Mitt akvarium står snett

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mangber
    • January 2022
    • 7

    Mitt akvarium står snett

    Hej! Jag har startat upp ett juwel vision 450 liter akvarium för en vecka sedan. Jag insåg idag att akvariumet står snett. Det är 5mm högre i bakkant än vad det är i framkant(djupet) men det är i våg på bredden. Såg också att det är golvet som lutar inåt i rummet. Måste jag panik tömma det och räta upp det med 5mm? Vad jag har läst mig till så är det "lugnare" att det lutar jämt åt ett håll än tex ett hörn.
  • Munin
    • December 2020
    • 658

    #2
    Jag hade aldrig haft det så, vad du gör är upp till dig. Finns alltid risker med att ha en glasbox full av vatten inomhus, därför tycker jag det är bäst att försöka minimera dessa.

    Kommentar

    • Mangber
      • January 2022
      • 7

      #3
      Du har rätt, jag får nog ta tag i det här så det går att somna om kvällarna.

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        #4
        Det är jättenoga att ha akvarier i pass. Bra att du fixar det.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          #5
          Vi byggde nytt hus 2012. O då var frågan jag ställde till husfirmans representant. När vi tänkte på att efter installera ett bubelbadkar:
          "Hur många kilo klarar golvet av?"

          Då blev svaret ifrån hustillverkaren 200kg/m².
          Troligtvis inget gemene man tänker på.
          Givetvis skiljer det sig mycket mellan golvbjälklag pga deras olika material och konstruktion..

          Vi bodde i en villa ifrån 1922 där golvbjälklaget hade efter alla år satt sig flera cm o som du anger hänger in mot mitten av rummet. Har varit i gamla villor där man har förstärkt golvbjälklaget med en längsgående I-balk under upp i källaren för att lösa problemet..

          Tänkte på det när du sa att "golvet lutar" det låter inte som betong ?
          Så det kanske inte alltid är så självklart att ställa ett halvt ton varsom helst? Någon som vet?

          Nu är jag ingen expert och troligen bara svamlar.. Men när man tittar på Youtube o alla dessa stora kar så är det ingen som jag kommer på som tar upp frågan hur de tänkte angående den stora vikten samt golvbjälklagets bärighet där de tänkte ställa det?

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Mangber
            Hej! Jag har startat upp ett juwel vision 450 liter akvarium för en vecka sedan. Jag insåg idag att akvariumet står snett. Det är 5mm högre i bakkant än vad det är i framkant(djupet) men det är i våg på bredden. Såg också att det är golvet som lutar inåt i rummet. Måste jag panik tömma det och räta upp det med 5mm? Vad jag har läst mig till så är det "lugnare" att det lutar jämt åt ett håll än tex ett hörn.
            Helt riktigt det är en vridning man inte vill ha mellan hörnen. Att det lutar lite framåt är inte hela världen.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Lusse

              • April 2008
              • 328

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              Helt riktigt det är en vridning man inte vill ha mellan hörnen. Att det lutar lite framåt är inte hela världen.
              Tänkte samma sak. Håller med.​​​​​​​​

              Kommentar

              • Mangber
                • January 2022
                • 7

                #8
                Jag tog det säkra före det osäkra igårkväll och fixade det ändå, det gick väldigt smidigt. Jag tömde nästan allt vatten, hade ca 50liter kvar skulle jag gissa. Fiskarna och inredningen var kvar. Sen tog jag ett koben och tryckte upp bänken vid varje ben och pallade under 5mm på dom. Ett tips om man inte vill tömma allt och krångla till det för mycket.

                Kommentar

                • Mangber
                  • January 2022
                  • 7

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lusse
                  Vi byggde nytt hus 2012. O då var frågan jag ställde till husfirmans representant. När vi tänkte på att efter installera ett bubelbadkar:
                  "Hur många kilo klarar golvet av?"

                  Då blev svaret ifrån hustillverkaren 200kg/m².
                  Troligtvis inget gemene man tänker på.
                  Givetvis skiljer det sig mycket mellan golvbjälklag pga deras olika material och konstruktion..

                  Vi bodde i en villa ifrån 1922 där golvbjälklaget hade efter alla år satt sig flera cm o som du anger hänger in mot mitten av rummet. Har varit i gamla villor där man har förstärkt golvbjälklaget med en längsgående I-balk under upp i källaren för att lösa problemet..

                  Tänkte på det när du sa att "golvet lutar" det låter inte som betong ?
                  Så det kanske inte alltid är så självklart att ställa ett halvt ton varsom helst? Någon som vet?

                  Nu är jag ingen expert och troligen bara svamlar.. Men när man tittar på Youtube o alla dessa stora kar så är det ingen som jag kommer på som tar upp frågan hur de tänkte angående den stora vikten samt golvbjälklagets bärighet där de tänkte ställa det?
                  Akvariumet står intill en bärande vägg i en lägenhet. Har kollat runt i rummet med vattenpass och det lutar inåt i rummet från hela den väggen, så jag gissar på att golvet har satt sig och att det är betong i bjälklaget. Så akvariumet har inte påverkat att golvet lutar in mer än iaf.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mangber
                    Jag tog det säkra före det osäkra igårkväll och fixade det ändå, det gick väldigt smidigt. Jag tömde nästan allt vatten, hade ca 50liter kvar skulle jag gissa. Fiskarna och inredningen var kvar. Sen tog jag ett koben och tryckte upp bänken vid varje ben och pallade under 5mm på dom. Ett tips om man inte vill tömma allt och krångla till det för mycket.
                    Fast usch det låter vanskligt lär ju bli en snedvridning som riskerar att karet spricker...
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • Mangber
                      • January 2022
                      • 7

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim

                      Fast usch det låter vanskligt lär ju bli en snedvridning som riskerar att karet spricker...
                      Hur menar du? Det står lodrätt åt alla håll och kanter nu och är helt fyllt med vatten. Det stod 5mm snett i 30 sekunder innan jag lagt pallningen på alla 4 ben i framkant, så det var vridet en väldigt kort stund.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13110

                        #12
                        Jag tänkte att det är ett stort kar och om man lyfter upp i ena kanten bara med kofot så bilir det ju en snevridning i karet och det räcker med en tiodels sekund om det får för sig att spricka. Men det gick ju bra så allt gott
                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • Mangber
                          • January 2022
                          • 7

                          #13
                          Då förstår jag, det kanske var ren tur att det höll

                          Kommentar

                          Arbetssätt...