Nya lysrör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonas1978
    • November 2014
    • 54

    Nya lysrör

    Jag har fyra t5 lysrör till mitt 540l akvarium. De kanske är 6-7 år gamla. Funderar på att köpa nya. Är det stor skillnad om man investerar i nya?
    Har två sylvan grolux och två av någon ljusare till växterna. De är på 80w styck, men jag har en känsla av att växtrören inte är superbra drag i. Men de är ju svindyra så om man skall köpa nya måste det ju bli stor skillnad.

    någon som vet var man kan köpa 145cm lysrör? Hittar ingen som har det och skickar. Jag har rätt långt till någon vettig affär.
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11217

    #2
    Jag tror att T5 tappar mer än hälften av ljustyrkan, minst, på 5 år. I ett par akvarium hemma har jag tagit ut innanmätet ur ramperna och satt fast dessa LED-strips. Tycker det blev helt okey: https://akvarieimporten.se/tillbehor/akvariebelysning

    Dessa har jag till Tanganyikaciklider utan växter. Det är nog det billigaste jag kan tänka på. Man kan ju sätta fast flera i rampen

    Här är ett akvarium med dessa på:


    Andra kanske har bättre tips?
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Jag byter mina T5 lysrör varje år och det blir skillnad så för din del ett enormt lyft.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Aquaristic.com har Sylvania Grolux och Aquastar i din längd och 80w,jag kör bara med Aquastar i mina kar tycker det blir bäst men det är en smaksak.

        Kommentar

        • Lusse

          • April 2008
          • 328

          #5
          Om det finns LED alternativ som du gillar i färg och dokumenterat funkar med växter.
          Då kommer du troligtvis att sänka driftkostnaderna avsevärt inte bara halvera energi förbrukningen jämfört med t5 men även kostnaden för byta varje år bara för att bibehålla ljusstyrkan..

          Det är bättre med en konstant variabel som man kan förhålla sig till. Än något som börjar på 100% o sakta sjunker över 1 år till 80% då gör man ett lysrörsbyte i bumpar upp tillbaka till 100% igen o så år efter år.. det går säkert utan problem men man kan ha otur o lysrörsbytet kan göra att man får algtillväxt om man råkar ha andra ofördelaktiga förutsättningar också..
          Tex om man har haft sina T5 länge o kompenserat utan att tänka på att man har längre o längre belysningstid o det funkar när rören blir svagare, för att växterna skall växa lika "friskt"/mycket. Sen byter man rören o fortsätter med samma längd av belysningstid o man missar ett delvattenbyte o bom där kom problemet..
          (Bara ett löjligt exempel för att åskådliggöra att det är bättre med en konstant som man kan lita på alltid är samma o då behöver man inte pilla på den variablen. Ja vi har många andra problem att skruva på o justera med IAF inom akvariehobbyn tycker jag.)

          Nu kan ju dagens avancerade LED ramper ställa in hur mycket blått, rött, vitt o hur mycket av varje av dem o vilken/vilka färger som skall rampa upp för att simulera soluppgång o hur länge det skall ske månljus osv osv så i sig tillåter det en med en massa variabler till!
          Men om man är intresserad så leker man lite med dem o sen kör man samma setting/profil alltid konstant när man tröttnat. Själv köpte jag en dum LED som bara funkar som en t5 på/av inget lul lul. När det för mig är bara waste med tid att leka med massa i mitt tycke onödiga settings.

          Minskar risk/problem med övertemperatur i karet när LED inte ger så mycket waste i form av värme som t5 gör. Slippa tänka på ifall om att det är bra drag eller ej o om det är dax att byta nu eller vänta. Man kan bli ängslig för mindre.

          Initialt kostar en ny ramp mycket men vet inte om det betalar sig i längden.

          (Tänker såhär elpriset per kw kommer inte att bli billigare för varje år som går allt blir dyrare (Tex idag rapporterade USA att de hade en inflationen på 7% i december!).. Om man räknar halverad årlig elförbrukning på vad du har i dagens ramp plus lägg till kostnaden för en omgång nya t5 rör per år. Ta den summan o dela det på vad en ny LED ramp kostar så får man en hum om det är motiverat eller ej för dig. Om nu det är ett alternativ överhuvudtaget..
          Tar det 5år eller 15år innan man är brake even.)
          ​​​​​​

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Det har även kommit rapporter om att LED ramper går sönder och då blir det kanske dyrt,jag kan inget om vilka som är bra men vissa är väldigt kostsamma.Jag har flera Juwel akvarier och deras Multilux ramper ger inget bra ljus utan man bör välja något annat.
            Senast redigerad av Christer5; 14 January 2022, 11:18.

            Kommentar

            • Lusse

              • April 2008
              • 328

              #7
              Bra poäng Christer5
              Ja men det gäller för t5 också.
              Det jag menar är att tex Juwel t5 samt multilux LED ramperna, är bägge skit när de går sönder. DVS de är konstruerade så att man inte kan komma in i rampen o byta en komponent som är sönder när de är helgjutna.
              Så poängen är att kunna laga rampen istället för att köpa ny. (Det finns 3e parts ramper som är servicebara o det kan vara en faktor till om/vad man införskaffar)

              Eller som Christian Alfredsson tidigare tippsade om. De där listerna som verkar vara modul uppbyggd där nätdelen, listerna är separerade så om nätdelen går sönder så byter man bara den. Kanske en idé att ta reda på om man kan införskaffa delarna separat som reservdelar om man vill gå den vägen.

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #8
                Ursprungligen postat av Lusse
                Bra poäng Christer5
                Ja men det gäller för t5 också.
                Det jag menar är att tex Juwel t5 samt multilux LED ramperna, är bägge skit när de går sönder. DVS de är konstruerade så att man inte kan komma in i rampen o byta en komponent som är sönder när de är helgjutna.
                Så poängen är att kunna laga rampen istället för att köpa ny. (Det finns 3e parts ramper som är servicebara o det kan vara en faktor till om/vad man införskaffar)

                Eller som Christian Alfredsson tidigare tippsade om. De där listerna som verkar vara modul uppbyggd där nätdelen, listerna är separerade så om nätdelen går sönder så byter man bara den. Kanske en idé att ta reda på om man kan införskaffa delarna separat som reservdelar om man vill gå den vägen.
                Ja det gäller T5 ramperna också men dom är inte så dyra att köpa nya,jag har haft Juwels T5 ramper i många år och inga problem,jag har väl haft tur antar jag.

                Kommentar

                Arbetssätt...