Filterhörna, biobollar bakom matta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    Filterhörna, biobollar bakom matta?

    Tänkt försöka få dit en filterhörna imorgon och undrar om man kanske skulle lägga till någonting bakom mattan istället för att bara ha en pump och i övrigt tomt? Exempelvis ta filtermaterial ifrån etablerat ytterfilter exempelvis "makaroner", skruvar eller några små bollar?

    Några tankar kring det? Kanske blir det för mycket för pumpen att först dra vattnet genom 5cm filtermatta och sedan annat material?
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    #2
    Biobollar har jag testat och det var smidigt eftersom dem flyter och lägger sig där det finns plats och bromsar aldrig flödet.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Lusse

      • April 2008
      • 328

      #3
      Bara inte macaroner/bollar (biologisk filtermaterial) osv är ivägen och hindrar en att få tillbaka filtermattan efter man har rengjort det.
      ​​​​​​
      I så fall stoppa in dem i nätpåsar så är de hanterbara.
      Bra idé att utnyttja alla utrymmen.

      Kommentar

      • Munin
        • December 2020
        • 658

        #4
        Tack för input, någon idé på vad man kan använda som nät? Får se om det blir av idag men annars kan man ju addera lite extra media i "facket bakom" över tid.

        Kommentar

        • admin
          Christian Alfredsson

          • November 2004
          • 11215

          #5
          Jag har Biobollar i mina fack i akvarierummet. Under dem har jag lagt en lång syresten som syresätter filterfacket. I facket är en pump som pumpar ut dessutom. Däremot har jag inga filtermattor, utan det är en egen pump utanför filterhörnan som får stå för det. Skickar med bild på hur det ser ut.

          Vill också påstå att jag inte hade gjort så här på ett akvarium inne i huset. Där hade jag valt tystare alternativ.

          Bifogade filer
          Christian Alfredsson
          Tekniskt ansvarig Zoopet

          Kommentar

          • Munin
            • December 2020
            • 658

            #6
            Ok min tanke är väl mera att sätta en filtermatta(matten filter) på tvären i karet och sedan ha en cirkulationspump bakom men då måste ju pumpen få plats varför det blir 6cm~ bakom mattan där det inte kommer vara varesig fisk eller något annat så tänkte att det kanske kan vara en god idé att använda det tomrummet till något. Din lösning ser smart ut men jag ska inte ha något utanför karet, det är en del av anledningen till att akvariet startas upp i första hand!

            Kommentar

            • Braxfan
              • September 2021
              • 65

              #7
              Ursprungligen postat av Munin
              Tack för input, någon idé på vad man kan använda som nät? Får se om det blir av idag men annars kan man ju addera lite extra media i "facket bakom" över tid.
              Det finns påsar att köpa avsedda för ändamålet. T.ex. https://www.zoo.se/filter-bag-2-pack...UaAqCxEALw_wcB

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Om jag får föreslå så använd gärna en grovmaskig nätpåse för är den finmaskig så kommer det mesta vattnet gå runt påsen istället för igenom. https://www.cyberzoo.se/sv/articles/...vmaskig-2-pack
                Jag skulle ändå föredra lite lösa biobollar...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Munin
                  • December 2020
                  • 658

                  #9
                  Jag har nog bestämt mig för att försöka göra som små "fack" istället, tänkte typ någon form av plast med massor hål i som median kan ligga i, vet inte om det eventuellt skulle stoppa upp flöde för mycket?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ja du spar ju plats om du gör en filterbox av akryl som du silikonar fast. Lite mer jobb än att bara trycka fast en 5cm tjock svart matta och pump bakom (ev. doppvärmare) booom
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11215

                      #11
                      Om du fyller facket med biobollar se till att du får ett bra vattenflöde genom dem.
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • Munin
                        • December 2020
                        • 658

                        #12
                        Jo jag är lite fundersam, ska försöka kolla på någon media idag via nätet(har ingen hemma) om ni har några som helst tips, behöver givetvis inte vara just bollar, så tar jag gärna emot dem. Kan bli så att latmasken vinner och att jag bara kör på en filtermatta med pump bakom men i så fall kan man ju alltid sätta dig en akryllåda/nätpåse vid senare tillfälle. Lite småkrasslig så vill inte ge mig ut bland folk, har lite lavasten hemma sett att en del använder de som biologiskt filter kanske kan vara något?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Jag har varit ner i många kaninhål och virrat runt genom åren och jag tycker att filtermatta är oslagbart, du rengör den enkelt och kan användas många många år och den fungerar ypperligt som biologisk media. Keramisk biomedia eller sintrat glasmedia har ju en otroligt stor yta för bakterier men porerna blir snabbt igentäppta och du kan inte rengöra dem och effekten dem ger då kan vi bara spekulera om, min gissning är att filtermattan överglänser dem i det läget.
                          Men med det sagt så tror jag att har man bara en väl tilltagen plats för filtermaterial så kan man använda vad man själv vill prova att använda för det kommer troligen göra ett tillräckligt bra jobb
                          Jag är för lat för att tömma ett akvarium för att limma dit filterhörn, acryllåda osv. så om jag skulle få det gjort så är det INNAN karet startas upp
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Munin
                            • December 2020
                            • 658

                            #14
                            Tänkte att om man vill lägga dit något i efterhand så behöver det väl inte limmas fast? Om man har en filtermatta(mattenfilter) med pump bakom och tom yta så är det ju bara att göra små fack/lådor och lägga ned allt eftersom? De bör ju ligga ganska still emot filtermattan eftersom cirkulationspumpen blåser ditåt? Man skulle ju dessutom kunna fylla botten av lådan med grus så lär den definitivt ligga still? Jag kanske är för optimistisk i min tankar?

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13110

                              #15
                              Jag hänger inte med riktigt hur du menar med lådorna Ska du inte ha cirkulation igenom dem med pump?
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...