlig, får väl försöka mig på en skiss framåt kvällen. Imorgon ska jag försöka få själva karet vattenfyllt och någon form av filterhörna(även om det så bara blir matta+cirkulationspump) på plats.
          Jaha ok då är jag med
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13123

            #20
            Ursprungligen postat av danhagg

            Fråga från en färsking: tänker mig att filtermattan "kränger" och är svår att hålla på plats, men det kanske fungerar utmärkt? Är också inne på att bygga ett filterhörn, då jag tycker innerfilter är fula och ytterfilter tar för mycket plats.
            Närå det funkar bra med den ska vara 5cm tjock och gärna den lite grovporiga för den är ner stabil men den finporiga funkar också.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Munin
              • December 2020
              • 658

              #21
              Min är 30 ppi fast har blå grovporig också, undrar vilken som är att föredra rent funktionsmässigt(tänkte att den svarta blir bättre rent estetiskt), har du några tankar kring det? Kan väl också meddela(även om tråden är fel men blir ju lite lustigt att kommunicera på två ställen) att jag tog ditt tips om att skippa bordsbenet, blir skönt med lite förvaringsutrymme under också. Känns som jag plågar dig med mina nybörjartankar inom detta men det är väl det forumet är till för antar jag

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13123

                #22
                Munin, den svarta är ju mycket mer esteisk tilltalande och skuggas lätt bort så den blir helt osynlig så den tycker jag du ska gå på och 30ppi funkar bra Här på zoopet existerar ingen plåga här finns bara fröjd och intresse Det är kul att blöta och stöta olika ideér och erfarenheter
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • danhagg
                  • January 2022
                  • 16

                  #23
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Närå det funkar bra med den ska vara 5cm tjock och gärna den lite grovporiga för den är ner stabil men den finporiga funkar också.
                  Tack, kollar detta, blir ju enklare än att bygga box och måla med undervattensfärg och ha sig.

                  Kommentar

                  • Braxfan
                    • September 2021
                    • 65

                    #24
                    Du kan ju skära till den grova filtermattan i mindre delar och fylla utrymmet bakom. Då får du massor av yta för bakterierna och det blir enkelt att underhålla.
                    Klicka på bilden för större version

Namn: Filterhörn.png
Visningar: 134
Storlek: 6,0 KB
ID: 2434552

                    Kommentar

                    • Munin
                      • December 2020
                      • 658

                      #25
                      åheim Ja en fröjd är livet i allmänhet och zoopet i synnerhet förstås!

                      Påtal om det så har jag legat däckad med migrän/hjärntumör/spänningshuvudvärk(i fallande ordning i form av vad som kan tänkas vara sant) i nästan ett dygn nu så inte blivit mycket gjort. Förhoppningsvis är dagen imorgon snällare så jag kan ta tag i att få massor gjort för det behövs verkligen, både med akvarium(250l där corydoras sterbai fortfarande går ska avyttras på fredag...) och annat.

                      Braxfan inte en dum idé och det var väl lite så jag tänkt fast med lådor med lite olika typer av media istället!

                      Kommentar

                      • danhagg
                        • January 2022
                        • 16

                        #26
                        Ursprungligen postat av Braxfan
                        Du kan ju skära till den grova filtermattan i mindre delar och fylla utrymmet bakom. Då får du massor av yta för bakterierna och det blir enkelt att underhålla.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: Filterhörn.png
Visningar: 134
Storlek: 6,0 KB
ID: 2434552
                        Följdfråga, limmar du fast fibermattan eller trycker dit den?

                        Kommentar

                        • Braxfan
                          • September 2021
                          • 65

                          #27
                          Jag säger inte att det är en bra idé men va tvungen att testa. Bara snittat filtret och tryckt dit biofilter bitar. Blir typ som en kassett. Lägger man mer än en halv minut på det kanske det blir bra.
                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0689[1].jpg
Visningar: 97
Storlek: 479,4 KB
ID: 2434587

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13123

                            #28
                            Ursprungligen postat av danhagg

                            Följdfråga, limmar du fast fibermattan eller trycker dit den?
                            Man måste limma dit glaslister som håller fast filtermattan!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13123

                              #29
                              Hej Munin ser fram mot nya uppdateringar
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              • Munin
                                • December 2020
                                • 658

                                #30
                                Om det ändå fanns något att uppdatera! Nemen insett att bänkskivan är böjd i ett hörn så funderar på om jag ska köpa en ny eller chansa(det kan dessutom vara så att det är 20cm på den där den inte är direkt böjd så akvariet skulle kunna stå i "framkant" av den, kanske. Ska få tillgång till ett litet vattenpass idag, är den för sned på dessa 20cm blir det en tur till favoritstället Bauhaus!

                                Vilket för mig in på en fråga till, finns det några passande lister på Bauhaus? https://www.bauhaus.se/hornlist-vit-...to-description dessa kanske? Egentligen är det ju två olika projekt, filterhörnan ska göras till L397ornas nya akvarium medan i det långa kan jag ju bara trycka dit mattan förhoppningsvis!

                                Hoppas verkligen att jag kan få någonting gjort idag eller allra senast imorgon och då kommer väl lite bilder. Ha en trevlig helg

                                Kommentar

                                Arbetssätt...